L’ofensiva del govern d’Ada Colau –ara amb Jaume Collboni– contra el Port de Barcelona i l’aeroport del Prat per obligar-los a alplicar mesures contra la contaminació més contundents continua. Per això una de les bases de la declaració d’emergència climàtica, que es farà aquest dimecres solemnement, és la fiscalitat per reduir els vaixells més contaminants i eliminar els vols curts.
Segons ha avançat aquest dimarts la tinent d’alcaldia Janet Sanz, es reclamarà a la Generalitat que activi “l’impost de grans vaixells que preveu la llei de canvi climàtic”. L’objectiu de l’Ajuntament és que “es penalitzi els vaixells més contaminants” i “promoure una indústria naviliera que aposti per combustibles nets”. Tal com ho veu el govern municipal, “la fiscalitat hauria de servir per promoure embarcacions menys contaminants”.
Tot i que aquesta reclamació tensarà la relació amb el Port, Janet Sanz ha assegurat que “amb la nova presidència [amb Mercè Conesa] hi ha molta més sintonia”. Per a la tinent d’alcaldia, la prova que es comparteixen objectiu és l’impuls de l’electrificació dels molls que ja ha iniciat el Port.
Eliminar els ajuts al querosè
De cara a l’aeroport, l’Ajuntament aspira a aconseguir que l’Estat i la Unió Europea acceptin eliminar les exempcions fiscals per al querosè, el combustible dels avions, “com ja han fet els Estats Units i el Japó”. “No s’entén que la Unió Europea, amb una legislació ambiental més avançada que la dels Estats Units, encara estigui afavorint el consum de querosè”, ha argumentat. I en l’àmbit estrictament estatal, ha reclamat que es revisi l’estudi ambiental en què es basen les actuacions a l’aeroport, “que és del 1999 i ha quedat molt antic”.
També s’insistirà en l’eliminació dels vols curts opeats des al Prat, els de menys de 7 hores i menys de mil quilòmetres. Es tracta d'”un debat també molt present a Fraça i Alemanya” i que Eloi Badia ja va obrir la setmana passada parlant dels vols a Madrid, tot i que avui ho ha ampliat fins a destinacions com París. De fet, segons Badia, que ha comparegut amb Sanz, ha assegurat que d’aquesta manera s’eliminarien “el 20% de les emissions de CO2 de Barcelona, uns 700.000 de tones”.
De fet, segons els estudis de Barcelona Regional en què es basen les propostes de l’Ajuntament, el Port i l’aeroport són els responsables de l’emissió de quatre vegades més emissions de CO2 que el conjunt de la ciutat. Aquestes dades indiquen que les emissions del Port són 5,3 milions de tones de CO2 i les de l’aeroport, 7,6 milions de tones, quan l’emissió de la ciutat és de 3,4 milions de tones.
Els regidors s’autoprohibeixen volar a distàncies curtes
Per donar exemple del canvi d’hàbits és possible, Sanz ha anunciat també que hi ha musures que s’autoimposen els regidors i treballadors municipals. “No farem servir avions si hi ha alternativa ferroviària de menys de 7 hores en distàncies de menys de 1.000 km, sempre que no hi hagi una urgència molt justificada, Madrid, Sevilla, Màlaga, València, i fins i tot París. De fet, majoritàriament ja ho fem”, ha dit Sanz. “Esperem que s’hi sumin altres administracions i corporacions i empreses que patrocinen cimeres sobre emergència climàtica”, ha afegit.
Tot pactat amb el PSC, després de la polèmica interna
Totes aquestes propostes estan abosolutament “consensuades” per les dues formacions del govern municipal, Barcelona en Comú i el PSC. Ho ha assegurat Janet Sanz, en una resposta lacònica a la pregunta sobre les discrepàncies internes que van transcendir la setmana passada arran de les declaracions d’Eloi Badia reclamant que s’eliminin els vols a Madrid.