Els Bonus Consum de l’Ajuntament de Barcelona han estat un èxit de demanda… i per a alguns beneficiaris ha estat bastant més que una propina nadalenca. Un barceloní va arribar a gastar fins a 169 xecs, el que implica de facto que el consistori li va subvencionar 1.690 euros de les seves compres de Nadal. En 11 setmanes de campanya, aquest usuari va gastar de mitjana més de 2 xecs al dia.

La botiga plusmarquista és establiment d’alimentació del Fort Pienc (Eixample), que va bescanviar en total 12.740 xecs. Gairebé 200 al dia, un volum de feina difícil d’imaginar per a un petit comerç. Gràcies als Bonus Consum, per tant, l’empresa ha rebut una injecció municipal de més de 127.000 euros. De fet aquest local tot sol concentra més d’un terç dels xecs gastats al seu barri, on a més hi havia molts pocs establiments adherits.

Les dues dades, sol·licitades pel TOT Barcelona al consistori, assenyalen febleses en el funcionament d’aquesta campanya aparentment molt exitosa i impulsada per les àrees de govern del PSC. La majoria de la població ha fet “un ús racional” els Bonus Consum, reivindica el consistori: el 93% dels consumidors en van acaparar menys de 6 i el 58%, només un. Però és evident que hi ha hagut qui ha sabut aprofitar-se dels escassos límits fixats. “Hi ha hagut algunes excepcions en les que l’ús dels Bonus ha estat superior a l’esperada”, s’excusa l’Ajuntament.

Tant Ajuntament de Barcelona com els botiguers aglutinats a l’entitat Barnacom –formada pels eixos comercials, partners de la campanya– declinen fer pública la identitat dels dos plusmarquistes, perquè queda emparada per la llei de protecció de dades. 

Una política regressiva

Els xecs municipals cobrien 10 euros de qualsevol compra superior a 20 en botigues dels eixos comercials de Barcelona, a través del marketplace municipal BCNMarket. Sense cap màxim d’unitats: es podien anar descarregant i gastant de 3 en 3, fins a esgotar existències. Tampoc hi havia límit de recurrència: per exemple una mateixa persona podia fer 10 compres seguides a la mateixa botiga –una xarcuteria, una joieria, una bodega…– per trossejar la despesa i bonificar-la al màxim. Així, la ciutadania amb més poder adquisitiu ha pogut potencialment beneficiar-se més de la campanya perquè podia gastar més i en menys dies que les classe baixes. 

Les botigues tampoc tenien cap topall ni diari ni per client: podien bescanviar tots els xecs que els arribessin. Entre els 1.869 establiments adherits hi havia molts tipus de negocis, però eren molt escasses les adhesions d’establiments regentats per immigrants. També hi havia participants situats dins de centres comercials com el de Glòries i cadenes que tenien locals inclosos a la campanya i d’altres exclosos en funció del franquiciat o la ubicació.

Por al fracàs

El govern municipal defensa la campanya “per donar suport al comerç de proximitat, un dels sectors que més ha patit les conseqüències de la pandèmia, i per donar a conèixer la nova plataforma online BCNMarket”. Ha costat 4’04 milions d’euros a les arques municipals, dels quals 3,8 milions han anat directament als comerços en forma de xecs. L’Ajuntament calcula que les compres s’han traduït en 7’5 milions d’euros de despesa ciutadana als barris.

Hi van participar 154.000 persones, que en dos mesos i mig van bescanviar 360.000 bonus. L’Ajuntament justifica ara l’escàs control per la poca oferta inicial de comerços participants: “Es va optar per no establir més limitacions de Bonus intercanviables per cada persona i en cada establiment degut a que a l’inici de la campanya només hi havia 80 botigues inscrites”. És a dir, a l’octubre tenia por que molts xecs quedessin sense gastar i la primera edició de la campanya fes aigües. 

Al novembre el govern va aprovar que liquidaria els xecs als comerços cada 15 dies i no cada mes, amb el que les adhesions van créixer exponencialment. Finalment hi han participat 1.869 botigues, que tot i així no arriben ni a la meitat de les 4.561 registrades al marketplace. El boca-orella va fer créixer la demanda, sobretot al novembre. I els bonus es van exhaurir al desembre.

Més límits en un futur

Veient que els barcelonins s’havien animat a gastar-ne, el consistori va posar-hi més pressupost i el 14 de desembre es van emetre 100.000 bons nous. “L’èxit de la campanya inicial (de 3 milions d’euros) va portar a l’Ajuntament a fer-ne l’ampliació en 1 milió d’euros addicional”, recorden fonts municipals. Amb la perspectiva actual i les dades de balanç en mà, el consistori obre ara la porta a restringir l’ús dels xecs en cas de repetir la campanya: “La campanya estava prevista per al 2021, en cas que en algun moment es plantegés recuperar la iniciativa es plantejaria posar límits”. Els dos plusmarquistes d’aquesta edició, però, ja s’han embutxacat una bona morterada.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Anna a gener 29, 2022 | 20:49
    Anna gener 29, 2022 | 20:49
    Bravo per l'article!!
  2. Icona del comentari de: Pere a gener 30, 2022 | 13:57
    Pere gener 30, 2022 | 13:57
    No tothom es va assebentar dels xecs, no es va fer una correcta campanya per a tots els barcelonis i molta gent no sap on es tenia que demanar. A més un descontrol com es aquest cas de 1700€. Crec que hauriem de fer arribar per aquells no es van poguer gaudir, si realment esta controlat per l'Ajuntament.
  3. Icona del comentari de: Maria a gener 30, 2022 | 22:17
    Maria gener 30, 2022 | 22:17
    I la agent que no sap fer servir les noves tecnologies queden fora, no poden accedir als bonus
  4. Icona del comentari de: Pau M. a gener 31, 2022 | 17:51
    Pau M. gener 31, 2022 | 17:51
    El triomf del socialisme-comunisme: uns pocs s’ho queden tot. Algú es sorprèn?
  5. Icona del comentari de: Marta a gener 31, 2022 | 18:33
    Marta gener 31, 2022 | 18:33
    Els bons consum son una subvenció PER ALS COMERÇOS. Esta creada i tutelada per DIRECCIO DE COMERÇ i el seu objectiu es fomentar el consum al petit comerç A TRAVES DE PLATAFORMES DIGITALS, aixi que sí, si algu no sap fer servir una web no hi pot accedir. I sí, si una sola persona es baixa tots els bons i se'ls gasta ell solet a les botigues del seu barri enlloc d' anar al Primark i al Zara pues genial! Aixo que s' emporten els comerços del barri que ja ho esta passant prou malament No s' esta incomplint cap objectiu ni norma de la campanya ja que no es tracta d' una campanya amb objectius socials sino de foment del consum. Si un sol comerç ven momt amb bons consum doncs genial perque aixo vol dir que ha fet una bona feina i ha fomentat que els seus clients se'ls baixessin i si ha fet falta ha ajudat a aquells clients que no saben usar les noves tecnologies a fer-ho ja que aquest era el tracte si s' adheria a la campanya. Intentar pintar-ho com una mena de frau...es repulsiu.

Nou comentari

Comparteix