El retorn a la normalitat haurà d’esperar al metro. Concretament, uns dos anys, segons càlculs de l’Ajuntament de Barcelona. És el temps que trigarà la xarxa a rebre la mateixa quantitat de viatgers que abans de la pandèmia de la Covid-19, que ha deixat el subsòl sense passatgers per diversos factors. Una tempesta perfecta que ha fet que el metro arrenqui el curs amb la meitat d’usuaris en comparació del mateix dia de l’any passat.
La regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón (PSC), ha enumerat la “combinació” de motius que expliquen la disminució. L’atur provocat pels estralls del coronavirus, l’augment de l’ús del transport privat, la bici o el desplaçament a peu; el teletreball i el fet que alguns barcelonins encara estan de vacances estan darrere de les dades de caiguda de passatgers al metro, segons Alarcón. Amb referència al transport privat, la regidora de Mobilitat ha assegurat que l’augment ha vingut provocat, en part, per l’increment de mercaderies.
Tot plegat ha fet que l’ús del metro hagi caigut un 49% aquest matí entre les 7 i les 9 hores respecte del 2 de setembre de l’any passat, que va ser el primer dia de la primera setmana de setembre. Aquest any el primer dia de la primera setmana de setembre és el 31 d’agost, però són dates comparables ja que marquen l’inici del mes de retorn a la feina. En comparació de dilluns passat, l’ús del metro ha estat un 17% superior entre les 7 i les 9 hores.
El que sí que està al 100% és l’oferta de trens a la xarxa. Segons ja va anunciar Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), tots els trens de la xarxa circularan per tal d’assegurar el màxim del servei i evitar aglomeracions. Avui, però, tres trens s’han quedat aparcats a conseqüència de pintades de grafiters.
L’augment de trens circulant al metro s’ha notat, sobretot, a les línies 1 i 5, les que tenen més passatgers de tota la xarxa. A la L1, que lidera la xarxa pel que fa a usuaris, la freqüència de pas ha estat a primera hora de 3 minuts. A la L5, la segona quant a viatgers, ha estat de dos minuts i mig. L’objectiu de TMB en els pròxims anys és aconseguir que a totes les línies els trens passin cada dos minuts i mig.
Alarcón, que també és presidenta de TMB, ha remarcat la feina a la plantilla. “Vull agrair l’esforç dels treballadors i la direcció de TMB”, ha traslladat.
Caiguda del transport privat
Amb tot, el metro no ha estat l’únic que ha perdut adeptes en l’inici del curs. El transport privat també ha experimentat una baixada en comparació de l’any passat. Així, als accessos ha caigut un 21,2%, a l’interior de la ciutat un 25,2% i a les rondes un 13,2%, segons ha xifrat Alarcón. En la mateixa línia, la regidora de Mobilitat ha recordat que les sancions de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) entraran en vigor el 15 de setembre i que el calendari no canviarà.