Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Barcelona és la ciutat europea més afectada per la contaminació dels creuers

Barcelona, Palma de Mallorca i Venècia són les tres ciutats europees més afectades per la contaminació dels creuers, segons un estudi de l’ONG belga Transport & Environment. La capital catalana encapçala la classificació d’emissions d’òxids de sofre (SOx, el principal element contaminant dels creuers), com d’òxids de nitrogen (NOx, el que més afecta les ciutats) i de partícules en suspensió (PM). La posició de Barcelona al capdavant del rànquing no és sorprenent perquè és la primera ciutat europea i la sisena del món en turisme de creuers amb uns tres milions de moviments anuals.

[r:1]

El sector marítim utilitza combustibles amb un màxim del 3,5% de sofre –a partir del 2020 el límit serà del 0,5%– i està menys refinat que el d’altres modes de transport. Tot i la notable millora que suposarà l’entrada en vigor de la nova legislació, l’organització belga alerta que el combustible marítim menys contaminant (0,1%) encara conté 100 vegades més de sofre que el dièsel dels vehicles privats (0,001%). “Els creuers són ciutats flotants propulsades per alguns dels combustibles més contaminants”, denuncia el director de Polítiques de Transport de T&E. “Les ciutats estan prohibint els cotxes dièsel, però en canvi deixen entrada lliure a creuers que expulsen gasos tòxics”.

Ciutats més afectades per les emissions d'SOx / T&E

Captura de pantalla 2019 06 05 a les 10.35.13

El cas de Barcelona

L’estudi de Transport & Environment estima que els 105 creuers que van atracar a Barcelona l’any 2017 van passar gairebé 8.300 hores al port i van emetre 32,8 tones d’òxids de sofre, una quantitat que multiplica per 4,8 les emissions de SOx dels 559.000 vehicles privats que circulen per la demarcació. Si en termes absoluts la capital catalana és la més contaminada, en termes relatius els creuers tenen un efecte molt més perjudicial a Palma de Mallorca (9,4 més emissions que els cotxes), Venècia (20,2), Roma Civitavecchia (54,5) i Southampton (6,2), ciutats amb molts menys vehicles i que en canvi reben entre 20 i 28 tones de SOX provinents de creuers.

L’Estat espanyol també encapçala el rànquing de països més contaminats per òxids de sofre. Segons T&E fins 172 creuers diferents van navegar per aigües espanyoles i van emetre 14.500 tones de SOx, unes 52 vegades més que els 23 milions de vehicles que hi ha a l’Estat. Itàlia (13.900 tones), Grècia (7.600), França (5.900) i Noruega (5.200) són els altres cinc països més afectats. A Europa, els 203 creuers que naveguen per aigües comunitàries contaminen 20 vegades més –en termes d’SOx– que els 260 milions de cotxes que hi ha al continent. 

[r:2]

Una Zona de Control d’Emissions

Pel que fa als òxids de nitrogen (NOx) i les partícules en suspensió (PM), que són els que disparen les alarmes a les grans ciutats i que provoquen els avisos d’episodis ambientals, Barcelona també encapçala el rànquing europeu. En el cas dels NOx, amb 729 tones, les emissions dels creuers són una tercera part de les dels cotxes –que són la font més important–. En PM, en canvi, les 13 tones provinents dels creuers només suposen un 3,5% de les emeses pels cotxes, segons T&E. Per mitigar aquest impacte, l’ONG belga aposta per implantar una Zona de Control d’Emissions (ECA) al Mediterrani –que reduïria el contingut de sofre al 0,1%–, una possibilitat que ja han demanat tant l’Ajuntament com el Port de Barcelona.

Més notícies

El Port veu viable una zona de control per reduir la contaminació dels vaixells

Notícia: El Port veu viable una zona de control per reduir la contaminació dels vaixells
Comparteix
Una proposta europea liderada per França i Itàlia busca evitar casos com el del creuer multat a Marsella que havia estat a Barcelona
Notícia: El Port veu viable una zona de control per reduir la contaminació dels vaixells - Mobile

Els ferris de la línia Barcelona-Roma generaran zero emissions mentre estiguin al port

Notícia: Els ferris de la línia Barcelona-Roma generaran zero emissions mentre estiguin al port
Comparteix
Els vaixells ‘Cruise Roma’ i ‘Cruise Barcelona’, de la naviliera Grimaldi, incorporaran bateries de liti i filtres per deixar de contaminar quan estiguin atracats
Notícia: Els ferris de la línia Barcelona-Roma generaran zero emissions mentre estiguin al port - Mobile

Barcelona rebrà aquest any els primers creuers propulsats amb gas natural

Notícia: Barcelona rebrà aquest any els primers creuers propulsats amb gas natural
Comparteix
L''Aida Nova' i el 'Costa Smeralda' faran 40 escales entre abril i desembre | El GNL redueix significativament les emissions contaminants dels vaixells
Notícia: Barcelona rebrà aquest any els primers creuers propulsats amb gas natural - Mobile

Barcelona potencia l’arribada de creuers a l’hivern

Notícia: Barcelona potencia l’arribada de creuers a l’hivern
Comparteix
L'estratègia del port i l’Ajuntament ha fet créixer un 40% el nombre de vaixells hotel que passen per la ciutat de novembre a març
Notícia: Barcelona potencia l’arribada de creuers a l’hivern - Mobile

Multen per contaminació excessiva un creuer que fa escala regular a Barcelona

Notícia: Multen per contaminació excessiva un creuer que fa escala regular a Barcelona
Comparteix
Un tribunal de França ha imposat una multa de 100.000 euros al capità del vaixell per utilitzar un combustible més contaminant del permès
Notícia: Multen per contaminació excessiva un creuer que fa escala regular a Barcelona - Mobile

Capitania Marítima no va inspeccionar el creuer multat mentre era a Barcelona

Notícia: Capitania Marítima no va inspeccionar el creuer multat mentre era a Barcelona
Comparteix
L’organisme, depenent del ministeri de Foment, només realitza unes 200 inspeccions aleatòries l’any a tot l’Estat
Notícia: Capitania Marítima no va inspeccionar el creuer multat mentre era a Barcelona - Mobile

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa