TMB ha portat a terme 94 actuacions per retirar amiant de la xarxa de metro des del desembre. Això suposa una mitjana d’aproximadament de quatre actuacions per retirar amiant cada setmana, segons dades facilitades per l’empresa al TOT Barcelona. Les obres per retirar la fibra tòxica han estat executades per Desmontes y Construcciones Romero, l’empresa a la qual TMB va adjudicar el contracte de desamiantat de la xarxa.
[r:1]
Una vegada es retiren els elements amb la substància nociva, es fan feines de neteja i aspiració de la zona on s’ha treballat, segons detalla TMB. Més tard es fa una analítica ambiental a les zones on s’ha actuat per comprovar que no hi ha amiant a l’aire. Mentre es fan les anàlisis les zones estan senyalitzades per avisar que no s’hi pot passar, per tal d’evitar riscos per a la salut de treballadors o usuaris. Una vegada les anàlisis donen negatiu, un tècnic del metro fa una altra inspecció abans que es pugui tornar a entrar a les dependències d’on s’ha retirat amiant.
Fonts de TMB expliquen que l’empresa ha augmentat el ritme de desamiantat de la xarxa després de finals de l’any passat. Avancen que les tasques tindran “continuïtat” aquest any, i fan referència als contractes per valor de set milions que licitaran per retirar la fibra cancerígena. “La voluntat de l’empresa és retirar el màxim de fibrociment sospitós de contenir amiant en el termini més breu possible”, remarquen.
L’empresa es mostra disposada a donar “explicacions” sobre qualsevol dubte relacionat amb l’amiant i a tractar de manera “responsable i diligent” la crisi. La gestió de la problemàtica ha ocasionat diverses vagues en la plantilla del metro i ha provocat el trencament de les relacions laborals amb TMB.