La Guàrdia Urbana ha iniciat una campanya per reforçar el control dels vehicles de mobilitat personal (VMP), com ara els patinets elèctrics, durant tota aquesta setmana. D’aquesta manera, el cos policial intensifica fins al 28 d’agost la seguretat en diverses zones de Barcelona.
Els VMP tenen una o més rodes, disposen d’una única plaça i van propulsats per motors elèctrics. La velocitat màxima que poden aconseguir és, segons el disseny, d’entre els 6 i els 25 km/h. A més, no requereixen cap autorització administrativa ni assegurança per circular. Així doncs, s’inclouen patinets i monocicles elèctrics, ‘segways’ o ‘hoverboards’, entre altres. A la llista no entren vehicles sense sistema d’autoequilibri i amb seient, vehicles de competició, vehicles per a persones de mobilitat reduïda, vehicles ja inclosos en el reglament com els ciclomotors o els patinets amb seient –que requereixen una autorització administrativa– i les joguines.
Reduir accidents i la seva gravetat
Cada cop són més les persones que decideixen utilitzar aquest tipus de vehicles. En aquest sentit, els vehicles de mobilitat personal s’han triplicat en cinc anys als carrils bici, passant del 9,2% el 2018 al 30,4% aquest 2022.
El moviment de bicicletes i VMP ha augmentat a Barcelona, i amb això els accidents. Segons les dades de la Guàrdia Urbana, aquests vehicles van provocar quatre de cada deu atropellaments a la ciutat durant el 2021. Les bicis i els VMP van causar 246 dels 614 accidents de trànsit contra persones.
Si parlem específicament dels Vehicles de Mobilitat Personal, dels 7.000 accidents de trànsit que va haver-hi l’any passat, 750 els van causar aquest tipus de vehicles, un 53,69% més que l’any anterior. Així doncs, la Guàrdia Urbana ha impulsat aquesta campanya per garantir el compliment de les condicions de circulació i reduir tant el nombre de sinistres com la gravetat de les lesions ocasionades.