El retorn a la normalitat haurà d’esperar al metro. Concretament, uns dos anys, segons càlculs de l’Ajuntament de Barcelona. És el temps que trigarà la xarxa a rebre la mateixa quantitat de viatgers que abans de la pandèmia de la Covid-19, que ha deixat el subsòl sense passatgers per diversos factors. Una tempesta perfecta que ha fet que el metro arrenqui el curs amb la meitat d’usuaris en comparació del mateix dia de l’any passat.

La regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón (PSC), ha enumerat la “combinació” de motius que expliquen la disminució. L’atur provocat pels estralls del coronavirus, l’augment de l’ús del transport privat, la bici o el desplaçament a peu; el teletreball i el fet que alguns barcelonins encara estan de vacances estan darrere de les dades de caiguda de passatgers al metro, segons Alarcón. Amb referència al transport privat, la regidora de Mobilitat ha assegurat que l’augment ha vingut provocat, en part, per l’increment de mercaderies.

Tot plegat ha fet que l’ús del metro hagi caigut un 49% aquest matí entre les 7 i les 9 hores respecte del 2 de setembre de l’any passat, que va ser el primer dia de la primera setmana de setembre. Aquest any el primer dia de la primera setmana de setembre és el 31 d’agost, però són dates comparables ja que marquen l’inici del mes de retorn a la feina. En comparació de dilluns passat, l’ús del metro ha estat un 17% superior entre les 7 i les 9 hores.

El que sí que està al 100% és l’oferta de trens a la xarxa. Segons ja va anunciar Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), tots els trens de la xarxa circularan per tal d’assegurar el màxim del servei i evitar aglomeracions. Avui, però, tres trens s’han quedat aparcats a conseqüència de pintades de grafiters.

L’augment de trens circulant al metro s’ha notat, sobretot, a les línies 1 i 5, les que tenen més passatgers de tota la xarxa. A la L1, que lidera la xarxa pel que fa a usuaris, la freqüència de pas ha estat a primera hora de 3 minuts. A la L5, la segona quant a viatgers, ha estat de dos minuts i mig. L’objectiu de TMB en els pròxims anys és aconseguir que a totes les línies els trens passin cada dos minuts i mig.

Alarcón, que també és presidenta de TMB, ha remarcat la feina a la plantilla. “Vull agrair l’esforç dels treballadors i la direcció de TMB”, ha traslladat.

Caiguda del transport privat

Amb tot, el metro no ha estat l’únic que ha perdut adeptes en l’inici del curs. El transport privat també ha experimentat una baixada en comparació de l’any passat. Així, als accessos ha caigut un 21,2%, a l’interior de la ciutat un 25,2% i a les rondes un 13,2%, segons ha xifrat Alarcón. En la mateixa línia, la regidora de Mobilitat ha recordat que les sancions de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) entraran en vigor el 15 de setembre i que el calendari no canviarà.

Nou comentari

Més notícies

Rosa Alarcón: “No podem demonitzar el vehicle privat”

La regidora socialista atén el TOT Barcelona per parlar dels canvis de mobilitat pel desconfinament, del futur del cotxe i la moto i de l'encaix de la bicicleta a la ciutat
El conseller delegat de TMB, Gerardo Lertxundi, moments abans de l'entrevista amb aquest diari / Jordi Borràs

Gerardo Lertxundi: “El transport públic, fins ara, no ha estat escenari de brots de Covid-19”

El conseller delegat de TMB atén el TOT Barcelona per parlar de la recuperació de passatgers després de l'estat d'alarma i de la situació financera del grup
La T-mobilitat en suport virtual / ATM

L’ATM preveu estrenar la T-mobilitat aquest any

Estarà disponible per a alguns usuaris de la primera zona tarifària al llarg de 2020, segons el Pla Director d'Infraestrctures
La majoria dels viatgers del metro fan servir mascareta i respecten la distància física / ACN

El transport públic de Barcelona recupera el 100% de l’oferta al setembre

El transport nocturn seguirà restringit mentre es mantingui el veto a l'oci nocturn