L’aeroport del Prat s’està convertint en la pedra a la sabata del nou govern de coalició de Barcelona en Comú i el PSC, almenys aquests últims dies. La setmana passada ja van xocar quan Eloi Badia –regidor d’Emergència Climàtica i dels comuns– va deixar anar en una entrevista que l’Ajuntament demanaria que s’eliminin els vols entre Barcelona i Madrid, ja que hi ha una alternativa ferroviària. Fonts del PSC es van encarregar en aquell moment de fer saber que ells no compartien aquesta iniciativa i que ni havia sigut consensuada. Ahir, però, la idea va ser presentada oficialment com a part de les mesures que s’inclourien en la declaració d’emergència climàtica prevista per a avui. Finalment s’havia pactat, però el to era molt rebaixat: “Es proposa estudiar l’eliminació dels vols curts que tinguin alternativa amb tren”, diu el text validat pels dos socis de govern.
Però la pau ha durat poc més de 24 hores, perquè aquest dimecres el debat ha tornat a ser sobre l’aeroport, en relació a la seva eventual ampliació. Collboni s’ha mostrat partidari de fer-la “seguint criteris ecològics” perquè considera que hi ha maneres de fer-ho i que “el decreixement de l’economia com a mesura de sostenibilitat és un debat passat”. A la tarda, però, la tinent d’alcaldia d’Ecologia, Mobilitat i Urbanisme de Barcelona, Janet Sanz, ha pres una posició força diferent. Arran de la informació publicada per La Vanguardia sobre la possibilitat d’allargar la tercera pista del Prat com a mètode poc invasiu per fer l’ampliació –una opció que defensen alcaldes socialistes del Baix Llobregat–, Sanz s’hi ha manifestat obertament en contra.
Segons recull Europa Press, ha assegurat que en un context de crisi climàtica “té poc sentit una ampliació de l’aeroport sense pensar a fer compatible la seva activitat econòmica amb la supervivència de la ciutat”. Segons Sanz, l’ampliació afectaria un àmbit protegit ambientalment.