El projecte municipal per retirar la controvertida llosa que cobreix la ronda de Sant Antoni no acaba de convèncer als veïns de la zona. L’Ajuntament de Barcelona proposa substituir aquest cobriment provisional per una plataforma única en què es permetrà el pas de busos i de vehicles de mercaderies de dilluns a divendres. Aquesta reobertura parcial al trànsit compta amb el vistiplau crític de la Plataforma d’Afectats per la Llosa de Sant Antoni, que reclamava recuperar un traçat amb carrils de circulació normals, però ha desfermat la polèmica entre una quarantena d’entitats dels barris de Sant Antoni i el Raval, que exigeixen mantenir l’espai pacificat i per als vianants.
“Volem mostrar la nostra profunda decepció per la decisió presa per l’Ajuntament de tornar a obrir la Ronda al trànsit. És incomprensible que després de quinze anys d’espai pacificat es prengui una decisió que no genera cap consens“, apunten en un comunicat publicat aquest dijous les agrupacions contràries a la reobertura del trànsit, que asseguren que el veredicte final s’ha pres sense cap mena de procés participatiu i en reunions “a porta tancada”. Més enllà del malestar pel projecte que vol impulsar el consistori barceloní, les entitats denuncien que en una reunió celebrada ahir amb l’administració no es va convidar a una part important de les associacions de la zona afectades.
De fet, les agrupacions ja han anunciat que no assistiran a cap més reunió fins que s’inclogui totes les entitats compromeses amb la conversió de la ronda de Sant Antoni en un espai pacificat per a vianants. “Instem l’Ajuntament a canviar de manera immediata les formes en què tracta i s’adreça al conjunt d’entitats que ens estem mobilitzant per millorar el nostre barri”, conclou el comunicat, on es parla d’una exclusió “deliberada”.
Model “superilla”
En una roda de premsa el passat 2 de juny, la tinent d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz, explicava que el disseny que l’Ajuntament preveu per a la ronda Sant Antoni “seguirà el model Superilla Barcelona”, la reforma urbanística amb què Colau vol reduir el trànsit a carrers de l’Eixample i estendre els anomenats eixos verds, amb substitució de carrils de trànsit per zones enjardinades i places. Precisament, els voltants de la ronda de Sant Antoni ja s’adeqüen al model urbanístic que guanya espai per als vianants en detriment dels vehicles.