Grups ecologistes contraris a engrandir el port de Barcelona i l’aeroport del Prat són escèptics amb el debat que l’alcaldessa Ada Colau i regidors de Barcelona en Comú han encetat en les últimes setmanes al proposar que es reguli el nombre de creuers que atraquen a la ciutat. En un manifest, Zeroport -que va encapçalar les protestes de l’estiu passat contra l’ampliació del Prat- i SOS Baix Llobregat i l’Hospitalet es mostren desconfiades que la pretensió de la dirigent i del seu partit de limitar les embarcacions turístiques sigui sincera.
Totes dues plataformes -que apleguen centenars d’organitzacions- qualifiquen de “mera retòrica” les declaracions de Colau i membres del seu govern en què advoquen per reduir el nombre de creuers que fan escala al port de Barcelona. Zeroport i SOS Baix Llobregat i l’Hospitalet justifiquen el seu recel adduint que l’Ajuntament va signar amb el Port el 2018 l'”ampliació de les dues noves terminals de megacreuers”.
Alhora, expressen que l’executiu municipal de Barcelona no ha presentat “cap proposta concreta” per imposar restriccions a l’arribada de bucs després de la comissió mixta que va reunir el consistori amb la Generalitat. Totes dues institucions es van comprometre en la trobada a crear una taula de diàleg sobre els creuers.
En contra de fer créixer el port
Zeroport i SOS Baix Llobregat i l’Hospitalet han exigit que s’aturin els projectes de creixement i expansió del port de Barcelona que estan en marxa, informa l’ACN. Les entitats consideren que aquestes actuacions no tenen en compte la situació de crisi climàtica, de biodiversitat, energètica i de materials que es viu globalment.
Afirmen que la darrera ampliació del port, planificada al Pla Delta, va suposar una pèrdua de més de 300 hectàrees d’espai agrícola i natural per donar pas a una zona logística. Afegeixen que el port barceloní és el cinquè en emissions de gasos amb efecte hivernacle i asseguren que aporta entre un 9% i un 15% de la contaminació per partícules de Barcelona.
Per això, rebutgen els projectes d’ampliació del moll adossat per a dues noves terminals de grans creuers, l’ampliació de la terminal Prat (BEST) per ampliar la capacitat anual de contenidors i el Pla Director Urbanístic (PDU), lligat a la construcció de noves terminals logístiques a l’antiga i a la nova llera del riu Llobregat i els voltants.
Alerten de més contaminació
Les organitzacions alerten que aquestes actuacions busquen ampliar la capacitat tant de mercaderies com de passatgers. Afirmen que les obres suposaran més contaminació i més emissions de gasos amb efecte hivernacle. A més, auguren una nova pèrdua d’espais agrícoles i naturals del Delta del Llobregat. Sobre el PDU, asseguren que “no té cobertura legal” perquè la declaració d’impacte ambiental de les actuacions previstes va caducar fa anys
En contraposició a aquests projectes, han reclamat que s’impulsi un pla de decreixement del trànsit marítim per assolir la reducció de les seves emissions de gasos amb efecte hivernacle a la meitat el 2030. A més, demanen aturar el PDU de la Terminal logística intermodal del Port de Barcelona, descontaminar i renaturalitzar l’antiga llera del riu Llobregat i impulsar un procés participatiu social per decidir el model urbanístic i territorial.
Zeroport i SOS Baix Llobregat i l’Hospitalet han instat també el port a corregir i pal·liar els “gravíssims” impactes que els dics que ha construït mar endins estan provocant en el litoral del delta del Llobregat, abans d’impulsar nous projectes. Alerten que la regressió del delta està arribant a situacions límit.