Els vehicles més contaminants que vulguin circular per la nova Zona de Baixes Emissions (ZBE) de Barcelona hauran de pagar per fer servir cada una de les 10 autoritzacions anuals a què tenen dret. Per cada permís, que dura 24 hores, hauran de pagar 2 euros. Si el vehicle és estranger, haurà de pagar 5 euros d’entrada per la gestió de comprovar quant contamina, més dos euros diaris si no és prou sostenible. Les famílies de rendes baixes, però, tindran descompte i el forfait diari els sortirà a meitat de preu, és a dir, a un euro per dia.
El ple de l’AMB ha aprovat aquest dimarts la nova taxa, que no s’havia anunciat durant les presentacions i sessions divulgatives sobre el funcionament de la ZBE. La restricció entrarà en vigor l’1 de gener i s’aplicarà de dilluns a divendres laborables de 7 a 20h, a partir de l’1 de gener de 2020. Els infractors rebran avisos durant els tres primers mesos i a partir de l’1 d’abril començaran a imposar-se multes de 200 a 500 euros.
[r:1]
Per fer ús dels permisos caldrà registrar el vehicle el dia abans en un portal web metropolità que s’estrenarà pròximament. Quedaran exempts de pagar aquesta taxa els vehicles de mobilitat reduïda i els de serveis (policia, bombers, funeràries…), però igualment s’hauran d’inscriure al registre cada vegada que vulguin circular per evitar ser multats.
Taxes que hauran de pagar els vehicles sense etiqueta ambiental per poder circular a la ZBE / Àrea Metropolitana de Barcelona
Per tenir dret al forfait a preu reduït els ciutadans hauran d’acreditar que la renda de la família és inferior al doble de l’indicador públic de renda d’efectes múltiples (IPREM) vigent, és a dir, que els ingressos de la llar no sobrepassen els 1.676 euros al mes. Les famílies amb ingressos inferiors a 921,80 euros al mes entre tots els membres de la llar podran optar a una bonificació total que cobriria tota la taxa i els permetria usar els 10 permisos sense cost.
Els vehicles estrangers “que no es regeixen per les etiquetes ambientals de la DGT” hauran de pagar 5 euros “per a la gestió de comprovar que compleixin els mateixos requeriments tecnològics que els vehicles estatals”.