L’alcaldessa Ada Colau s’ha fet ‘youtuber’… en castellà. Els 10 vídeos que la líder de BComú publicarà durant la campanya a la popular xarxa social seran tots en castellà, sense fer servir el català com ha fet fins ara –totalment o parcial– en els mítings, actes i comunicacions del partit. La candidatura dels comuns, consultada pel TOT Barcelona, considera que un canal monolingüe enc castellà els dóna més difusió: “Tot i que pràcticament el 100% de la comunicació de Barcelona en Comú la fem en català, en el cas del canal de Youtube fem servir el castellà perquè ens permet arribar a un públic més ampli“.
[r:1]
A la capital catalana, segons dades del propi Ajuntament de Barcelona, més del 95% de la població barcelonina entén el català. Les recerques del Centre de Normalització Lingüística de Catalunya indiquen que aquest percentatge es manté estable des de fa més d’una dècada per la incorporació progressiva de nous parlants en paral·lel a la dinàmica migratòria del canvi de segle. Els darrers resultats disponibles de l’Enquesta quinquennal d’usos lingüístics de la població que realitza d’Idescat –de 2013, perquè els de 2018 encara no s’han publicat– el 94,3% de la ciutadania de més de 15 anys resident a Catalunya declara que entén la llengua catalana.
La série de vídeos de l’alcaldessa durant la precampanya i la campanya s’anomena “10 semanas” i ella mateixa els titlla de “petit experiment que no té més pretenció que trobar formes noves d’explicar la política”.
Se’n publica un cada setmana al seu canal personal, acompanyant el compte enrere fins les eleccions del 26 de maig. De moment n’ha publicat dos al seu canal personal de Youtube. Al primer relatava “com sobreviure a una campanya” i deia que és “el pitjor de la política”. En la segona entrega ha demanat als votants “no resignar-se” i ha criticat el míting de Vox i els partits d’esquerres que no voten a favor d’iniciatives municipals progressistes.