Una àvia de 82 anys del Raval és la primera persona que mor a Barcelona per l’atropellament d’un patinet elèctric. Josefa Montoya va rebre l’impacte frontal d’un d’aquests vehicles de mobilitat personal de lloguer al carrer Joaquim Costa, a la cantonada amb carrer del Carme. De fet la primera víctima mortal de tot l’Estat també era una catalana d’edat avançada, que va ser atropellada a Esplugues de Llobregat.
Segons ha explicat la família de Montoya a El Periódico, la dona estava conscient just després de la caiguda brusca, però poc després de ser traslladada a l’Hospital del Mar va entrar en coma i va perdre la vida tres dies després, el 25 de novembre. A les estadístiques de trànsit computa com a ‘ferida greu’ i no com a víctima mortal, perquè només es comptabilitzen com a tals les morts produïdes durant les 24 hores posteriors a l’accident. Montoya acabava de recuperar-se d’una operació d’alt risc per extirpar-li un tumor al colon, relata el rotatiu, i estava acabant la posterior tanda de quimioteràpia. Vivia sola, tot i que una cuidadora l’ajudava en les tasques quotidianes.
Investigació municipal i més mà dura
Portaveus de la Guàrdia Urbana han explicat al TOT Barcelona que tenen constància “d’un accident amb atropellament d’un patinet a una vianant el dia 22 de novembre al matí a la calçada del carrer del Carme”, però que el personal sanitari que la va atendre només li va detectar un atac d’ansietat, sense lesions greus. Posteriorment l’ajuntament ha tingut coneixement que la dona va morir el 25 de novembre i la Unitat d’Investigació i Prevenció de l’Accidentalitat de la Guàrdia Urbana “investigarà amb l’hospital on va ser atesa si la mort pot ser conseqüència de l’atropellament”.
La regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón (PSC), ha confirmat als mitjans de comunicació que la policia està intentant aclarir tots els detalls del cas, perquè “en un primer moment les ferides no semblaven tan greus”. No obstant, ha remarcat la voluntat municipal de “fer complir la llei” pel que fa als patinets: “La setmana passada la DGT va treure una instrucció que marca molt clarament que aquests vehicles han d’anar com a màxim a 25 km/h i no poden anar mai per espais de vianants”, ha recordat.
[r:1]
Així, ha assegurat que la Guàrdia Urbana s’ha posat les piles amb el patinet i fa un “intens control” de la seva circulació: ha imposat de gener a setembre més de 6.000 multes a conductors de patinet per diverses infraccions, més del triple que les 1.800 que es van tramitat en tot l’any passat. D’altra banda, Alarcón ha insistit en què són necessaris els dos nous radars de tram anunciats i els radars en zones 30: “Hi ha molts accidents que són multicausa i en els que impliquen diferents vehicles un dels grans problemes és la velocitat”.
[r:6]
El districte de Ciutat Vella és un dels més transitats per aquest tipus de vehicles, que diverses empreses lloguen a turistes per visitar més còmodament la ciutat. L’ajuntament prepara una regulació exhaustiva sobre aquest vehicle, que ha d’estar enllestida l’abril de l’any que ve.
El patinet fa por
Una enquesta feta pública aquest mateix desembre indica que el 72% dels barcelonins considera que els patinets elèctrics “són poc segurs i, en moltes ocasions, els seus conductors posen en risc a vianants”. El 84,6% exigeixen que es limiti la velocitat màxima, una mesura que ja està en vigor a Barcelona. L’enquesta la va elaborar la fundació Creafutur en col·laboració amb l’Autoritat Metropolitana del Transport (ATM), Barcelona Serveis Municipals (B:SM), Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), el Servei Català de Trànsit i Pedalem Barcelona.