L’auditori de l’hospital HM Delfos de Barcelona, situat a Vallcarca, serà un dels escenaris on dimecres de la setmana que ve, 16 d’octubre, se celebrarà la II Jornada Juntes contra el Càncer del Centre Integral Oncològic Clara Campal HM, organitzada pel grup HM Hospitales als seus centres de Madrid, Catalunya i Galícia. L’objectiu és reunir pacients de càncer de mama, familiars i oncòlegs per poder aclarir tots els dubtes i preocupacions que tenen les dones afectades per aquesta malaltia i els seus familiars en els diversos estadis del càncer.
Les assistents podran exposar els seus dubtes sobre la malaltia, els tractaments i els diferents tipus de càncer de mama. Les sessions estaran dirigides per oncòlegs com la doctora Eva Ciruelos, coordinadora de la Unitat de Mama del centre Clara Campal de Madrid; el doctor Joan Albanell, director del centre Clara Campal de Barcelona, i la doctora Teresa Curiel, directora del centre Clara Campal de Galícia.
Les interessades a assistir-hi han de reservar una plaça escrivint un correu electrònic a [email protected]
En el diagnòstic
La doctora Eva Ciruelos assenyala que en el moment del diagnòstic les pacients necessiten una resposta “sobre el seu pronòstic i la gravetat de la situació, així com dels tractaments que hauran de realitzar i com aquests afectaran al seu dia a dia. En un segon moment, també sorgeixen dubtes i pors de com comunicar aquest diagnòstic en el seu àmbit familiar (parella, pares, fills) i laboral”.
En canvi, una vegada que les dones amb càncer de mama estan immerses en el tractament, les seves inquietuds varien. “Els dubtes sorgeixen en el context de la malaltia avançada sobre l’evolució i la resposta del tumor, com són els resultats de les proves de revisió, fins quan el tractament, toxicitats … En els casos amb malaltia precoç, els dubtes sobre els riscos de recaiguda en el futur són gairebé inevitables”, indica la doctora Ciruelos.
Millor que les pacients estiguin informades
Respecte a la informació que la pacient requereix en cada cas, la doctora Ciruelos destaca que “mai és contraproduent el coneixement de la malaltia, sabent sempre adaptar el nivell d’informació que es dona al grau de la qual el pacient vol rebre”. De fet, assegura que “cada vegada, les pacients estan més informades i actives. Els professionals hem de saber en cada moment quina informació requereix el pacient i com donar-la. El nivell de detall l’estableix el propi pacient”.
Fins i tot una comprensió detallada de cada procés oncològic centrat a conèixer els subtipus de càncer o els gens implicats ajuda les pacients “perquè se senten més ben informades en per què es tria cada tractament, i senten que així es coneixen les parts més íntimes de la biologia de la seva malaltia. En moltes ocasions, això també ajuda l’oncòleg a individualitzar el tractament o a oferir a cada pacient l’estudi clínic més adequat “, afegeix la doctora Ciruelos.
El factor psicològic
El factor psicològic en l’abordatge i possible tractament del càncer de mama és tan important que tant el pacient com el professional han de tenir en compte sempre que hi ha psicooncòlegs “que poden ajudar molt, especialment davant les reaccions, normals o patològiques, que sorgeixen en el diagnòstic i transcurs de la malaltia”, explica la doctora Ciruelos, que també posa de manifest la necessitat que “els professionals sanitaris millorin les seves tècniques de comunicació per tenir una major proximitat a la pacient. Encara que, amb pocs minuts per consulta, és una tasca realment difícil. Per això, el personal de suport com els especialistes en psicooncologia, infermeria oncològica o la figura de la OncoCare, resulten de molta ajuda”.
En aquest sentit, és essencial que davant qualsevol procés oncològic, les pacients recorrin al pla terapèutic exclusivament a atenció sanitària professional. De la mateixa manera, HM Hospitales ha habilitat diversos programes de suport i detecció com el Protocol OncoCare, un procés assistencial exclusiu que ofereix acompanyament individualitzat a la pacient des de la primera consulta, guiant-la en el procés, en la gestió de cites i proves i la resolució de dubtes.
Un altre exemple és el servei assistencial d’atenció preferent i resposta immediata denominat Telèfon Rosa, al qual pot recórrer una pacient que sospiti que pot patir un càncer de mama o necessiti una segona opinió davant aquest procés oncològic trucant al telèfon gratuït 900 10 20 33.