Han passat gairebé set anys des que l’aleshores president de la Generalitat, Atur Mas, I l’alcaldessa de Barcelona, Alda Colau, acordaven unir els dos trams de la Diagonal. Era el 30 de juliol del 2015, i el surt del president obria un foc dins del mateix consistori. Xavier Trias, alcalde de CiU fins feia poc, ho havia descartat rotundament i a més n’havia fet cavall de batalla. I no va ser fins el 2019 que l’alcaldessa va aconseguir desencallar el conflicte amb una declaració política aprovada amb el PSC, ERC i la CUP i girar la truita.
Ara, l’inici de les obres del tramvia per connectar-los per la Diagonal divuit anys després que es posés en funcionament, posa un punt i a part a un debat polític, sovint molt confrontat, a l’entorn d’aquest transport públic. Un punt i a part, perquè la connexió no agrada a tots els partits i tampoc no estan disposats a deixar que els Comuns capitalitzin electoralment l’obra. Sigui com sigui, la fotografia de l’alcaldessa i el president de la Generalitat, Pere Aragonès, donant el tret de sortida a les obres, marca un abans i un després. El Tramvia, doncs, ha connectat les dues bandes de la plaça de Sant Jaume.
“Finalment ha guanyat el sentit comú. Amb el diàleg i la suma de tothom comencem les obres de connexió”, ha celebrat l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, en la presentació pública de l’arrencada de les obres. L’alcaldessa ha reivindicat “la lluita” que ha liderat al capdavant de l’Ajuntament per tirar endavant la connexió: “Hem lluitat molt per arribar fins aquí, l’hem treballat i batallat durant molts anys”, tot agraint a entitats veïnals, plataformes i universitats que “hagin persistit en els moments més difícils -el 2018 el consistori va tombar la connexió en una votació-, perquè de vegades el sentit comú consta que s’obri camí”.
Colau ha agraït els esforços fets a l’altra banda de la plaça de Sant Jaume, amb menció especial a l’exconseller Josep Rull i qui aleshores era el seu segon, Damià Calvet, sobretot perquè aquests governs, des del 2015, tenien un color polític rival a Barcelona -CiU, JxCAT i ERC- però van mantenir el compromís adquirit el 2015. De fet, davant de diversos alcaldes metropolitans, regidors i tècnics implicats, a més de representants del Govern amb Pere Aragonès al capdavant, Colau ha remarcat “la lleialtat i el diàleg dels diferents governs per desencallar una infraestructura que era un clam al cel. Un exemple de bona política que millora el dia a dia de la gent”, ha conclòs.
El president de la Generalitat, Pere Aragonès, també ha insistit que “avui és un bon dia, perquè donar inici a les obres significa moltes coses alhora, un nou servei de transport públic, una transformació en termes urbanístics i avançar cap a ciutats més amables on tothom se’n senti partícep”. Però el president ha anat més enllà i ha assegurat que el fet d’unir els tramvies “ens acosta a dos objectius que tenim com a país; la descarbonització de la mobilitat i articular molt millor la metròpoli del nostre país donant accés a veïns i veïnes d’altres àrees a una mobilitat més sostenible”.
El president, com ha fet Colau, ha volgut fer un agraïment a “tots els àmbits polítics que han treballat conjuntament per poder unir els dos tramvies, així com a les entitats que heu empès, i als veïns i veïnes que durant el temps que durin les obres hauran de tenir més paciència, perquè el resultat valdrà la pena”. “És un bon dia per a Barcelona, l’Àrea Metropolitana i per al país”, ha sentenciat.