BcnMarket, l'”Amazon de Barcelona”, com l’havia venut l’Ajuntament, està caigut i no se sap quan tornarà a estar disponible. “Estem treballant en millorar la pàgina. Properament tornarà a estar disponible”, diu el web, inoperatiu. Tot només sis mesos després que s’estrenés, a l’octubre. El que l’Ajuntament va promocionar com l’alternativa al model del gegant nord-americà, que es caracteritza per la precarietat dels seus treballadors, un volum de feina elevat i un ritme de treball vertiginós, no ha agafat volada, malgrat l’impuls inicial dels Bonus Consum.
Segons fonts municipals, consultades per betevé, el web va arribar a tenir 4.566 establiments adherits, amb fins a 60.000 productes exposats en línia. També es van registrar 75.000 usuaris i va arribar a tenir 5.000 visites diàries.
En la presentació de la iniciativa, el primer tinent d’alcalde, Jaume Collboni, va dir que el web aspirava a ser “l’Amazon dels comerços de la ciutat de Barcelona i sigui líder el més aviat possible”. La plataforma la van impulsar conjuntament el consistori i Barnacom, l’entitat que agrupa els eixos comercials de la ciutat aglutinats en Barcelona Comerç i Barcelona Oberta. L’eina digital permetia als comerços donar-se a conèixer i vendre online els seus productes i serveis. Salva Vendrell, de Barnacom, va admetre que la crisi arran de la pandèmia havia significat “un punt d’inflexió sense retorn” i havia evidenciat que la manera de relacionar-se amb els clients havia de canviar.
Escàndol amb els Bonus Consum
Precisament la mesura estrella que es va desplegar al BcnMarket, els Bonus Consum, va estar salpicada per diversos escàndols. Un dels més grans, que un de cada tres vals per consumir oci i cultura en establiments locals s’havia consumit al districte de l’Eixample. En concret, allà s’hi van gastar 125.997 bons, d’un total de 360.000. En aquesta iniciativa hi van participar 1.900 establiments diferents repartits per tota la ciutat.
A més de l’Eixample, a Sants-Montjuïc es van consumir 51.614 bons i a Sant Andreu 47.102. Quant a barris, els més beneficiats van ser la Dreta de l’Eixample (32.695), el Fort Pienc (31.994), Sant Andreu (30.061) i Sants (22.636). Finalment, a nivell d’eixos comercials, els que més vals van canviar van ser el del Fort Pienc (36.192), el de Sant Andreu (20.320), el de Creu Coberta (9.724) i el de Sant Martí (8.739).
“Aquesta iniciativa ha aconseguit l’efecte multiplicador en el consum de la ciutat que perseguia l’Ajuntament, ja que 10 euros d’inversió per part del consistori han generat, com a mínim, 10 euros més de despesa per part de la ciutadania”, justificava el consistori, a través d’un comunicat.
Una sola persona, subvencionada amb 1.700 euros públics
A més, un barceloní va arribar a gastar fins a 169 xecs, el que implica de facto que el consistori li va subvencionar 1.690 euros de les seves compres de Nadal. En 11 setmanes de campanya, aquest usuari va gastar de mitjana més de 2 xecs al dia.
La botiga plusmarquista va ser l’establiment d’alimentació del Fort Pienc (Eixample), que va bescanviar en total 12.740 xecs. Gairebé 200 al dia, un volum de feina difícil d’imaginar per a un petit comerç. Gràcies als Bonus Consum, per tant, l’empresa va rebre una injecció municipal de més de 127.000 euros. De fet aquest local tot sol va concentrar més d’un terç dels xecs gastats al seu barri, on a més hi havia molts pocs establiments adherits.