L’electrificació de la xarxa de bus va a velocitat de creuer. Com a mínim, segons el que indiquen les dades del consum elèctric. Els busos que funcionen amb aquesta energia i que pertanyen de la xarxa de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), l’empresa pública que gestiona aquest servei a la capital catalana, han consumit un 782% més el 2021 que el 2019. En xifres, els quilowatts hora (kWh) gastats han passat de 195.000 a 1.719.000 kWh.
Un dels motius de pes és l’electrificació de la línia H16 de bus, segons les explicacions que ofereix l’empresa en un informe. A l’estiu de l’any passat aquesta ruta es va convertir en la primera a Barcelona i tota Espanya que funciona únicament amb vehicles propulsats per energia elèctrica.
Tot fa pensar que aquest consum no pararà d’augmentar. TMB ha engegat la comanda més gran de vehicles elèctrics aquest 2022, després d’iniciar un concurs públic per adquirir fins a 83 autobusos elèctrics de bateries, que el 2023 en substituiran d’altres de propulsió dièsel i de 15 anys d’antiguitat que vagin arribant al final de la vida útil. En un futur pròxim s’espera que s’electrifiquin també l’H2 (Gornal - Besòs Verneda) i la V15 (Barceloneta - Av. Tibidabo). Es tracta de dues línies que estan entre les que tenen més passatge de la xarxa, com l’H16.
Actualment, formen part de la flota de TMB 30 autobusos 100% elèctrics, que ofereixen el seu servei a la línia H16 i de forma puntual l’H6, la 7 i la 33. D’aquesta forma, es preveu un augment del 177% d’aquest tipus de flota.
Respecte de 2019, el consum de combustible als busos ha minvat un 17%. De totes maneres, en el cas de la flota d’autobusos que funcionen amb gas natural ha augmentat lleugerament un 2,3%. Igualment, ho ha fet el consum elèctric a les instal·lacions (15,6%), el gasoil en l’automoció (61,25%) i el gas natural d’edificis i instal·lacions (73,8%).
Per proporcions, el consum de gasoil suposa el 52% de l’energia que consumeixen els autobusos de TMB, el gas el 42% i l’electricitat el 6%.
Al metro puja tot
Al metro de Barcelona el consum d’energies ha augmentat en tots els aspectes. Quant a l’electricitat, un 6%, respecte de 2019; el gasoil un 18,5% i el gas natural en edificis i instal·lacions de la companyia el que més, un 43%. "Les xifres mostren una diferència de consum que s’explica per l’augment de l’oferta, és a dir, a més oferta major consum", diu la companyia, en declaracions al TOT Barcelona.
Per proporcions, el consum d’electricitat suposa el 89% de l’energia que consumeixen els metros de TMB i el gas l’11%.
Primer bus d’hidrogen a l’Estat
TMB és la primera empresa pública de mobilitat que disposa d’un bus d’hidrogen, un vehicle que emet únicament vapor d'aigua i que s'abasteix d'hidrogen verd, consumint uns 20 quilos diaris, segons els càlculs de la companyia. "Les previsions de consum dependran de l’oferta que puguem generar d’hidrogen", puntualitzen.