Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Colau es queda sola a la primera reunió per limitar els creuers a Barcelona
  • CA

La primera reunió de la taula d’estudi sobre la regulació de creuers no ha arribat a bon port. A cap port, de fet. L’alcaldessa Ada Colau va forçar aquesta trobada de màxims representants de l’Ajuntament, el Port, la Generalitat i l’Estat després d’anunciar a televisió i en solitari que volia reduir el nombre de creueristes que arriben a la capital catalana amb una fórmula semblant a l’adoptada a Mallorca.

La cita, que ha durat una hora i quart aquest dilluns a la tarda a la seu municipal, ha posat en evidència l’escàs consens polític de la proposta de la líder dels comuns. Tot i la manca d’acord, en les valoracions polítiques després de la trobada les 4 administracions s’han esforçat en ressaltar el “bon to” i la predisposició a treballar amb “lleialtat”.

Amb l’estiu a les portes, les 4 administracions s’han emplaçat a una nova reunió al setembre per avançar almenys en una radiografia compartida sobre quina és la situació actual. L’últim estiu del present mandat, per tant, seguirà estant marcat com es preveia per la recuperació del sector i les crítiques veïnals a les aglomeracions.

Colau vol un 50% menys a l’estiu

Colau ha apostat per una reducció del 50% dels creueristes a Barcelona en temporada alta, segons recull l’agència ACN. Actualment a l’estiu –de maig a octubre– desembarquen a la capital uns 400.000 passatgers al mes. També ha reivindicat fixar un màxim diari: 10.000 passatgers i tres creuers per jornada, com ha fet Palma. Voldria que les primeres mesures s’estrenessin justament el mes de maig de 2023, que és l’inici de la temporada alta… i també la data de les properes eleccions municipals.

El decreixement vindria d’un menor nombre de creuers de trànsit, que passen de mitjana 4 hores al port fent una escala i per tant suposen “poc retorn econòmic” per a la ciutat. Segons Colau, regular és “el mínim que es demana a l’administració pública” per facilitar “un equilibri” entre les activitats d’una ciutat.

El Port diu que no

El president del Port de Barcelona, Damià Calvet, s’ha oposat a les dues mesures i ha demanat a la taula “treballar” per avançar cap a un major consens. L’únic acord ha estat “actualitzar i unificar” les dades sobre l’impacte ambiental i turístic dels creuers: diners que aporten a la ciutat, volum de visitants que mouen, emissions… Les xifres que usen les quatre administracions del grup de treball són ara dispars i dificulten establir un diagnòstic clar de la situació actual.

El Port ha recordat que el gener de 2018 les quatre administracions ja van pactar un full de ruta, a proposta dels comuns que aleshores governaven en solitari l’Ajuntament. Aquest pla ja limitava el número de terminals que podia tenir Barcelona i les reubicava més lluny del casc antic per prevenir aglomeracions i fer menys atractives les escales flash de poques hores. L’Autoritat Portuària aposta per mantenir aquell pacte i avançar en l’electrificació dels molls per disminuir la contaminació. Per a Calvet, la millor forma de mantenir sota control l’impacte dels creuers és limitar les terminals i no pas els passatgers. Ha recordat que els creueristes avui suposen un volum “molt petit” dels turistes: són el 4% dels visitants de Barcelona.

La Generalitat fa costat al Port

El secretari de Territori i Mobilitat, Isidre Gavín, ha tancat files amb Calvet: ha assegurat que el Govern català avala “al cent per cent” l’estratègia del Port de Barcelona, que ha titllat “d’agressiva” i que assegurat que “dona resultats”. Cal recordar, a més, que al juny la consellera d’Acció Climàtica, Teresa Jordà, ja va anunciar que la Generalitat vol crear un nou impost per als creuers, que s’aplicaria el 2023 a tot Catalunya i de “forma progressiva segons els nivells de contaminació”.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Marcel·li a juliol 18, 2022 | 20:03
    Marcel·li juliol 18, 2022 | 20:03
    Som un país de fireta, una merdeta de país. Ens deixem "instal·lar tot el que no volen els altres. Quan els ports es treuen del damunt aquest macro-vaixells a Barcelona els "acullen"... després qui en pagarà les conseqüències del desgavells de sempre ? De moment aquesta mena de "turisme" ja s'està carregant les poques botigues "normals" que restaven a la part baixa del nucli antic... per exemple a les Rambles de Barcelona han de buidar 14 vegades al dia les papereres, totes les deixalles i aigües brutes les deixen com a regalet... Els beneficis (de qui ') superen les despeses i desavantatges '
  2. Icona del comentari de: Barceloní a juliol 18, 2022 | 21:11
    Barceloní juliol 18, 2022 | 21:11
    La Colau, com que a Madrid no hi ha port i els creuers no hi poden anar, co a mínim intenta que no vagin a Barcelona.
  3. Icona del comentari de: El negi a juliol 18, 2022 | 21:53
    El negi juliol 18, 2022 | 21:53
    Com sempre benefici per al poder Amèrica gastos per als de Barcelona. I és clar els polítics que faran RES, ja que estan tot esperen la comissió d'Amèrica.
  4. Icona del comentari de: Tripartit no, gràcies a juliol 18, 2022 | 23:53
    Tripartit no, gràcies juliol 18, 2022 | 23:53
    Un cop a la vida que la Colau té una iniciativa raonable, tothom se li gira d'esquena

Respon a Barceloní Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa