Aquells que tinguin 7.000 euros i no sàpiguen què fer-ne poden comprar un bus públic de Barcelona. I els qui en tinguin 15.000, en podran aconseguir un de millor. Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), l’empresa pública que gestiona el servei d’autobusos de la capital catalana, ha posat a la venda 214 vehicles. La companyia explica al TOT Barcelona que ho fa perquè necessita comprar-ne de nous i disposar d’espai suficient a les seves instal·lacions.
Amb aquesta operació TMB es desfarà de més de 200 autobusos antics –el més veterà es va matricular el 10 de desembre de 2001– i obtindrà un benefici estimat de 2.418.000 euros, tal com figura a la licitació que ha publicat al web de contractació pública de la Generalitat. A més de vehicles que ja no estan en circulació, la companyia també ha decidit vendre alguns que encara estan en servei. Els interessats, però, hauran de córrer: el termini per comprar algun d’aquests automòbils acaba el 18 de maig.
Com comprar un bus públic?
Els tràmits per adquirir un bus públic són molt senzills. TMB informa que el comprador s'ha de comprometre a fer els passos necessaris davant de la Prefectura Provincial de Trànsit per, dins del termini establert, fer el canvi de titularitat de la propietat del vehicle en qüestió. Per això cal que disposi de la targeta de transport o "estar en possessió del IAE de compravenda de vehicles o que siguin destinats a l’exportació", detalla la companyia. "Transports de Barcelona lliurarà a l’adjudicatari [el comprador] en l’acte de la signatura del contracte de formalització, el permís de circulació i la targeta d’inspecció tècnica dels vehicles i signarà la resta de documents de transferència tan aviat com la compradora els hi presenti", afegeix.
Un altre dels aspectes importants a tenir en compte és que la persona que vulgui comprar algun d'aquests autobusos, que han servit per transportar centenars de milers de persones al llarg dels anys que han estat en funcionament, és que ha de pagar el cost de traslladar el vehicle on desitgi. També haurà d'eliminar els rètols, calques i anagrames que l'identifiquin amb Transports de Barcelona, SA., l'empresa de busos de TMB. "Des del moment del canvi de nom, l’adjudicatari serà responsable de les infraccions administratives que puguin derivar-se de la utilització, tinença o propietat dels vehicles, així com de les indemnitzacions i pagaments a què fan referència el punt quart d’aquest plec tècnic", detalla l'empresa.
Cap a l'electrificació de la flota
L'empresa es troba en un moment històric i clau, perquè està realitzant el canvi progressiu cap a l'electrificació de la flota. I ho fa a un ritme accelerat. Tant que en només dos anys, de 2019 a 2021, els busos que funcionen amb aquesta energia han disparat el seu consum un 800%. En xifres, els quilowatts hora (kWh) gastats han passat de 195.000 a 1.719.000 kWh.
Un dels motius de pes és l’electrificació de la línia H16 de bus, segons les explicacions que ofereix l’empresa en un informe. A l’estiu de l’any passat aquesta ruta es va convertir en la primera a Barcelona i a tot Espanya que funciona únicament amb vehicles propulsats per energia elèctrica.
Tot fa pensar que aquesta substitució progressiva anirà a més. TMB ha engegat la comanda més gran de vehicles elèctrics aquest 2022, després d’iniciar un concurs públic per adquirir fins a 83 autobusos elèctrics de bateries, que el 2023 en substituiran d’altres de propulsió dièsel i de 15 anys d’antiguitat que vagin arribant al final de la vida útil. En un futur pròxim s’espera que s’electrifiquin també l’H2 (Gornal - Besòs Verneda) i la V15 (Barceloneta - Av. Tibidabo). Es tracta de dues línies que estan entre les que tenen més passatge de la xarxa, com l’H16.
Actualment, formen part de la flota de TMB 30 autobusos 100% elèctrics, que ofereixen el seu servei a la línia H16 i de forma puntual l’H6, la 7 i la 33. D’aquesta forma, es preveu un augment del 177% d’aquest tipus de flota.