Comuns i PSC tanquen files sobre l’ampliació de l’aeroport amb 5 condicions

Acord a quatre bandes pel futur del Prat amb un informe tècnic previ, més connectivitat, trens a Girona i Lleida, autonomia de gestió i aval europeu

Comuns i PSC aparquen les seves diferències sobre l’ampliació de l’aeroport d’El Prat. JxCat ha pactat una moció amb els dos socis del govern municipal i amb ERC per fixar 5 condicions al futur d’aquesta infraestructura clau, que s’apropa al seu límit de capacitat. El text aprovat estableix que un informe tècnic de les avantatges i inconvenients de cada opció per ampliar-lo guiarà el posicionament de l’Ajuntament de Barcelona. A més, explicita la necessitat d’una “connexió ferroviària eficient” amb els aeroports de Girona i Reus, la voluntat de guanyar connectivitat i competitivitat, la defensa d’una governança més autònoma de la infraestructura i l’exigència a AENA d’un “informe favorable de la Unió Europea” a l’impacte ambiental que puguin tenir les obres.

Els dos socis del govern han mantingut fins ara posicionaments diferents: els comuns d’Ada Colau han subratllat la reducció d’emissions a través de la restricció dels vols de curta distància, mentre que els socialistes han defensat una ampliació per potenciar sobretot els vols de llarga distància. El pacte a quatre bandes impulsat per JxCat els ha permès trobar un punt d’equilibri, apostant per “un model aeroportuari que garanteixi una major connectivitat i una millora de la competitivitat econòmica de Barcelona”, sense concretar si això comporta necessàriament la construcció d’una quarta pista d’aterratge.

[r:1]

“Hem de fugir d’un debat estèril com el de suprimir el Pont Aeri i començar a fer informes tècnics”, ha defensat Elsa Artadi (JxCat), que ha denunciat que la discriminació de l’aeroport català en favor de Barajas li impedeix “ser un veritable hub del mediterrani”. Ha advertit que el debat “no és ni serà fàcil” però ha recordat, citant un informe d’IESE, “és una demanda històrica, que ha generat un gran consens de la societat i l’economia d’aquest país”. “Semblava que Zapatero ho veia amb bons ulls i si ens guiem per la intervenció de Maurici Lucena ahir no sembla pas el contrari, però estem expectants”, ha avisat.

El tinent d'alcaldia Jaume Collboni al ple de febrer / Jordi Play

El tinent d’alcaldia Jaume Collboni al ple de febrer / Jordi Play

El tinent Jaume Collboni ha agraït la proposició acordada amb JxCat, que ha titllat de “plantejament equilibrat”: “És un bon punt de partida sobre el debat imprescindible i inajornable sobre el futur del Prat”. Ha defensat sense embuts més vols intercontinentals al Prat i ha concedit que cal abordar l’ampliació “des de totes les dimensions, també l’ambiental”. Segons el líder socialista, el consistori no pot trigar a posicionar-se perquè l’Estat ha ofert “una inversió de fins a 5.500 milions d’euros” i ja no es tracta d’una mera reivindicació barcelonina: “Això ho tenim ja aquí, la proposta està sobre la taula i les administracions catalanes hem de donar una resposta”.

[r:5]

A diferència de la majoria de punts de debat, en què un regidor del govern parla en nom dels dos socis, en aquest han intervingut per separat per posar l’accent en temes diferents. Així, la tinenta Janet Sanz ha subratllat l’impacte ecològic i s’ha refermat en la necessitat d’una reducció d’emissions per “no hipotecar les futures generacions”. A més ha advertit que recentment s’ha declarat il·legal la tercera pista de l’aeroport londinenc de Heathrow i que Holanda haurà de rebaixar les emissions aeroportuàries per ordre judicial.  “Cal un nou model aeroportuari, nou model de governança que incorpori la dimensió barcelonina i metropolitana, que compleixi amb els principis de sostenibilitat i els acords internacionals sobre contaminació i alhora compatible amb el desenvolupament econòmic”. ha dit. “El debat no és sí o no [a l’ampliació], sinó com fer possible la compatibilitat”, ha sostingut.

[r:7]

Per la seva banda, el regidor Miquel Puig (ERC) ha assenyalat que el seu grup no té “una posició definida” sobre quina de les opcions d’ampliació és millor: “És difícil, perquè les totes tenen avantatges i inconvenients”. L’augment del soroll que soporten els veïns dels municipis propers o la invasió d’un espai natural protegit del delta del Llobregat –l’estany de la Ricarda– preocupen als republicans, ha exemplificat. El que sí veu clar és el suport a augmentar els vols de llarga distància: “És important no perquè creixi el turisme, sinó la part més sana de la nostra economia, la que es basa en l’exportació i la tecnologia”. “AENA té la seva solució i probablement aconsegueixi l’autorització de la UE, per tant és molt important que ens haguem posicionat abans”, ha avisat.

Cs s’ha abstingut i el PP ha votat en contra, en emmarcar l’acord en les reivindicacions del sobiranisme. Tot i que no havia negociat el text pactat a quatre bandes, el grup de Barcelona pel Canvi (BpC) finalment hi ha votat a favor en veure el redactat final de la moció.

Més informació

Nou comentari