Un tribunal salva la Zona de Baixes Emissions de la suspensió cautelar

El TSJC desestima els dos recursos presentats contra l'ordenança

El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha desestimat suspendre cautelarment l’aplicació de la Zona de Baixes de Emissions, que a partir del 15 de setembre ja funcionarà a ple rendiment i es començaran a posar multes als cotxes més contaminants que circulin per dins de la ZBE –en el cas de Barcelona, l’interior de les rondes–. Les dues resolucions, emeses pel mateix tribunal, donen la raó a l’Ajuntament de Barcelona, l’AMB i la Generalitat. En una d’elles els jutges consideren que “l’interès públic exigeix l’aplicació immediata de la norma”, tot i que avisen que en cap cas això suposa un aval definitiu a la lletra petita de la ZBE.

La notícia ha estat rebuda amb optimisme als passadissos de l’Ajuntament. “És veritat que només és la desestimació de les mesures cautelars, però és una desestimació amb molt contingut i apunta que hi ha un imperatiu legislatiu com és preservar la salut”, ha dit el regidor d’Emergència Climàtica i de Transició Ecològica, Eloi Badia (Barcelona en Comú), que també és vicepresident d’Ecologia de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). “El tribunal no passa de puntetes i ens dona la raó amb l’encert de la mesura”, ha insistit. 

No hi ha prou evidències

Tot i la contundència de les dues interlocutòries, els demandants –la Federació Empresarial Catalana d’Autotransport de Viatgers i la Plataforma d’Afectats per les Restriccions– encara poden interposar un nou recurs perquè el tribunal reconsideri la seva posició. En els seus escrits, les dues entitats carreguen contra els perjudicis econòmics que podria suposar la ZBE per a les empreses i els particulars. Fins i tot adverteixen que es podria “ampliar el llindar de pobresa, generar desigualtat i fractura social”.

El tribunal, en canvi, ha considerat que no han acreditat amb prou solvència els suposats perills de l’ordenança. “No hi ha dubtes que l’aplicació de la ZBE causa perjudicis i molèsties a sectors professionals i usuaris del vehicle privat, però no es poden valorar les múltiples conjectures” a l’hora de dictaminar la suspensió cautelar que demanen. En l’altra resolució, el TSJC recorda al demandant que els correspon a ells “acreditar els danys que invoca” i li etziba que en qualsevol cas han de ser “danys que no puguin ser eventualment compensats en el supòsit que el recurs sigui estimat”.

A més, el tribunal defensa que malgrat tots les possibles danys de les empreses, a l’hora de prendre la decisió s’ha tingut en compte “el perjudici que la posposició de l’eficàcia de l’Ordenança podria suposar en la salut col·lectiva”, ja que les mesures cautelars comprometen “tant el dret a la salut com el dret al medi ambient” que es reconeixen a la constitució espanyola i també podrien anar en contra de la normativa mediambiental europea.

Nou comentari