Barcelona estrena sense multes la restricció de trànsit contra la contaminació

Tot el que s'ha de saber de la Zona de Baixes Emissions, que entra en vigor aquest dijous

Noranta-cinc quilòmetres quadrats on els vehicles més contaminants no podran circular. La Zona de Baixes Emissions (ZBE) entra en vigor aquest dijous, 2 de gener, primer laborable del 2020, i suposa la retirada gairebé total de milers de vehicles que només podran circular per la ciutat els dies festius i les nits dels laborables, entre les 20 hores i les 7 del matí. Els infractors de moment només rebran un avís de conscienciació, però a partir de l’1 d’abril podran ser multats amb 100 euros, amb agreujants que poden elevar la sanció fins als 500 euros. 

La restricció afecta 95 quilòmetres quadrats que inclouen la capital catalana –a excepció de la Zona Franca i el barri de Vallvidrera, el Tibidabo i les Planes–, i gran part de l’Hospitalet, Cornellà, Esplugues i Sant Adrià. La delimitació, però, podria patir canvis en el futur per “raons d’interès general”, segons recull l’ordenança municipal aprovada al ple de l’Ajuntament de Barcelona del 20 de desembre. Aquesta alteració, juntament amb l’increment dels cotxes que gaudeixen d’excepcions a les restriccions, podrà arribar en forma de decret d’alcaldia. 

[r:2]

El mapa de la Zona de Baixes Emissions / Ajuntament de Barcelona

El mapa de la Zona de Baixes Emissions / Ajuntament de Barcelona 

Els vehicles vetats

Els vehicles afectats per les limitacions de trànsit són els cotxes de benzina anteriors al 2000 i els de dièsel més antics del 2005, és a dir, aquells que no disposen d’etiqueta ambiental. Les motos i ciclomotors anteriors al 2003 tampoc podran accedir a la ZBE. El consistori ha habilitat una pàgina web on els propietaris de vehicles poden consultar si tenen permís per entrar a la ciutat. De tota manera, cap vehicle tindrà totalment vetat l’accés a Barcelona perquè ho podran seguir fent els caps de setmana i fora de l’horari de restricció en laborables. A més, tindran dret a 10 dies anuals d’excepció. 

Excepcions i permisos puntuals

Qualsevol vehicle podrà demanar autorització per entrar de forma puntual a la ciutat. Com a màxim cada ciutadà podrà obtenir 10 permisos anuals que duraran un dia per esquivar la restricció. Per tal de poder gaudir d’aquests salconduits, però, caldrà que el vehicle estigui inscrit al registre metropolità de vehicles estrangers i d’altres vehicles autoritzats. El tràmit s’haurà de fer abans de les 23.59 hores del dia anterior al qual es vulgui accedir a la ciutat. Aquest punt varia en cas que l’accés a Barcelona amb un vehicle vetat s’hagi fet per urgència mèdica. En aquest supòsit el responsable del vehicle haurà de fer després una sol·licitud d’autorització retroactiva en el termini màxim de tres dies, comptant el d’entrada, tal com recull l’ordenança. 

Alguns vehicles, amb tot, podran seguir circulant per la capital catalana tot i ser contaminants. És el cas del que el consistori anomena els de “serveis”. En aquesta categoria inclou els d’emergències mèdiques, els policials, els de bombers, els de protecció civil i els que fan serveis funeraris. 

També estaran exempts de les limitacions els vehicles que ofereixen “serveis singulars”. En aquesta categoria es troben els que serveixen per transportar persones amb mobilitat reduïda, d’autoescoles, blindats, unitats mòbils de mitjans de comunicació, tallers o laboratoris, biblioteques, botigues, grues d’arrossegament, grues d’elevació, formigoneres, vehicles per a fires, bombes de formigonar, els que serveixen per asfaltar i els que pinten les línies dels carrils. Alguns d’ells no estaven contemplats en un inici, però el govern municipal va decidir, finalment, incloure’ls.

Els vehicles que transportin persones diagnosticades de malalties que requereixin realitzar tractaments mèdics de forma periòdica també gaudiran d’exempcions. 

Les famílies vulnerables també gaudiran d’excepcions –després que el govern acceptés la proposta d’ERC–, tot i que hauran de complir dos requisits. El primer és que hauran d’acreditar que necessiten el cotxe o la moto per a l’activitat econòmica. El segon és que els seus ingressos no podran superar els 600 euros mensuals. Seguidament, hauran de tramitar l’ingrés del seu vehicle al registre municipal. 

[r:1]

Com es controlarà?

Per tal de controlar quins cotxes accedeixen a la zona afectada per les limitacions l’Ajuntament ha situat 66 càmeres en diversos punts de la ciutat. De moment, però, només en funcionen 36. La Guàrdia Urbana de Barcelona també efectuarà tasques de regulació aturant els vehicles que no disposen d’etiqueta ambiental. Malgrat que el distintiu no és obligatori per circular a la ciutat, facilitarà a la policia barcelonina la identificació dels vehicles amb permís. Les etiquetes que permeten entrar a la ZBE són la B, la C, ECO i 0. 

[r:4]

Sancions a partir de l’abril

Accedir a la ZBE amb un vehicle massa contaminant i sense permís especial suposarà una sanció. Les infraccions lleus es multaran amb 100 euros i seran les comeses per cotxes particulars o motos que entrin a la ZBE en horari restringit sense permís especial. La mateixa vulneració de l’ordenança serà considerada greu, i sancionada amb 200 euros, si es dona durant un episodi de contaminació elevada. Els vehicles pesants que entrin a la zona restringida sense poder fer-ho seran sancionats amb una infracció greu. En cas de fer-ho en episodi de contaminació alta, la multa serà per infracció molt greu i, per tant, els costarà 500 euros

Si el conductor enxampat és reincident, és a dir, s’ha saltat la restricció per segona vegada en un any, la multa serà un 30% més cara. L’ordenança contempla que els ingressos derivats de les multes es destinin a “actuacions orientades a impulsar la mobilitat sostenible”. 

Les restriccions s’enduriran

A partir del 2021 els vehicles professionals com són les furgonetes, els camions, els autobusos i els autocars i els vehicles de famílies vulnerables que els utilitzen per treballar però que contaminen massa deixaran de gaudir d’exempcions. A més, està contemplat que al 2023 més cotxes i motos siguin vetats de la ciutat de Barcelona. 

Finalment, si l’efecte de les restriccions no és l’esperat i els nivells de la qualitat de l’aire no assoleixen els estàndards marcats per la Xarxa de Vigilància i Previsió de la Contaminació Atmosfèrica, adscrita a la Generalitat de Catalunya, l’ordenança contempla un possible enduriment de les limitacions via decret d’alcaldia. Tal com va avançar el TOT Barcelona, l’estudi ambiental encarregat pel consistori augura que no es compliran els límits marcats per la UE. 

[r:3]

Més informació

Nou comentari