Barcelona ha aprovat definitivament la Zona de Baixes Emissions (ZBE), la restricció de trànsit que a partir de l’1 de gener impedirà circular als vehicles més contaminants. Ha comptat amb el vot a favor del govern BComú-PSC, el sí crític de l’oposició independentista i l’abstenció de Cs, PP i BpC. Tot i les reticències de l’oposició, la nova mesura podrà presumir d’haver prosperat al plenari sense cap vot en contra.
[r:1]
El regidor de Transició Energètica (BComú), Eloi Badia, ha defensat la necessitat i la urgència de la nova ZBE recordant que només “queden 11 anys” per complir amb les exigències europees sobre contaminació i “construir un futur” diferent. “El trànsit a Barcelona contamina 3 vegades més que a Londres i 2,5 més que a Madrid”, ha argumentat, assenyalant l’especial afectació a l’Eixample. Ha acceptat les crítiques d’ERC, que demana acompanyar la restricció amb més polítiques contra la contaminació atmosfèrica, però ha posat en valor la ZBE: “Estem d’acord que no pot ser l’única mesura, però sí que podem dir que és la més important que s’ha aprovat mai”.
[r:2]
Max Zañartu (ERC) ha enumerat les al·legacions que han presentat els republicans a l’ordenança, algunes de les quals han estat acceptades pel govern municipal i d’altres no. “Votarem a favor però cal anar més enllà”, ha reclamat el regidor. Elsa Artadi (JxCat) ha celebrat que es posi en marxa una mesura que, ha recordat, va impulsar també l’exconseller Josep Rull, empresonat per l’1-O. No obstant, ha aprofitat per llançar un dard a comuns, socialistes i republicans, en recordar que Rodalies té pendents des de fa anys molts plans de millora per guanyar capacitat i fiabilitat. “Si us plau apunteu-vos aquesta urgència per a les vostres negociacions a Madrid”, els ha etzibat.
[r:4]
Les tres dretes constitucionalistes han criticat amb duresa la nova ordenança, però no han arribat a votar-hi en contra. Celestino Corbacho (Cs) ha acusat a comuns i socialistes de no haver tingut “cap sensiblilitat per a al·legacions que eren de sentit comú”, com la que el seu partit havia demanat per excloure de la restricció els hospitals del Mar i de la Vall d’Hebron. Òscar Ramírez (PP) ha criticat “manca de flexibilitat” i ha dit que hagués preferit “un document obert per anar-se adaptant a noves necessitats” i un reforç del transport públic. Finalment Eva Parera (BpC) ha lamentat que la ZBE “ha triat el cami fàcil, que és prohibir per any de matriculació” en lloc de contemplar més variables i ha recordat que el govern no va acceptar la seva petició de pujar de 10 a 20 els dies d’autorització per als particulars amb cotxes vetats: “Els donaria molta més flexibilitat i té una incidència mínima en la contaminació”.