El Govern replica a Colau que els impostos al Port ja s’han pactat amb els comuns

El departament d’Economia recorda que l’acord de fiscalitat ambiental del desembre incloïa estudiar l’aplicació d’un nou gravamen als grans vaixells

El departament d’Economia ha replicat l’Ajuntament de Barcelona que l’acord de fiscalitat ambiental que pactar amb els comuns a finals del 2019 ja incloïa l’estudi d’un impost sobre les emissions portuàries de grans vaixells, tal com preveu la llei catalana de Canvi Climàtic del 2017. Fonts de la conselleria han explicat al TOT Barcelona que el nou impost “està en fase d’estudi”, però que es tracta d’un tema “complex” que requereix temps. Tot i això, les mateixes fonts han mostrat la seva “sorpresa” per l’anunci de la segona tinenta d’alcaldia, Janet Sanz, sobre una qüestió que “estava prevista” al pacte amb els comuns.

Hores després el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha confirmat els plans del govern i ha assegurat que està previst que el nou tribut es pugui començar a cobrar el 2021, segons ha recollit l’ACN. Tot i això, Calvet ha insistit que la Generalitat aposta per “descarbonitzar” les activitats més que “limitar-les”, però que estan disposats a escoltar qualsevol proposta que pugui fer l’Estat per reduir les emissions tant del port com de l’aeroport.

Segons ha explicat Sanz aquest dimarts, l’objectiu de l’Ajuntament és que “es penalitzi els vaixells més contaminants” i “promoure una indústria naviliera que aposti per combustibles nets”. El consistori espera que una nova fiscalitat serveixi “per promoure embarcacions menys contaminants”, una mesura que va en la línia del que promouen els grans ports europeus, entre ells el de Barcelona. De fet el port barceloní fa anys que reclama a l’Estat més capacitat per introduir bonificacions als vaixells més respectuosos amb el medi ambient, però fins ara el ministeri de Foment s’ha mostrat inflexible.

El Port comparteix el “neguit” municipal

El Port de Barcelona ha assegurat a aquest diari que comparteix el “neguit” del consistori per l’excés de contaminació a Barcelona, però han recordat al govern municipal que la majoria de mesures que han proposat en el marc de la declaració d’emergència climàtica fa temps que s’estan treballant. Més enllà de la fiscalitat ambiental, que és una qüestió que depèn de la Generalitat, fons de la infraestructura han insistit que l’electrificació dels molls, per exemple, fa mesos que està aprovada i pendent d’una aprovació de Red Eléctrica que no arriba. Per la seva banda, els accessos ferroviaris al port estan pendents de construir des de fa més d’una dècada i també són competència de Foment.

Dues de les propostes estrella de l’Ajuntament estan relacionades amb els creuers. La primera és l’impuls del Port de Barcelona com a port base per als creueristes –és a dir, fomentar l’arribada de viatgers que embarquen i desembarquen a la ciutat–, una estratègia que els responsables de la infraestructura fa anys que treballen. I l’altra és l’acceleració del trasllat de totes les terminals de creuers al moll Adossat, un projecte que es va pactar amb l’Ajuntament fa dos anys i que està perfectament calendaritzat perquè s’ha d’esperar a que s’acabin les concessions administratives actuals. Respecte a l’impulsa d’una zona de baixes emissions al Mediterrani, fa uns mesos el Port ja es va mostrar favorable a la mesura, però és un tema que depèn exclusivament dels governs estatals, no dels ports.

Més informació

Comentaris

    Campdecols 14/01/2020 6:55 pm
    No se entera de nada la tía ........

Nou comentari