Escàs interès dels botiguers pel nou model de llums de Nadal a Barcelona

La majoria d'eixos comercials prefereix la subvenció individual al contracte únic que s'estrena enguany

El nou model d’enllumenat de Nadal que promou l’Ajuntament de Barcelona per centralitzar en un únic contracte totes les gestions per il·luminar la ciutat s’estrenarà en unes setmanes amb menys suport del que s’esperava. Només 16 eixos comercials dels més de 60 que l’any passat van demanar subvencions per posar llums als seus carrers han optat per sumar-se a la iniciativa municipal. El consistori va anunciar que enguany llençarà la casa per la finestra per impulsar una campanya de Nadal, que s’anticipa decisiva per a la supervivència de molts comerços tocats de mort per la pandèmia.

La resta d’eixos comercials han optat per contractar la il·luminació nadalenca pel seu compte, com ja feien. Alguns perquè tenen contractes en vigor amb empreses instal·ladores i altres perquè després de més de 20 anys fent-ho pel seu compte desconfien de la proposta de l’Ajuntament, que pretenia homogeneïtzar l’enllumenat per donar-li més coherència i visió artística. A més, la subvenció individual ha augmentat i ara cobrirà el 75% del cost dels llums, per les dificultats dels botiguers de finançar el 50% que fins ara anava al seu càrrec. 

Entre els que manté la il·luminació per compte propi hi ha Sant Martí Eix Comercial. “Vam decidir seguir com sempre perquè hi havia molts dubtes sobre el nou sistema, no teníem gaire clar com es faria, i a més tenim un compromís amb l’empresa que ens ha fet la instal·lació els últims anys”, explica al TOT Barcelona el president de l’entitat, Carles Martínez.

D’altra banda, no tots els 16 eixos adherits al contracte únic estan contents amb els primers resultats. La presidenta de l’Eix Sagrada Família, Amor García, s’ha mostrat decebuda per com ha anat. “Ens van dir que es convidaria a empreses internacionals, que la il·luminació seria espectacular, i ens vam deixar enlluernar”, explica García al TOT Barcelona. “Al final sembla que serà més del mateix”, lamenta. 

Barcelona Night Tour Christmas
El servei del Bus Turístic Barcelona Night Tour Christmas / BArcelona Turisme

Entre les zones comercials que més ràpid van desertar del contracte hi ha també Sant Antoni Comerç, Nou Barris Centre Comerç, Barnavasi i Sarrià Eix Comercial. Entre els que sí que participaran al contracte centralitzat hi ha els de Sant Andreu, Cor d’Horta, Gran de Gràcia, Clot, Poblenou, Sagrada Família i Encants Nous, així com els del Born i el Gòtic, que per la seva ubicació al centre de Barcelona pateixen els efectes de la crisi econòmica amb més duresa. Els eixos de barri han aguantat millor gràcies a la seva menor dependència del turisme i a la bona resposta veïnal a la crida per fer més consum de proximitat.

L’Ajuntament defensa el nou model

La gran novetat organitzativa, el contracte únic, s’ha d’adjudicar en qüestió de dies. Fonts municipals han explicat a aquest diari que en cap cas consideren un fracàs que només s’hi hagin apuntat 16 eixos. “És el primer any que es posa en marxa aquest nou model i la majoria d’eixos que no s’hi han sumat és perquè tenien contractes en vigor amb empreses instal·ladores”, sosté el govern d’Ada Colau. L’Ajuntament creu que poc a poc s’hi aniran sumant més eixos: “La idea és facilitar-los la vida perquè per Nadal tenen molta feina i gestionar l’enllumenat és una càrrega”.

I és que el major avantatge del nou model és justament que l’Ajuntament s’encarrega de tot: la licitació, el contracte i la instal·lació. La iniciativa també busca donar més seguretat als comerciants i evitar disgustos d’última hora, com va passar a les botigues de la Diagonal, que en els últims dos anys s’han quedat sense llums de Nadal per problemes amb l’empresa instal·ladora. El gran inconvenient, però, és menys capacitat de decidir.

Mesos decisius

La campanya de Nadal està marcada en vermell als despatxos de l’Ajuntament i també a la rebotiga de molts comerços. Si va bé, serà un punt d’inflexió per a la recuperació del consum i de llocs de feina. Però si va malament serà l’estocada final per a moltes botigues. Aquesta mateixa setmana la Fundació Barcelona Comerç ha donat dades demolidores: el 5,5% del comerç de proximitat de la ciutat ha abaixat definitivament la persiana per culpa de la pandèmia, però aquesta xifra es podria disparar fins al 20% si no arriben més ajudes econòmiques i les vendes de Nadal no compleixen les expectatives.

“Ara tot depèn de les vendes dels pròxims mesos i la campanya de Nadal. Si no van bé i no s’aproven noves mesures econòmiques i fiscals, el 20% del comerç i serveis d’hostaleria i restauració dels eixos de proximitat de Barcelona es podria veure obligat a tancar”, adverteix el president de Barcelona Comerç, Salva Vendrell. La sensació és d’incertesa absoluta, perquè l’estiu es preveia tranquil i la segona onada de la Covid-19 els ha deixat sense marge de reacció. “La primera oportunitat per regularitzar la situació, les rebaixes d’estiu, no ha tingut els resultats desitjats”, lamenta Vendrell.

Un Nadal mai vist

La campanya de Nadal d’enguany es presenta com una de les més espectaculars dels últims anys. Les regidories d’Economia i Comerç, totes dues en mans dels socialistes, prometen que destinaran més recursos que mai a il·luminar Barcelona. La pandèmia i les queixes recurrents de les entitats de comerciants –que cada vegada tenen més dificultats per costejar l’enllumenat nadalenc, perquè els establiments no associats no hi col·laboren– van portar l’Ajuntament a deixar enrere els Nadals sobris del mandat anterior, impulsats pels comuns.

La plaça Catalunya serà epicentre d’activitats nadalenques, es tornarà a decorar el carrer Balmes i Via Laietana i Urquinaona repetiran com a epicentres de la campanya de Nadal. En total, l’Ajuntament destinarà 1,7 milions d’euros a l’enllumenat de Nadal, un 65% més que al 2019.

Una de les gran novetats d’aquest any és que per primera vegada es permetrà que els eixos recorrin al patrocini privat per finançar els llums de Nadal –independentment de si han optat pel contracte únic com si van per lliure–, sempre i quan no aparegui el nom de la marca l’enllumenat, segons ha explicat la Fundació Barcelona Comerç, que agrupa les principals zones comercials de barri.

Més informació

Nou comentari