La Zona de Baixes Emissions (ZBE) s’ha convertit aquesta setmana en l’enèsim exemple paradigmàtic del complicat equilibri social que amaga la lluita contra el canvi climàtic. El fantasma de les armilles grogues franceses sobrevola ara Barcelona, perquè la ZBE no és pas la primera mesura ecologista que s’enfronta al mateix dilema. Les capes de població amb menys recursos no poden permetre’s grans canvis de forma de vida i en els seus béns materials pel bé del planeta. O com a mínim, l’esforç que se’ls demana fer és molt superior al de les classes mitges i altes.

Ens podem fer l’orni tant com vulguem, però les polítiques contra el canvi climàtic són majoritàriament regressives. El problema és que són imprescindibles. La jubilació forçosa de cotxes vells i contaminants a causa de la ZBE ha emprenyat a un bon nombre de barcelonins, que si no estrenen vehicle nou no és precisament per amor a les carrosseries vintage. Dimarts vam dedicar l’enquesta matinal del TOT Barcelona a la conveniència d’una ZBE, i més de mig miler de persones van participar-hi ràpidament. Evidentment les enquestes només aporten conclusions generalitzables si compten amb una mostra estadística professional, i no és el cas. Però l’aclaparador 73% de vots contraris que va rebre la nostra pregunta em fa ser pessimista. Van precedits, a més, d’un flux constant de comentaris en contra de la ZBE que els lectors escriuen des de fa mesos a les nostres notícies i xarxes socials.

Hi ha un malestar soterrat amb la lluita climàtica, i és més ampli del que sembla. No es tradueix en grans manifestacions però és un obstacle gros per assolir resultats a mig i llarg termini. No n’hi ha prou amb un front comú institucional: si la majoria de la societat no se sent concernida i compromesa amb un full de ruta compartit -a Barcelona, a Catalunya, a Europa…- avançarem a pas de tortuga. El rebuig popular a la ZBE té molts precedents recents: la guerra al territori contra projectes de producció d’energia renovable, la indiferència de les comunitats de veïns urbanes a les ajudes per a plaques solars als terrats o per fer-los verds, el reciclatge domèstic estricte, el turisme responsable… Tothom vol ser freerider en la lluita contra el canvi climàtic i no és possible.

A aquesta dificultat col·lectiva s’hi sumen els nostres amics els jutges, a qui ja sabem que no agrada gaire que la política vulgui impulsar canvis. Una cosa és la separació de poders i una altra és que sistemàticament els tribunals sacrifiquin les necessitats col·lectives en ares d’uns suposats greuges individuals o sectorials. Han tombat la llei que limitava el preu dels lloguers, van segrestar el toc de queda a Barcelona, erosionen la immersió lingüística a les aules, van enterrar l’impost català a les begudes ensucrades… La llista no s’acaba mai. Tant sentit d’Estat per a segons què, i tant poc per a segons què altre! Ja podem comptar amb què les polítiques ambientals seran una font inesgotable de demandes i recursos als tribunals, i toparem un cop i un altre amb la imprevisibilitat de la independència judicial. Per això més val que les institucions desactivin d’antuvi el malestar social amb concessions i flexibilitats ad hoc per als col·lectius més enutjats -fins a caure en el ridícul, si cal- a fi d’assegurar-nos que prosperarà un full de ruta climàtic compartit.

Més notícies
Un autocar circulant cap al Park Güell de Barcelona / XFDC

Empreses d’autocars també demanaran suspendre ja la ZBE a Barcelona

Notícia: Empreses d’autocars també demanaran suspendre ja la ZBE a Barcelona
Comparteix
La patronal Audica sol·licitarà que s'executi la sentència del TSJC quan l'Ajuntament formalitzi els recursos anunciats
Notícia: Empreses d’autocars també demanaran suspendre ja la ZBE a Barcelona - Mobile
Trànsit a Barcelona, en una imatge d'arxiu / Jordi Play

Primera petició per suspendre la ZBE mentre Barcelona dilata el recurs

Notícia: Primera petició per suspendre la ZBE mentre Barcelona dilata el recurs
Comparteix
Una plataforma de conductors pren la davantera i insta a deixar ja sense efecte les restriccions al trànsit
Notícia: Primera petició per suspendre la ZBE mentre Barcelona dilata el recurs - Mobile
Un cartell avisa als conductors que entren a la Zona de Baixes Emissions de Barcelona

Front comú per blindar la ZBE amb una “cadena de recursos” al Suprem

Notícia: Front comú per blindar la ZBE amb una “cadena de recursos” al Suprem
Comparteix
Ajuntament, Generalitat i Àrea Metropolitana subratllen la vigència de la restricció barcelonina
Notícia: Front comú per blindar la ZBE amb una “cadena de recursos” al Suprem - Mobile
Un cartell avisa als conductors que entren a la Zona de Baixes Emissions de Barcelona

Barcelona necessita una ZBE per reduir la contaminació?

Notícia: Barcelona necessita una ZBE per reduir la contaminació?
Comparteix
El TSJC ha anul·lat la ZBE perquè creu que l'Ajuntament no justifica prou bé la mesura i sobrepassa les seves competències
Notícia: Barcelona necessita una ZBE per reduir la contaminació? - Mobile

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Vendetta a març 26, 2022 | 00:32
    Vendetta març 26, 2022 | 00:32
    Barcelona te ke fer olor a gasolina si fa falta la cremarem hippys de casa bona
  2. Icona del comentari de: ciutadà a març 26, 2022 | 09:29
    ciutadà març 26, 2022 | 09:29
    Aixó és un cercle viciós; en primer lloc, si tots els cotxes fossin eléctrics cert que s'hauria eliminat la contaminació als núclis habitats. Però no pas arreu: per a produir electricitat cal cremar combustibles (les energies renovables no estan prou desenvolupades, ja n'han tingut compte les companyies petrolieres) o, pitjor encara, utilitzar centrals nuclears, els residus de les quals son un problema gravissim i sense resoldre. I no tothom està en condicions de canviar de cotxe d'un dia per l'altre; conseqüència: molta gent haurà de prescindir, sisplau per força, del vehicle particular. Aleshores es clamarà que l'indústria de l'automóbil s'enfonsa.
  3. Icona del comentari de: Coret a març 26, 2022 | 14:22
    Coret març 26, 2022 | 14:22
    Ja s’ha dit en alguns cércales que si no fas més de 300,000 € no hauries d’agafar l’avió o el cotxe, al seu lloc hauries d’arribar amb tren o bicicleta. D’aquesta manera restringiríen la llibertat de moviment de la gent que els convé, mentres promourien l’immigració masiva de ma d’obra barata també amb l’excusa del canvi climatic. Clasisme pur i dur. Empobrir i redistribuir la miseria dels de baix, mai dels de dalt. Crear crisis constants per canviar ho tot. Conte amb que l’ecologisme com a nova religió no faci un jakemate a la clase mitja.
  4. Icona del comentari de: Francesc Font a març 27, 2022 | 12:29
    Francesc Font març 27, 2022 | 12:29
    Les capes de població amb menys recursos no poden permetre’s grans canvis de forma de vida i en els seus béns materials pel bé del canvi clímàtic...." una curiosa tesi. Pel que sembla no importa que l'atmosfera es vagi degradant malgrat que sempre es que al capdavall sempre és degrada més allà on viu la gent “amb menys recursos” que allà on viu la qui en té més. ¿La batallà no hauria de ser plantejar-se avançar cap a un equilibri social, i ecològic més humà i més just? Sembla com si aquesta segona part hagi ja estat descartada. Amb la qual cosa, també descartem la primera.

Nou comentari

Comparteix