Les males cares, alguna paraula malsonant o fins i tot algun ensurt són la tònica general al carril bici del carrer de la Marina, a l’Eixample, situat a la vorera i a tocar de la sortida Monumental del metro de Barcelona. La incomoditat d’aquesta via –no n’és l’única d’aquest tipus a la ciutat, admet l’Ajuntament– posa en alerta a vianants, ciclistes i també comerciants. La zona de pas per a bicicletes i patinets està enganxada amb les sortides d’aquesta parada de L2 del transport subterrani. “Et poden atropellar”, denuncia el José, un dels usuaris de la via.
Aquest tram del carril bici, que comença a la plaça dels Voluntaris i arriba fins a la plaça d’Alfons Xè, no passa l’examen de l’opinió pública. Com a mínim, de tota la gent entrevistada per aquest reportatge. No cal esperar massa minuts per presenciar multitud d’infraccions i situacions de risc: ciclistes a tot drap, patinets elèctrics que clarament superen la velocitat màxima permesa, bicis circulant per un carril imaginari -és a dir, pel ben mig de la vorera-, treballadors que han de creuar a banda i banda del carril -la zona està plena de restaurants, supermercats i farmàcies i el transport de mercaderies és freqüent-, vianants despistats que no s’adonen que caminen per on han d’anar els vehicles de dues rodes…
La zona no destaca per una senyalització clara, perquè només hi consten indicacions amb pintura a terra que identifiquen el carril, així com signes mig esborrats que fan saber al ciclista que ha de cedir el pas a la gent que va a peu. Sovint, però, cal fer un acte de fe, perquè de nou els infractors es compten per desenes.
Per acabar-ho d’adobar, els ciclistes quasi han d’esquivar un suport publicitari, diversos fanals i bancs al seu pas per la sortida de metro de Monumental, perquè també són elements que estan molt a prop del carril bici. Un carril bici que, a més, és estret, perquè amb prou feines poden passar dues bicis en paral·lel.
“He vist alguns ensurts”
“Visc al 204 [del carrer de la Marina] i ho veig cada dia des del balcó”, explica en Joan Marc Chiné, un veí de la zona amb mobilitat reduïda. Denuncia que molts cops els ciclistes es pensen que tenen prioritat sobre els vianants. “Passa tant a la sortida del metro com de l’ascensor”, lamenta. “He vist alguns ensurts”, diu.
D’altres que són més esporàdics i no freqüenten tant aquesta sortida del metro de Barcelona també coincideixen en aquest relat. “És la segona vegada que surto per aquí i veig que, si no estàs pendent, et poden atropellar”, explica el José. “A la Diagonal passa el mateix”, denuncia.
Hi ha qui ja ha pensat solucions a curt termini, com és el cas de Chiné, que s’ho coneix bé. “Jo posaria una senyal més clara, per indicar que el vianant té prioritat, sobretot a l’alçada de l’ascensor, que l’agafa la gent gran”, opina. “Hauria d’estar més senyalitzat”, coincideix la Lisa, usuària de Bicing i ciclista que sovinteja aquesta zona. “Vigilo especialment quan passo per aquí”, afirma, aquesta estudiant d’Arquitectura i Urbanisme. “Es podria posar el carril bici a la carretera”, considera, com a plantejament de futur.
“És innecessari que aquest carril bici estigui aquí, tenint en compte com és d’ample la carretera”, coincideix el José. El cert és que es tracta d’una via gran, amb cinc carrils de circulació. Per tot plegat, aquest ciutadà, que ronda la cinquantena d’anys, considera que l’Ajuntament hauria d’executar aquest canvi, com ja ha fet en diverses zones, com la Gran Via de les Corts Catalanes.
Els comerciants també hi diuen la seva. “El carril bici està molt a prop del metro i és perillós. Treballant hem vist més d’un ensurt”, assegura l’Andrés, empleat a la Farmàcia Ecoceutics, a tocar de la polèmica zona.
“Aquests espais no són adients”, assegura Emeka Okpala, secretari de l’organització Catalunya Camina, que vetlla per la defensa dels drets dels vianants a les ciutats, com Barcelona. “S’ha de treure aquest carril bici d’aquí i posar-lo a la calçada”, afirma. Per això cal treure espai al cotxe i crear espais segurs en calçada per la bicicleta, aposta. Aquest canvi, de retruc, farà que el vianant se senti més tranquil quan passi per aquesta zona de l’Eixample.
L’Ajuntament vol baixar el carril a calçada, sense concretar data
L’Ajuntament explica que tot el carril bici està situat en calçada, excepte el tram situat entre Ausiàs March i Diagonal, on es troba el punt conflictiu. “Durant aquest mandat s’han prioritzat altres intervencions, però l’objectiu també és transformar aquest tram de carril i situar-lo a la calçada, en la mateixa línia del que ja s’està fent a altres parts de la ciutat”, diuen fonts municipals al TOT Barcelona que, alhora, admeten que no hi ha data prevista d’obres perquè aquest canvi s’executi.
“L’Ajuntament de Barcelona està avançant en la construcció de carrils per ampliar la xarxa i millorar l’existent, a partir de baixar carrils a calçada, amb carrils segregats; desdoblar en aquells casos que sigui possible; i connectar aquells punts que estaven desconnectats”, detallen. “L’objectiu és que les bicicletes comptin amb un espai segur diferenciat i separat de la resta de modes de transport”, afegeixen.
Els últims mesos l’Ajuntament ha inaugurat nous carrils bici, com és el cas del de a la ronda del Guinardó, sorgit dels pressupostos participatius; o el de Travessera de Gràcia fins al carrer València; n’ha millorat d’altres, baixant-los a la calçada, com el que hi ha a la Gran Via de les Corts Catalanes. Barcelona tindrà 272,6 quilòmetres de carril bici el 2023, quan s’esgoti el mandat d’Ada Colau, segons les previsions del consistori. El 2015, quan es va presentar per primer cop i va guanyar les eleccions, n’hi havia 120. Actualment, n’estan fets el doble, 240, aproximadament.