Grups ecologistes contraris a engrandir el port de Barcelona i l’aeroport del Prat són escèptics amb el debat que l’alcaldessa Ada Colau i regidors de Barcelona en Comú han encetat en les últimes setmanes al proposar que es reguli el nombre de creuers que atraquen a la ciutat. En un manifest, Zeroport -que va encapçalar les protestes de l’estiu passat contra l’ampliació del Prat- i SOS Baix Llobregat i l’Hospitalet es mostren desconfiades que la pretensió de la dirigent i del seu partit de limitar les embarcacions turístiques sigui sincera.

Totes dues plataformes -que apleguen centenars d’organitzacions- qualifiquen de “mera retòrica” les declaracions de Colau i membres del seu govern en què advoquen per reduir el nombre de creuers que fan escala al port de Barcelona. Zeroport i SOS Baix Llobregat i l’Hospitalet justifiquen el seu recel adduint que l’Ajuntament va signar amb el Port el 2018 l'”ampliació de les dues noves terminals de megacreuers”.

Alhora, expressen que l’executiu municipal de Barcelona no ha presentat “cap proposta concreta” per imposar restriccions a l’arribada de bucs després de la comissió mixta que va reunir el consistori amb la Generalitat. Totes dues institucions es van comprometre en la trobada a crear una taula de diàleg sobre els creuers.

En contra de fer créixer el port

Zeroport i SOS Baix Llobregat i l’Hospitalet han exigit que s’aturin els projectes de creixement i expansió del port de Barcelona que estan en marxa, informa l’ACN. Les entitats consideren que aquestes actuacions no tenen en compte la situació de crisi climàtica, de biodiversitat, energètica i de materials que es viu globalment.

Afirmen que la darrera ampliació del port, planificada al Pla Delta, va suposar una pèrdua de més de 300 hectàrees d’espai agrícola i natural per donar pas a una zona logística. Afegeixen que el port barceloní és el cinquè en emissions de gasos amb efecte hivernacle i asseguren que aporta entre un 9% i un 15% de la contaminació per partícules de Barcelona.  

Per això, rebutgen els projectes d’ampliació del moll adossat per a dues noves terminals de grans creuers, l’ampliació de la terminal Prat (BEST) per ampliar la capacitat anual de contenidors i el Pla Director Urbanístic (PDU), lligat a la construcció de noves terminals logístiques a l’antiga i a la nova llera del riu Llobregat i els voltants.

Alerten de més contaminació

Les organitzacions alerten que aquestes actuacions busquen ampliar la capacitat tant de mercaderies com de passatgers. Afirmen que les obres suposaran més contaminació i més emissions de gasos amb efecte hivernacle. A més, auguren una nova pèrdua d’espais agrícoles i naturals del Delta del Llobregat. Sobre el PDU, asseguren que “no té cobertura legal” perquè la declaració d’impacte ambiental de les actuacions previstes va caducar fa anys

En contraposició a aquests projectes, han reclamat que s’impulsi un pla de decreixement del trànsit marítim per assolir la reducció de les seves emissions de gasos amb efecte hivernacle a la meitat el 2030. A més, demanen aturar el PDU de la Terminal logística intermodal del Port de Barcelona, descontaminar i renaturalitzar l’antiga llera del riu Llobregat i impulsar un procés participatiu social per decidir el model urbanístic i territorial.

Zeroport i SOS Baix Llobregat i l’Hospitalet han instat també el port a corregir i pal·liar els “gravíssims” impactes que els dics que ha construït mar endins estan provocant en el litoral del delta del Llobregat, abans d’impulsar nous projectes. Alerten que la regressió del delta està arribant a situacions límit. 

Més notícies
Un creuer arriba al Port de Barcelona / APB

Cinc dades per tenir opinió sobre el conflicte amb els creuers a Barcelona

Notícia: Cinc dades per tenir opinió sobre el conflicte amb els creuers a Barcelona
Comparteix
Generalitat i Ajuntament es reuniran abans que acabi el mes per acordar una estratègia econòmica i ambiental conjunta sobre els creuers
Notícia: Cinc dades per tenir opinió sobre el conflicte amb els creuers a Barcelona - Mobile
El creuer MSC Magnifica en imatge d'arxiu / Wikimedia/ChristianSchd

L’empresa MSC s’obre a limitar l’entrada dels seus creuers a Barcelona

Notícia: L’empresa MSC s’obre a limitar l’entrada dels seus creuers a Barcelona
Comparteix
La companyia "acatarà" les restriccions que s'imposin, però preveu augmentar la seva activitat a la ciutat
Notícia: L’empresa MSC s’obre a limitar l’entrada dels seus creuers a Barcelona - Mobile
Imatge d'arxiu d'un creuer atracat al Port de Barcelona / ACN (Joana Garreta)

L’Ajuntament i la Generalitat creen una taula de diàleg sobre els creuers

Notícia: L’Ajuntament i la Generalitat creen una taula de diàleg sobre els creuers
Comparteix
Les dues administracions han acordat la mesura en la Comissió Mixta celebrada aquest dijous
Notícia: L’Ajuntament i la Generalitat creen una taula de diàleg sobre els creuers - Mobile
Un creuer al port de Barcelona / APB

La Generalitat prepara un impost sobre les emissions dels creuers

Notícia: La Generalitat prepara un impost sobre les emissions dels creuers
Comparteix
El Govern respon amb la taxa la petició de Colau per limitar l'arribada de vaixells turístics al port
Notícia: La Generalitat prepara un impost sobre les emissions dels creuers - Mobile

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Anònim a juny 20, 2022 | 21:03
    Anònim juny 20, 2022 | 21:03
    La Colau està en contra i a favor dels creuers, vol que augmentin i que disminueixin i està disposada a explicar-ho fil per randa quan calgui i a emmerdar tota Barcelona amb cartells anti i pro-creuers
  2. Icona del comentari de: Barceloní. a juny 21, 2022 | 08:54
    Barceloní. juny 21, 2022 | 08:54
    Limitar els creuers i perdre calers?. És clar que no ho farà, home!.

Nou comentari

Comparteix