Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
La xarxa de bus de Barcelona dispara el seu consum elèctric un 800%
  • CA

L’electrificació de la xarxa de bus va a velocitat de creuer. Com a mínim, segons el que indiquen les dades del consum elèctric. Els busos que funcionen amb aquesta energia i que pertanyen de la xarxa de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), l’empresa pública que gestiona aquest servei a la capital catalana, han consumit un 782% més el 2021 que el 2019. En xifres, els quilowatts hora (kWh) gastats han passat de 195.000 a 1.719.000 kWh.

Un dels motius de pes és l’electrificació de la línia H16 de bus, segons les explicacions que ofereix l’empresa en un informe. A l’estiu de l’any passat aquesta ruta es va convertir en la primera a Barcelona i tota Espanya que funciona únicament amb vehicles propulsats per energia elèctrica.

Tot fa pensar que aquest consum no pararà d’augmentar. TMB ha engegat la comanda més gran de vehicles elèctrics aquest 2022, després d’iniciar un concurs públic per adquirir fins a 83 autobusos elèctrics de bateries, que el 2023 en substituiran d’altres de propulsió dièsel i de 15 anys d’antiguitat que vagin arribant al final de la vida útil. En un futur pròxim s’espera que s’electrifiquin també l’H2 (Gornal - Besòs Verneda) i la V15 (Barceloneta - Av. Tibidabo). Es tracta de dues línies que estan entre les que tenen més passatge de la xarxa, com l’H16.

Actualment, formen part de la flota de TMB 30 autobusos 100% elèctrics, que ofereixen el seu servei a la línia H16 i de forma puntual l’H6, la 7 i la 33. D’aquesta forma, es preveu un augment del 177% d’aquest tipus de flota.

Respecte de 2019, el consum de combustible als busos ha minvat un 17%. De totes maneres, en el cas de la flota d’autobusos que funcionen amb gas natural ha augmentat lleugerament un 2,3%. Igualment, ho ha fet el consum elèctric a les instal·lacions (15,6%), el gasoil en l’automoció (61,25%) i el gas natural d’edificis i instal·lacions (73,8%).

Per proporcions, el consum de gasoil suposa el 52% de l’energia que consumeixen els autobusos de TMB, el gas el 42% i l’electricitat el 6%.

Al metro puja tot

Al metro de Barcelona el consum d’energies ha augmentat en tots els aspectes. Quant a l’electricitat, un 6%, respecte de 2019; el gasoil un 18,5% i el gas natural en edificis i instal·lacions de la companyia el que més, un 43%. "Les xifres mostren una diferència de consum que s’explica per l’augment de l’oferta, és a dir, a més oferta major consum", diu la companyia, en declaracions al TOT Barcelona.

Per proporcions, el consum d’electricitat suposa el 89% de l’energia que consumeixen els metros de TMB i el gas l’11%.

Obres a la L-5 de metro
L5 del metro de Barcelona / Jordi Play

Primer bus d’hidrogen a l’Estat

TMB és la primera empresa pública de mobilitat que disposa d’un bus d’hidrogen, un vehicle que emet únicament vapor d'aigua i que s'abasteix d'hidrogen verd, consumint uns 20 quilos diaris, segons els càlculs de la companyia. "Les previsions de consum dependran de l’oferta que puguem generar d’hidrogen", puntualitzen.

Imatge del primer bus públic d'hidrogen d'Espanya, a Barcelona i operat per Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) / TMB
Imatge del primer bus públic d'hidrogen d'Espanya, a Barcelona i operat per Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) / TMB
Més notícies
Col·lapse al centre de Barcelona
VÍDEOS Col·lapse històric al centre de Barcelona
Notícia: VÍDEOS Col·lapse històric al centre de Barcelona
Comparteix
La gran afluència per Sant Jordi i els talls per la superilla literària generen un caos circulatori
Imatge del primer bus públic d'hidrogen d'Espanya, a Barcelona i operat per Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) / TMB
El primer bus públic d’hidrogen és a Barcelona
Notícia: El primer bus públic d’hidrogen és a Barcelona
Comparteix
TMB posa a disposició aquest dijous el primer vehicle d'aquestes característiques i zero emissions per al transport de passatgers
Busos de Barcelona en una imatge d'arxiu ACN
TMB jubilarà autobusos contaminants i estrenarà vehicles elèctrics
Notícia: TMB jubilarà autobusos contaminants i estrenarà vehicles elèctrics
Comparteix
TMB inicia la licitació de la comanda més gran d'autobusos elèctrics per a Barcelona, un total de 83
Metro de Barcelona / TMB
El metro i bus de Barcelona perden el 13% i el 16% de trajectes prepandèmia
Notícia: El metro i bus de Barcelona perden el 13% i el 16% de trajectes prepandèmia
Comparteix
El març ha tancat amb 32,5 milions de trajectes en transport subterrani i 15,7 al servei d'autobusos públic

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Arnau a abril 25, 2022 | 07:56
    Arnau abril 25, 2022 | 07:56
    Sort que que me vaig de BCN per què vaya basura restriccions dels cotxes que ara els busos elèctric. Colau estàs anada de la olla
  2. Icona del comentari de: Barceloní fart de viure aqui a abril 25, 2022 | 20:02
    Barceloní fart de viure aqui abril 25, 2022 | 20:02
    El transport públic es un fracàs. Metro amb treballadors amb sous de directius que van en Tesla, directius de TMB amb sous de Donald Trump i un servei lamentable. Autobusos buits circulant per Barcelona amb un conductor agressiu i sovint maleducat. El fracàs total però la solució és treure cotxes i fer menjar-nos aquesta indecència.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa