Les dades detallades dels ‘Bonus consum’ nadalencs mostren moltes febleses rere l’aparent èxit de la nova campanya municipal. Segons ha pogut saber el TOT Barcelona a partir de documentació oficial, fins a 12 barris de la ciutat es van quedar sense cap xec

D’altra banda, 20.000 bonus van caducar sense ningú els usés, una cinquena part de l’emissió extraordinària de desembre. A més, com ha revelat el TOT Barcelona aquest dissabte, una sola persona en va acaparar 169 i una botiga en va bescanviar 12.740, més de 200 al dia.

Els ‘bonus consum’ cobrien 10 euros de qualsevol tiquet de compra superior a 20 euros, a les botigues adherides a la campanya. Es podien descarregar del marketplace municipal BCNMarket, sense cap màxim d’unitats per persona ni per establiment. Qui podia gastar més, rebia més ajuda pública. Els barris amb més dinamisme econòmic rebien més injecció municipal. Una política regressiva per a un govern d’esquerres.

La perifèria, perdedora

Fins a 12 barris van quedar exclosos de facto de la campanya i van rebre zero euros d’ajuda pública. Són La Marina del Prat Vermell; La Maternitat i Sant Ramon; Vallbona; Vallvidrera, el Tibidabo i les Planes; la Clota; la Font d’en Fargues; la Teixonera; la Vall d’Hebron; Canyelles; Torre Baró; la Trinitat Nova i la Trinitat Vella. 

Molts d’ells són precisament veïnats perifèrics on la salut comercial sempre ha estat fràgil i ha reclamat més suport públic. Els pocs establiments d’aquests territoris no van adherir-se a la campanya o bé no van atraure cap consumidor beneficiari.

Un rànquing estrany

El repartiment territorial dels bonus bescanviat és almenys estrany. Fins a un terç de tots els Bonus Consum (125.997 de 360.000) es van fer servir al districte de l’Eixample, amb especial embranzida a la Dreta de l’Eixample (32.695) i el Fort Pienc (31.994), tot i que en aquest darrer cas s’explica clarament pels 12.000 que acabara el comerç plusmarquista. El segon lloc del podi és per als eixos comercials de Sant Andreu i Creu Coberta.

Distribució dels bonus consum bescanviats per barris / Ajuntament de Barcelona

En canvi altres eixos molt coneguts, com Gran de Gràcia, el carrer Pelai o Sant Antoni, han quedat en posicions discretes al rànquing. Tampoc el Raval ni la Rambla van triomfar, amb menys de cent xecs cada un. Com passa amb els barris, la campanya ha passat de llarg per alguns eixos. És el cas del Gaixample, el Turó Parc o Sant Genís, on consten zero vals.

Distribució dels bonus consum bescanviats per eixos comercials / Ajuntament de Barcelona

20% de xecs caducats

L’oferta d’establiments adherits i la demanda d’usuaris van créixer poc a poc, des de l’inici de la campanya el 18 d’octubre. Els 279.590 xecs emesos en primera instància van esgotar-se el 14 de desembre. L’Ajuntament va decidir aleshores afegir un milió d’euros a la campanya i emetre 100.000 bonus extra, sense alterar la data límit per bescanviar-los: 31 de desembre.

El llançament de la segona remesa va desfermar una febre ciutadana per reservar nous vals, amb un pic de 77.518 el mateix dia que van sortir a disposició. Després d’aquell dia, però, gairebé no se’n van descarregar. Tant és així que una cinquena part de l’emissió va caducar, en mans de consumidors o del marketplace. Fins a 20.516 van quedar sense bescanviar, el que equival a uns 200.000 euros de pressupost sense invertir. 

Nou comentari

Comparteix