Janet Sanz subratlla que la Zona de Baixes Emissions barcelonina “equival a 20 Madrid Central”

El Govern i els ajuntaments de l’àrea metropolitana s’han reunit per accelerar les mesures que s’estan treballant per assolir les exigències de Brussel·les

L’emergència climàtica no deixa gaire marge d’actuació per posar en marxa mesures urgents per reduir els nivells de contaminació de Barcelona i la seva àrea metropolitana. L’amenaça de multes de Brussel·les, tampoc. El Govern, l’AMB i els ajuntaments de l’àrea metropolitana s’han reunit aquest dilluns per accelerar els plans contra la contaminació i s’han donat un marge de 18 mesos per complir amb els límits europeus de contaminació. Durant la compareixença, a més, Sanz ha reivindicat que la Zona de Baixes Emissions que entrarà en vigor l’1 de gener de 2020 “equival a 20 Madrid Central”. Una referència que s’emmarca en la superfície a la qual afecten les restriccions, no pas a les mesures aplicades –més restrictives en el cas madrileny. 

Fa uns dies la Comissió Europea va portar l’Estat espanyol davant el Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) per l’excessiva contaminació a Barcelona, el Baix Llobregat, el Vallès i Madrid. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha assegurat que la decisió del tribunal encara trigarà un any i mig a saber-se i aquest és el termini amb el qual treballen les administracions catalanes per acreditar que s’assoleixen les exigències comunitàries.

Dona resposta a les demandes veïnals

A la reunió hi ha assistit, a més de Calvet, el vicepresident de l’AMB, Antoni Poveda; la tinent d’alcaldia de l’Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz; i el diputat d’Espais Naturals de la Diputació de Barcelona, Cesco Gomar. Després de la reunió Calvet ha explicat que no només és una qüestió d’evitar la sentència del TJUE, sinó de “donar resposta als veïns i veïnes que pateixen una carència de la qualitat de l’aire”.

Entre les mesures plantejades durant la reunió està la implantació d’una zona de baixes emissions als municipis metropolitans –la de Barcelona entrarà en vigor el 2020– i l’acceleració dels carrils Bus-VAO a la B-23 i a la C-245. Aquestes accions seran clau per reduir els nivells de contaminació a la ciutat de Barcelona i a la seva conurbació després que la Generalitat i diversos municipis hagin declarat l’emergència metropolitana.

A principis de juliol, i abans de l’obertura del procediment judicial, l’Ajuntament de Barcelona va anunciar que declararia l’emergència climàtica a partir de l’1 de gener de l’any vinent per tenir temps d’explorar un pla de xoc contra la contaminació. Una de les mesures més dràstiques podria ser la implantació d’un peatge d’accés, però l’alcaldessa, Ada Colau, va descartar fer res fins que no hi hagi les primeres dades de com ha funcionat la zona de baixes emissions.

Més informació

Nou comentari