La totalitat de les cabines telefòniques de la Rambla està fora de servei. No en funciona ni una, zero de 15. Els telèfons públics de l’avinguda més visitada de Barcelona esperen, igual que els de la resta de la ciutat, que Telefònica els retiri de la via pública. En aquest cas, però, amb l’agreujant d’un estat de conservació molt dolent i en vigílies de la reforma del passeig la va descartar la seva permanència.
“Telefónica està duent a terme un pla ordenat de desmantellament de les cabines”, respon l’empresa, a preguntes del TOT Barcelona. Des del passat 1 de gener, el gegant de les telecomunicacions ja no està obligat a la prestació d’aquest servei a Espanya. La posada en marxa de l’esmentat pla, això no obstant, encara no té data.
Segons la versió oficial de Telefónica, “compta amb la col·laboració dels ajuntaments per minimitzar qualsevol impacte sobre la ciutadania” però el consistori barceloní no té constància de cap acció imminent i recorda que el cost de retirar-les va a càrrec de l’empresa. Cal recordar, a més, que les cabines ara ja no tenen ni tan sols rendibilitat publicitària, perquè ja no són un suport autoritzat per posar-hi anuncis. Tant el manteniment com la retirada són inversions a fons perdut.
L’abril de l’any passat, Telefónica ja va retirar 10 de les 25 cabines repartides pel passeig, arran d’una reivindicació dels veïns. Ara en resten 15, cap d’elles operativa i totes molt malmeses. Per aquest motiu Amics de la Rambla demana “la seva retirada sense demora”. “Són elements que degraden l’espai públic i no tenen cap utilitat”, argumenten.
L’eliminació ja es contemplava el 2016
Les cabines esperen la seva jubilació des que es va aprovar el pla d’ordenació de la Rambla l’any 2016. Aquest preveia que, com a màxim, hi havien de quedar 9 cabines telefòniques. Tot i que aquesta modificació del nombre de suports s’havia d’aplicar quan es posés en marxa el projecte executiu de reforma de la Rambla, la remodelació –assenyala Amics de la Rambla– es pot allargar més de 6 anys. Així doncs, el col·lectiu aposta per avançar la reducció de cabines i que desapareguin com abans millor.
Segons dades municipals, anualment passen més de 100 milions de persones per la Rambla. La visiten el 80% dels 30 milions de turistes que rebia Barcelona anualment abans de la pandèmia, és a dir, uns 24 milions. I les cabines obsoletes i vandalitzades no són un decorat gens atractiu pels turistes. Presenten greus desperfectes com ara vidres trencats, cables pelats i el mecanisme a la vista. Altres, com és el cas de les que es troben davant del Palau Moja (la Rambla 118), dificulten el visionament de façanes històriques. Un dels objectius del Pla Especial municipal és, de fet, l’eliminació d’aquests obstacles visuals davant d’edificis catalogats.