Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
La Generalitat ha de sancionar Endesa pels talls de llum a Barcelona?
  • CA

La Generalitat estudia sancionar Endesa pels talls de llum a Barcelona. En concret, pels que hi va haver entre l’octubre de 2020 i el gener de 2021, coincidint amb l’època més freda de l’any el temporal Filomena, que va causar autèntics estralls a la xarxa de l’elèctrica a la capital catalana, especialment a barris com Torre Baró, que durant dies van viure talls de llum constants a la zona. En total, la Direcció General d’Energia estudia 360 interrupcions de servei, a partir de les dades facilitades per l’empresa al TOT Barcelona, després d’una petició al Portal de Transparència de la Generalitat formulada fa més d’un any, coincidint amb l’inici de la investigació de l’administració pública.

A principis del 2021, ajuntaments com el de Barcelona van denunciar un augment desmesurat dels talls de llum. Per això la Generalitat, a través de l’exconseller d’Empresa i Coneixement Ramon Tremosa va decidir investigar el servei ofert en aquelles dates per Endesa, que és l’empresa encarregada de la xarxa elèctrica i del seu manteniment a bona part de Catalunya.

Aquell expedient informatiu, on es requeria a l’elèctrica i als ajuntaments afectats que fessin el trasllat d’incidències i queixes, es van dividir en 11 casos separats, una per cada municipi afectat: Badalona, Barcelona, Cerdanyola del Vallès, Gavà, Montcada i Reixac, Rubí, Sabadell, Terrassa, Viladecans, Igualada i Ripollet. Dels 11 expedients locals, 10 ja han complert la fase inicial i només queda pendent resoldre el de Ripollet. “En breu”, expliquen fonts de la Generalitat. Amb la resta, els tècnics de l’administració catalana ja poden iniciar el següent pas, que consisteix en comprovar si la legislació ofereix prou base legal per sancionar la companyia.

La conclusió de cadascun dels 10 expedients informatius resolts, indica la Direcció General d’Energia, és la mateixa: “Considerem que es pot haver produït un incompliment de la normativa i obrim la proposta d’un expedient sancionador”. L’última vegada que la Generalitat va multar Endesa va fer-ho amb una sanció de 7 milions d’euros per interrupcions de servei entre 2015 i 2019.

Històricament el moviment veïnal d’àrees com el Raval o Torre Baró ha denunciat deixadesa de funcions per part de la companyia, mentre aquesta ha atribuït els problemes al frau, és a dir, a que la gent punxa la llum i té instal·lacions irregulars i perilloses que poden provocar incendis.

El focus del conflicte, a set barris

L’incidència elèctrica a la capital es va concentrar en 7 barris, segons Endesa. El que suma més minuts d’afectació és el Raval (Ciutat Vella). El segueixen Gràcia i Trinitat Nova (Nou Barris). A la resta no va haver-hi afectacions destacables, sosté la companyia.

El 16 de novembre de 2020, al barri del Raval, 42 clients d’Endesa van estar 5 dies sense llum. És el dia que més talls van haver, dins del període investigat. No obstant el nombre de persones afectades era superior, perquè cada llar compta com un únic punt de subministrament. L’explicació que dona la companyia a aquest diari és breu: “Causa desconeguda”. El llistat d’incidències que l’empresa ha lliurat al TOT Barcelona inclou desenes de casos amb aquesta absència de diagnòstic. La majoria de talls de subministrament en aquest barri de Barcelona consten així ressenyats.

En total, al Raval hi va haver 112 talls de llum entre el novembre de 2020 i el gener de 2021, que van afectar un total de 4.536 clients. És la zona de la capital catalana on més incidències es van detectar, de les quals només dues són sobrecàrregues. Aquest és un indicador habitual de frau elèctric, sosté l’elèctrica al TOT Barcelona.

Gràcia és el segon barri amb major afectació pels talls de llum de Barcelona. En total, de novembre a gener s’hi van detectar 113 interrupcions de servei amb 4.320 clients afectats. La més prolongada és de 49 hores, l’11 de gener de 2021, coincidint amb el temporal Filomena. La més breu, de 18 minuts un dia després, 12 de gener. Ambdues per motius desconeguts.

A Trinitat Nova els damnificats pels talls elèctrics van ser-ne 3.522, però les afectacions ja van ser notablement menors que al Raval i a Gràcia. La major interrupció de servei es va registrar el 8 de desembre de 2020, quan 135 clients es van quedar a les fosques durant més de 14 hores per “degradació de material”. Al Guinardó va passar el mateix, però el 10 de gener de 2021. A les 15.30 hores d’aquell dia el sistema va fallar i va seguir sense respondre durant 100 hores. Això va suposar un mal de cap per a 93 clients. En aquesta zona de la ciutat en total hi va haver 2.869 clients afectats pels talls, des del 24 d’octubre de 2020 fins al 15 de gener de 2021.

A Hostafrancs també es van reportar incidents, que van afectar un total de 1.614 clients. Entre finals de 2020 i principis de l’any passat va haver-hi 19 talls de llum, el més llarg va durar quasi 13 hores i va deixar a les fosques 120 punts de subministrament. La causa? “Desconeguda”, també.

A la Bordeta, al districte de Sants-Montjuïc, hi va haver 12 talls de llum d’una durada total de 4.317 minuts (72 hores), que van afectar 863 clients de la companyia elèctrica més gran de Catalunya. A Torre Baró l’afectació és menor, de 271 clients que van patir interrupcions de servei d’una durada total de 3.211 minuts (53,5 hores).

"La xarxa està dimensionada" a les seves capacitats, diu Endesa

"La xarxa a Barcelona està dimensionada" d’acord amb les seves capacitats, asseguren fonts d’Endesa, que alhora subratllen que una de les causes dels talls de llum és el frau elèctric. Per exemple, quan algú punxa el subministrament de forma irregular. Davant la possibilitat d’una sanció, tranquil·litat: "La companyia està amatent, respectarà les decisions de l’administració, com no pot ser d’una altra manera, i es reservarà el dret a recórrer la resolució presa si considera que no és adequada", expliquen. Sobre la investigació de l’administració, res a dir: "La companyia no vol fer declaracions sobre el procediment administratiu".

La Generalitat està estudiant el cas i n'està parlant amb juristes i advocats, amb l’objectiu d’esclarir si és pertinent engegar la maquinària per sancionar Endesa. Fonts de la Direcció General d’Energia expliquen a aquest diari que és una tasca minuciosa, que es fa amb un recursos humans limitats i que, per tant, cal un temps per decidir quin serà el proper moviment de l’Administració. Més encara quan aquest procés suposa un cost per les arques públiques, que sufraguen tots els contribuents, justifiquen.

Poll Maker
Més notícies
Un operari d'Endesa amb una instal·lació de la companyia de fons / Endesa
La Generalitat estudia sancionar Endesa per 360 talls de llum a Barcelona
Notícia: La Generalitat estudia sancionar Endesa per 360 talls de llum a Barcelona
Comparteix
18.000 clients de la companyia van patir interrupcions del subministrament entre octubre de 2020 i gener de 2021
Roda de premsa de moviments contra la pobresa energètica / APE
Crida al Govern per posar fi als talls de llum abans de l’hivern
Notícia: Crida al Govern per posar fi als talls de llum abans de l’hivern
Comparteix
Plataformes i veïns com els de Torre Baró insten a intervenir i que se'ls escolti per millorar la xarxa elèctrica
Endesa invertirà més de 43 milions per millorar la xarxa elèctrica de Barcelona / Endesa
Endesa i Colau pacten un pla de xoc per acabar amb els talls de llum
Notícia: Endesa i Colau pacten un pla de xoc per acabar amb els talls de llum
Comparteix
Endesa invertirà 43,2 milions aquest any per millorar els subministrament elèctric a la ciutat
Veïns del Raval s'han concentrat davant la seu d'Endesa a la Gran Via / Xarxa Veïnal Raval
Ciutat Vella i Nou Barris, els districtes més afectats pels tall de llum
Notícia: Ciutat Vella i Nou Barris, els districtes més afectats pels tall de llum
Comparteix
Endesa assegura que s'han resolt gairebé tots els problemes i que es desplegarà el pla de contingència en el primer quadrimestre

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa