El 72% dels ciutadans de Barcelona i dels habitants de l’àrea metropolitana que accedeixen a diari a la ciutat veuen poc segurs els patinets elèctrics. És la conclusió d’una enquesta elaborada per la fundació Creafutur en col·laboració amb l’Autoritat Metropolitana del Transport (ATM), Barcelona Serveis Municipals (B:SM), Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), el Servei Català de Trànsit i Pedalem Barcelona.
En concret, un 72% dels enquestats creu que “són poc segurs i, en moltes ocasions, els seus conductors posen en risc a vianants”. L’estudi, anomenat Els ciutadans i els nous models de mobilitat urbana a Barcelona, ha estat elaborat amb 3.001 entrevistes fetes entre el maig i el juny d’enguany. Els enquestats són ciutadans de Barcelona i d’altres de l’àrea metropolitana que accedeixen a diari a la capital catalana.
L’enquesta consta de diverses respostes a preguntes sobre mobilitat a Barcelona, des dels patinets elèctrics fins a la Zona de Baixes Emissions (ZBE), passant per les VTC. Pel que fa a patinets, el 84,6% dels enquestats exigeixen que es limiti la velocitat màxima, una mesura que ja està en vigor a Barcelona. L’escull en la normativa sobre patinets és on es poden aparcar, un aspecte que s’està discutint de cara a la nova regulació que ha d’estar enllestida l’abril de l’any que ve.
[r:1]
A més, el 74,7% aposten perquè els usuaris de patinets estiguin obligats a portar casc, una norma que només s’exigeix en el cas dels patinets compartits. Quant a l’ús del cotxe, un 27,9% reconeix que la presència de peatges urbans als accessos a Barcelona els faria deixar el vehicle i utilitzar un transport alternatiu. La majoria –un 59%–, però, només deixaria el cotxe a casa si el transport públic experimentés una “millora significativa”.
Un 20% descarta la bici per no suar
Un 19,2% dels enquestats descarta l’ús de la bici per fer el trajecte diari perquè “sua molt”. Gairebé un 40%, en el mateix sentit, la rebutja perquè el recorregut és massa llarg.
La fundació Creafutur és una entitat promoguda per Esade i pretén fer de pont entre el sector públic i el privat. Aquest és el segon estudi que fa en col·laboració amb l’administració després de l’última edició del 2017.