L’ATM planteja una regulació comuna dels patinets elèctrics a tota l’àrea metropolitana

El nou pla director de mobilitat posa sobre la taula la creació d'una normativa "supramunicipal"

El missatge que llança l’Autoritat Metropolitana del Transport (ATM) sobre els patinets elèctrics és que s’han d’abordar conjuntament. L’ens planteja al Pla director de mobilitat 2020-2025 que les administracions metropolitanes seguin a la mateixa taula per elaborar una regulació comuna sobre els patinets. El Pla, que s’ha presentat avui en un acte al Born Centre de Cultura i Memòria, argumenta que una normativa “supramunicipal afavorirà la presència de més operadors i, per tant, la ciutadania se’n veurà beneficiada”. 

Amb la publicació dels documents s’ha obert un període de tres mesos d’exposició pública, és a dir, que es poden fer suggeriments i aportacions. Sobre patinets, el Pla posa el focus a les zones que s’hauran d’habilitat per aparcar-los. “Establir zones exclusives i ben definides ajudarà al seu desplegament”, resa el pla.

Quant a l’ús que han de tenir els patinets i altres vehicles de mobilitat personal, l’ATM destaca que serà complementar trajectes amb transport públic i que hauran de servir per completar els desplaçaments fins a l’origen. En aquest sentit, esmenta experiències a altres ciutats, on s’han fet parades o aparcaments de patinets a parades o estacions de transport públic. Aquest és un punt clau en la regulació, ja que actors implicats en l’elaboració del Pla posen de relleu que la normativa per circular per Barcelona ja existeix, però falta legislació pel que fa als llocs on es poden aparcar.

Obres al metro

Amb referència al metro, l’ATM contempla la compra de 50 trens per afegir-los les línies 1, 3 i 5. Sobre l’automatització del servei, que TMB prepara a llarg termini, l’ATM demana l’adaptació de 10 trens de la L1. També contempla l’adaptació d’estacions a les persones amb mobilitat reduïda. En concret, esmenta Ciutadella-Vila Olímpica, Clot, Maragall, Verdaguer, Plaça Espanya, Urquinaona i Plaça de Sants. 

L’ATM destaca com a “bona pràctica” de TMB les proves noctures a la L1, avançades pel TOT Barcelona​, en què s’estan fent circular trens només pel tram central. La intenció de l’empresa seria fer circular combois només pel tram Plaça de Sants-Sagrera, que és la part que concentra més passatgers de tota la línia. Els trens que vagin per aquest tram no arribarien a final de línia sinó que donarien la volta abans per augmentar el pas de trens al tram. 

Amb tot, l’ATM xifra en més de 600 milions d’euros la inversió que suposaran les diverses adaptacions a la xarxa de metro. Uns 400 milions aniran destinats a renovar els trens i les estacions.  

Nou comentari