5 novetats i 5 interrogants sobre la Zona de Baixes Emissions

L'ordenança de restriccions del trànsit entra en la recta final de tramitació | Més ol·lectius exempts o multes inferiors, alguns dels canvis anunciats

Barcelona estrenarà, si no hi ha cap contratemps polític, la nova Zona de Baixes Emissions (ZBE) el proper 1 de gener. És a dir, d’aquí tres setmanes. Es tracta d’una forta restricció del trànsit per als vehicles més antics i contaminants: els que no disposin d’etiqueta ambiental de la Direcció General de Trànsit (DGT) –els models de gasolina anteriors al 2000 i dièsels previs al 2006– no podran circular per la majoria de la ciutat els dies laborables de 7h a 20h. Legalment aquest veto es tradueix en una nova ordenança municipal que regula quins vehicles no podran circular, les sancions a què s’exposen i els col·lectius especials que quedaran exempts.

La normativa ha incorporat importants novetats en la fase d’al·legacions i ara entra en la recta final de tramitació: l’aprovació definitiva es votarà al plenari del proper 20 de desembre. No obstant, la mesura encara arrossega un bon nombre d’interrogants, com l’impacte real que tindrà sobre la contaminació i sobre l’economia. En aquest article clarifiquem quines són les novetats d’última hora i quins punts febles presenta la normativa.

Les 5 principals novetats incorporades

1) Les famílies vulnerables que necessitin el cotxe per anar a treballar podran usar-lo durant tot el primer any (2020), perquè tinguin temps d’adaptar-se. Per tenir dret a la moratòria, el propietari del vehicle haurà d’acreditar que ingressa menys de 600 euros mensuals i que necessita el cotxe per treballar, tant si és autònom com assalariat. Els interessats també hauran de tramitar la sol·licitud a través del registre municipal de vehicles. 

2) S’estableix una excepció permanent per a vehicles singulars. Es tracta de 13 tipus de vehicles amb ús esporàdic i amb adaptacions específiques per a la seva funció, que no tenen una alternativa fàcil al mercat de vehicles menys contaminants i que han requerit una forta inversió per part dels propietaris: blindats, unitats mòbils de ràdio i televisió, vehicles taller o laboratori, cotxes d’autoescola, vehicles adaptats per a la venda o exposició de llibres (com els bibliobus), vehicles condicionats per a la venda d’articles (per exemple als mercats ambulants), les grues d’arrossegament i les d’elevació, vehicles per a fires i circ, formigoneres i bombes de formigonar, vehicles destinats al rec asfàltic i vehicles per realitzar les línies de senyalització del sòl.

Una sortida de la ronda de Dalt de Barcelona, amb el cartell de Zona de Baixes Emissions / ACN - Elisenda Rosanas

Una sortida de la ronda de Dalt de Barcelona, amb el cartell de Zona de Baixes Emissions / ACN – Elisenda Rosanas

Disposaran de 10 autoritzacions diàries i s’hauran de registrar al mateix web metropolità d’autoritzacions que els vehicles particulars, que tindran dret a només 10 anuals, i els estrangers. Si es detecten altres tipologies que requereixen quedar exemptes, es podran incorporar de forma exprés via decret d’alcaldia.

3) L’import de les multes cau a la meitat i costaran de 100 a 500 euros segons la infracció. La sanció bàsica per circular amb un cotxe sense etiqueta ambiental serà de 100 euros després que en un primer moment es plantegés que fos de 200. El govern ha recapacitat després de les al·legacions rebudes i de les converses amb els altres 4 municipis amb territori inclòs a la ZBE (Sant Adrià de Besòs, l’Hospitalet, Cornellà i Esplugues de Llobregat). El primer trimestre els infractors rebran avisos, per conscienciar a la població, però a partir de l’1 d’abril ja s’imposaran sancions. Seran de 100 euros per infraccions lleus, de 200 euros per les greus –com saltar-se el veto durant un episodi de contaminació o fer-ho un dia normal per als vehicles pesants– i de 500 euros per als pesants durant un episodi.

4) Al cap de 90 minuts l’infractor podrà ser multat de nou i la segona anual sortirà un 30% més cara. El govern municipal sosté que és el temps màxim que es triga a creuar la ciutat i que per tant es tractaria d’un segon trajecte. Si caça un infractor circulant de nou passats 90 minuts de la primera multa el tornarà a sancionar com a reincident. A més, si un conductor torna a ser multat per la mateixa infracció en el termini d’un any se li aplicarà un recàrrec del 30%.

Aquesta clàusula obre la porta a l’aparició de casos controvertits, d’usuaris que no coneguin la norma i vagin acumulant un alt nombre de multes fins que els arribi la primera notificació de sanció, que sol trigar unes setmanes a tramitar-se i arribar al domicili de la persona denunciada. La normativa estableix que els ingressos obtinguts per les sancions es destinaran a polítiques de mobilitat sostenible. 

5) S’amplien els supòsits d’impossibilitat de compliment per malaltia. Si d’inici només estava previst que quedessin exemptes les persones amb mobilitat reduïda acreditada, ara s’estén també als pacients de tractaments mèdics periòdics –com un veí metropolità que vagi sovint al Clínic a fer quimioteràpia o diàlisi– i persones a qui una malaltia reconeguda els impedeixi usar el transport públic –per exemple hipersensibilitat química–.

5 interrogants pendents

1) Baixaran els nivells de contaminació de forma considerable? L’Ajuntament de Barcelona estima que uns 50.000 cotxes contaminants deixaran d’entrar a la ciutat, però els titulars d’aquests vehicles tenen una forma d’escapar-se’n: canviar de cotxe. La renovació de la flota no està quantificada, però el Saló de l’Ocasió que se celebra aquest desembre ja està notant com es disparen les vendes per aquest factor.

A més, l’estudi d’impacte ambiental que ha d’acompanyar obligatòriament l’ordenança per a la seva tramitació i al que va tenir accés el TOT Barcelona ja vaticina que la reducció de la contaminació no serà prou gran per arribar a complir amb els llindars que dicta la Unió Europea. Davant dels retrets de l’oposició en aquesta línia, el regidor Eloi Badia ha avisat aquest dimecres que “fins al segon any no es veurà tot l’impacte” de la ZBE. A més, en complir-se el primer any se sotmetrà l’ordenança a avaluació i revisió.

Contaminació a la ciutat de Barcelona / Ajuntament de Barcelona

Contaminació a la ciutat de Barcelona / Ajuntament de Barcelona

2) La restricció pot saturar el transport públic? El gran reforç de la xarxa pública de transport que havia d’acompanyar la ZBE finalment no ha arribat, sobretot en la mobilitat interurbana. Un estudi del RACC recent presentat alerta unes 9.000 persones s’afegiran en hora punta a la xarxa, que ja està “al límit de la seva capacitat”. Cinc línies de Rodalies (R1, R2, R2sud, R3 i R4) i la línia de Terrassa de FGC ja superen el 100% d’ocupació entre les 07:30h i les 09:30h del matí, pel que el club automobilístic demana  “un pla d’emergència” que incrementi les freqüències i la capacitat dels trens. 

El RACC ha calculat que 134.000 persones (108.000 vehicles) hauran d’adaptar els trajectes diaris que fan actualment a partir de l’1 de gener i assegura que la meitat –unes 67.000 persones– es plantegen el canvi al transport públic. L’altra meitat simplement canviaran de vehicle.

3) S’estendrà la ZBE als dos barris de Barcelona que ara queden fora i a més territori metropolità? A grans trets la Zona de Baixes Emissions està delimitada per la ronda de Dalt i la ronda Litoral i engloba els municipis de Barcelona, l’Hospitalet de Llobregat i la totalitat o part dels municipis limítrofs amb les rondes: Esplugues de Llobregat, Cornellà de Llobregat i Sant Adrià de Besòs. Dos barris de Barcelona queden al marge de la ZBE i allà hi podran circular i aparcar vehicles vetats a la resta de la ciutat. Es tracta de la Zona Franca Industrial –que concentra molta mobilitat laboral en vehicle privat– i el barri de Vallvidrera, el Tibidabo i les Planes, enfilat a la serra de Collserola. 

Àmbit d'aplicació de la Zona de Baixes Emissions / Ajuntament de Barcelona

Àmbit d’aplicació de la Zona de Baixes Emissions / Ajuntament de Barcelona

Fonts municipals han explicat al TOT Barcelona que quan es va dissenyar la ZBE es van tenir en compte criteris de qualitat de l’aire i població afectada i es va determinar que tant la Zona Franca com Vallvidrera registraven nivells de contaminació significativament per sota de la mitjana de la ciutat, fet pel qual per ara no s’han integrat a la zona de restriccions. No s’ha descartat de forma oficial, en canvi, que en el futur puguin incorporar-s’hi. El risc que els carrers d’Esplugues, Cornellà i Sant Adrià més propers al límit de la ZBE es converteixin en improvisats park & ride podria aconsellar també una ampliació en el futur. 

4) La DGT amnistiarà els vehicles clàssics? Actualment la legislació no preveu una distinció entre vehicles vells i models considerats clàssics, de col·leccionisme o històrics, pel que l’Ajuntament assegura que no pot fer res perquè no se’ls apliqui la restricció. Els afectats reclamen a la DGT que solucioni la controvèrsia, amb un distintiu ambiental específic i un llistat dels models de valor patrimonial. Un cas singular és la moto Montesa Impala, una icona del disseny barceloní que encara s’utilitza força i que quedarà arraconada.

El dipòsit emblemàtic de la Impala | Adrià Lizanda

El dipòsit emblemàtic de la Impala | Adrià Lizanda

5) Els filtres antipartícules seran una alternativa a mig termini? L’Ajuntament de Barcelona i la DGT estan estudiant, a petició de plataformes d’afectats, la conveniència d’homologar filtres antipartícules per als vehicles antics que no tenen etiqueta ambiental. La regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, va reconèixer a Betevé que s’està analitzant aquesta alternativa de baix cost en el cas de flotes de vehicles, per evitar l’alt cost de comprar nous models. Ara per ara, però, els filtres no estan previstos a l’ordenança que entra en vigor l’1 de gener i no seran una alternativa vàlida a curt termini.

Nou comentari