Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha exculpat el conductor del bus que va ser acusat per dues noies de no obrir les portes en un trajecte nocturn de l’H16. “Les dades extretes de les eines de posicionament, els registres de l’obertura de portes del vehicle i l’accionament dels polsadors de sol·licitud de parada permeten confirmar-ho”, ha dit TMB en un comunicat.
L’itinerari del bus H16 segons la investigació
Fruit de la investigació, TMB detalla que “a les 19.35 del dia 23 l’autobús s’atura i obre portes a la parada Pg. Taulat – Provençals. A continuació passa de llarg de les parades Pg. Taulat – Diagonal Mar i Pg. Taulat – Pl. Llevant, perquè no hi havia registrada cap sol·licitud de parada”, i afegeix que “quan l’autobús ja es dirigia a la següent parada es va produir la petició per baixar. El registre marca aquesta acció a les 19.38 h. Un minut després l’autobús s’aturava a la següent parada, Sant Ramon de Penyafort – Ronda Litoral, on va obrir les portes. A continuació el vehicle, ja sense passatge, va avançar fins a l’última parada del trajecte, al carrer d’Eduard Maristany”.
Per tot plegat, TMB conclou que les dades obtingudes del sistema de posicionament i els registres del vehicle “concorden amb l’explicació donada pel conductor en les diverses entrevistes mantingudes amb els responsables de la línia i de la cotxera”.
El cas ha generat una gran controvèrsia aquesta setmana, d’ençà que la mare de les dues joves de 18 i 12 anys va fer pública la seva queixa a través de Twitter. Segons el relat de les noies, van agafar un bus de la línia H16 el passat 23 de desembre, i cap a les 19:15h a l’alçada del Fòrum eren les últimes passatgeres. Segons elles van dir a la mare, el conductor s’hauria negat a deixar-les baixar malgrat insistir-li però finalment en advertir que trucarien a la família les va deixar en un descampat proper al barri de la Mina (Sant Adrià de Besòs), més enllà del final del recorregut de la línia.
TMB va respondre inicialment a la dona que no havia pogut identificar al conductor en qüestió, però en vistes del rebombori a les xarxes l’ens metropolità va sortir del pas afirmant més tard que sí que obriria una investigació interna per trobar al protagonista. La presidenta de TMB i regidora de Mobilitat, Laia Bonet, va intentar també fer front a les crítiques amb una piulada on assegurava que l’empresa no permetria “que un fet similar torni a passar al transport públic de la ciutat”. Aquest tuit, no obstant, va enfurismar als sindicats del bus, perquè donava per bona la història de les joves abans que s’hagués aclarit què va passar en aquell H16.
Per accelerar l’esclariment dels fets i defensar-se, els representants dels treballadors van tirar pel dret i van buscar ells mateixos al conductor, que va donar una versió totalment diferent del que havia succeït. Segons la CGT, l’empleat nega que no les deixés baixar i acusa les noies de no haver demanat parada amb el botó que hi ha dins dels busos. És més, sosté que una de les noies simplement li va preguntar “Quan ens obriràs?” i ell li va respondre que podrien baixar a la següent parada. La CGT recorda que els conductors tenen totalment prohibit obrir portes fora dels espais habilitats i que cada dia milers de viatgers s’obliden de prémer el botó o simplement el botó no funciona correctament.
Per la seva banda, el comitè d’empresa ha llançat un comunicat molt dur contra la tinenta d’alcaldia Laia Bonet, subratllant la seva “indignació” per les “acusacions infundades” que ha rebut el conductor. Consideren que l’exposició mediàtica del cas i les declaracions de la política han deixat a tot el col·lectiu de conductors “exposats i desprotegits davant l’opinió pública”. Així, exigeixen a Bonet que es disculpi per la manca de suport mostrada als treballadors de l’empresa que presideix.