El pròxim 19 d’abril serà un dia històric pel Port de Barcelona. Si tot va com està previst, de matinada atracarà per primera vegada als seus molls un creuer propulsat amb Gas Natural Liquat (GNL), un combustible significativament menys contaminant que el fuel marí que utilitzen la majoria de vaixells. L’Aida Nova, propietat d’una filial del gegant estatunidenc Carnival i que no té ni un any de vida, farà 28 escales més fins al novembre. Després de l’estiu s’hi sumarà el Costa Smeralda, del grup italià Costa Cruceros, que farà 11 escales més.
En total, 40 escales que, malgrat només suposar al voltant del 5% del total, marquen el camí cap al futur del sector. Actualment a tot el món només existeixen tres creuers propulsats amb GNL i n’hi ha 20 més que es posaran en servei fins al 2026. “Tenim diverses iniciatives per impulsar l’ús de gas natural com a combustible alternatiu de mobilitat per reduir de manera efectiva les emissions contaminants dels vaixells”, ha explicat la presidenta del Port de Barcelona, Mercè Conesa, a la gran fira mundial de creuers de Miami. “És un dels eixos que estem treballant per atraure els vaixells més moderns”.
[r:1]
El GNL, un combustible alternatiu
El Gas Natural Liquat (GNL) és una de les principals apostes del sector marítim, i en especial de la indústria dels creuers, per reduir les emissions contaminants i adaptar-se a la nova normativa internacional. A partir del 2020 tots els vaixells hauran de fer servir un combustible amb un màxim d’un 0,5% de sofre, quan en l’actualitat pot arribar fins al 3,5%. En el cas del GNL, redueix un 80% les emissions d’òxids de nitrògen (NOx), un 40% les de diòxid de carboni (CO₂) i elimina completament els òxids de sofre (SOx) i les partícules en suspensió (PM).
Una altra alternativa és instal·lar filtres (scrubbers), una opció que solen escollir les navilieres que tenen una flota relativament nova, ja que els compensa més adaptar els vaixells que ja tenen en llocs de comprar-ne de nous –la vida útil d’un vaixell mercant estan al voltant del 25-30 anys–. Aquesta és l’estratègia que segueix Grimaldi, que al gener ja va anunciar la reconversió dels dos ferris que cobreixen diàriament la ruta Barcelona, Porto Torres (Sardenya) i Civitavecchia (Roma) per instal·lar-hi bateries de liti i filtres per reduir les emissions mentre estan a alta mar i eliminar-les per complet quan estiguin a port.
Els creuers marquen un any rècord
El 2018 el Port de Barcelona va superar per primera vegada els 3 milions de creueristes gràcies, sobretot, al creixement del trànsit de port base –turistes que embarquen o desembarquen a la ciutat (+16%)– i durant temporada baixa (+17%), dues de les prioritats de la direcció del port. El primer trimestre d’aquest any tancarà amb uns 300.000 creueristes i la previsió anual és tornar a superar els 3 milions de passatgers, xifres que el consolidaran com el primer port del Mediterrani en turisme de creuers.