Les obres per unir les dues xarxes de tramvia de Barcelona aspiren a completar-se sense aturador en els pròxims anys a Barcelona. És la pretensió de l’Ajuntament per culminar la confluència llargament debatuda de les línies del Trambaix i del Trambesòs a la plaça de Francesc Macià, a la part alta de l’avinguda Diagonal. Mentre avancen els treballs que van començar el març per estendre els rails entre la plaça de Glòries i la de Verdaguer, el govern de l’alcaldessa Ada Colau dona ara la primera passa perquè la segona fase de l’ampliació arrenqui tan bon punt conclogui la primera, que es preveu que acabi a finals de 2023, si no es retarda.
L’Ajuntament de Barcelona i l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) han tret a concurs la redacció del projecte executiu de la segona part dels treballs per lligar els dos circuits de tramvia, en el tram de la Diagonal que flueix entre la plaça Verdaguer i la de Francesc Macià. El Consistori es marca l’objectiu d’encadenar les dues etapes de les obres per unificar la xarxa sense interrupció.
La segona ronda per enllaçar les vies del tramvia es preveu que costi 914.397,05 euros. La inversió es reparteix en 453.942,98 que l’Ajuntament assumeix i 460.454,07 que aniran a càrrec de l’ATM.
Sense data de finalització
L’Ajuntament no concreta de moment quan els rails del Trambaix i el Trambesòs convergiran a la Diagonal. En tot cas, la tinent d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz, ha assegurat que la voluntat de l’executiu municipal és “avançar ràpid” en la remodelació, una de les més rellevant en marxa a la ciutat i, alhora, controvertida.
En aquest sentit, la regidora dels comuns ha confiat que la reforma per lligar les dues línies no es prengui cap pausa quan les vies s’estenguin fins a Verdanguer, on s’espera que els tramvies facin parada a partir de 2024. “El pas que fem ara ens permetrà començar a redactar el projecte aquest any i això ens obre la porta a que, un cop acabades les obres del tram actual, puguem començar tot seguit les de la fase següent”, ha explicat Sanz.
En tot cas, l‘expansió de les vies a través de la Diagonal depèn que finalitzi abans les obres per desdoblar el col·lector d’aigües residuals i pluvials, entre el carrer Girona i Francesc Macià. El Consistori informa que el projecte executiu de l’ampliació del conducte subterrani “ha iniciat la seva tramitació i es licitarà la setmana que ve”.
Sanz ha promès que la unificació de la xarxa evitarà que 12.500 entrin cada dia a Barcelona. En paral·lel a la construcció de noves vies, la reforma reordenarà la mobilitat de la Diagonal, “prioritzant la seguretat dels vianants i dels ciclistes, i donar als ciutadans més espai per al passeig a peu, ampliant les voreres”, assenyala l’Ajuntament.