El cas de la conductora del metro que desmuntaria els arguments de TMB sobre l’amiant

Una conductora de metro del torn de nit podria estar afectada per exposició a l’amiant, cosa que trencaria la tesi de TMB que només els treballadors de manteniment han estat exposats a aquesta substància nociva. Un informe mèdic a què ha tingut accés el TOT Barcelona constata que la treballadora pateix engruiximent pleural, que pot causar mesotelioma pleural, una de les malalties associades a la fibra tòxica segons el Comitè d’Alts Responsables de la Inspecció de Treball (pàgina tres del document). El mesotelioma pot ser benigne o maligne i, per tant, un tipus de càncer.

El document mèdic està signat per un radiòleg de l’Institut Guirado que és l’empresa encarregada de fer les proves a la plantilla del metro per detectar casos d’afectacions per amiant.

La treballadora potencialment afectada té 54 anys, està en plantilla des del 2002 i actualment treballa com a Agent d’Atenció al Client (AAC), és a dir: atén els usuaris a les estacions i condueix trens, però no fa tasques de manteniment. Va rebre l’informe divendres a la tarda, “sense rebre cap altra explicació per part de l’empresa”, denuncien des del CIM. Segons les mateixes fonts, la conductora està “afectada” i “dolguda” per la reacció de TMB davant del seu cas, i ara buscarà una “segona opinió” per estudiar-lo. En un comunicat emès dissabte l’empresa insinuava que tant ella com una altra conductora afectada es podrien haver contaminat als “carrers” i no al metro. 

Sobre el cas concret d’aquesta treballadora del torn de nit, TMB insisteix al TOT Barcelona que “no s’han detectat efectes de l’exposició a l’amiant en treballadors que no hagin fet tasques de manteniment al metro”. Però afegeix un matís que, per als sindicats, és vital. L’empresa admet que “amb la informació que ara hi ha” no es pot deduir que aquesta treballadora estigués exposada a l’amiant.

Des del CIM es queixen que TMB no ha acabat l’inventariat d’amiant – està previst que acabi a l’abril – i, per tant, no sap on més hi pot haver la fibra tòxica a la xarxa de metro. Això, precisen, dona marge a l’empresa per evitar reconèixer l’exposició d’alguns treballadors, com podria ser el cas de la conductora de 54 anys.

El cas que ho podria canviar tot

Per al pneumòleg Josep Tarrés, és “molt més probable” la contaminació de la conductora al metro que fora de l’àmbit laboral. Tarrés és metge emèrit de l’Institut Català de la Salut (ICS) i ha estudiat les afectacions de l’amiant en centenars de casos amb articles i investigacions. A més, col·labora amb les defenses en diversos casos als jutjats per treballadors malalts per amiant.

Tot i la probabilitat que la conductora es contaminés al metro, admet que caldria estudiar el cas per determinar si ha pogut estar exposada a la fibra tòxica en el seu dia a dia. De fet, Tarrés esmenta un cas en què una persona va patir afectacions per amiant sense treballar en un ambient contaminat. En aquella ocasió, però, la dona vivia en una casa de Cerdanyola a tocar d’una fàbrica d’uralita, un material que conté amiant. 

Sobre el cas de la conductora de metro, Tarrés admet que l’informe no és concloent com per afirmar que les afectacions pleurals són causades per l’exposició a l’amiant. Tot i així, TMB ja ha reconegut en diverses ocasions la possible relació entre engruiximents pleurals i la contaminació per amiant. 

De tota manera, el seu cas és rellevant perquè podria demostrar que tota la plantilla del metro podria estar afectada per amiant, cosa que TMB nega rotundament. Per a l’empresa, “tots els casos d’empleats de Metro amb manifestacions pleurals treballen o han treballat a l’àmbit de manteniment”. L’afectació d’aquesta treballadora podria obligar l’empresa a reconèixer que tota la plantilla ha estat exposada a l’amiant, ja que fins ara només ha reconegut que hi han estat exposats 1.050 treballadors, inclosos en una llista que TMB ha lliurat al comitè d’empresa. Els sindicats reclamen ara que la companyia admeti que tota la plantilla pot haver estat exposada, així que la llista hauria de ser de 3.600 noms. 

Els sindicats reiteren que TMB es resisteix a acceptar que tota la plantilla pot estar contaminada amb amiant per evitar el pagament d’indemnitzacions. “És molt clarificador que ens digui el departament de Treball que la direcció té un greu problema jurídic en reconèixer a tots els treballadors del metro que hem estat exposats de manera directa o indirecta a l’amiant”, deia el secretari general del CIM, David Vázquez, després de l’últim intent de mediació d’ahir per evitar la vaga durant el MWC. “Al final queda clar que la direcció només busca una protecció legal davant possibles denúncies futures d’afectats”, sentenciava.

Des del CIM avancen al TOT Barcelona que el 3 de març el comitè d’empresa es reunirà amb el Col·lectiu Ronda, una cooperativa d’advocats, per estudiar accions legals contra TMB per la gestió de la crisi de l’amiant. 

Protestes a la Sagrera

Aquesta tarda, precisament, alguns treballadors s’han concentrat davant del centre de control de metro de Sagrera per l’amenaça sobre la salut dels empleats de TMB. En el missatge de protesta que han penjat a la porta de l’edifici es llegeix “Ada Colau i Cañas –en referència al conseller delegat de TMB, Enric Cañas–, que treballin les vostres famílies amb amiant”. 

Durant l’acte de reivindicació de la seguretat laboral, s’han penjat peces de roba de treball de l’empresa TMB per representar la feina a prop de la fibrà tòxica. El missatge, un cop més, era clar a la pancarta: “L’amiant mata”. 

Nou comentari

Més notícies

TMB insinua que les dues conductores afectades per amiant es van contaminar fora del metro

L'empresa assegura que els únics treballadors exposats són els de manteniment i recorda que la fibra tòxica està present als "carrers"
El comitè d'empresa del metro, aquest matí en roda de premsa. | Adrià Lizanda

El comitè d’empresa afirma que un treballador del metro va morir a causa de l’amiant

Un dels delegats ha explicat que en les proves mèdiques van aparèixer restes de la fibra tòxica als seus pulmons

Augmenten a 20 els treballadors del metro afectats per l’amiant

Les proves mèdiques conclouen que dues desenes de persones pateixen "manifestacions pleurals", que poden provocar càncer
Eliminar l'amiant dels vagons del metro costarà 2 milions d'euros / ACN

TMB comprarà 42 trens que substituiran els afectats per l’amiant

La licitació costarà uns 450 milions d’euros i no es començaran a canviar els cotxes fins el 2022
Etiquetes que avisen de la presència d'amiant a l'enllaç entre L1 i L3 a plaça Catalunya. | CGT

TMB senyalitza amb etiquetes la presència d’amiant a la xarxa de metro

A enllaços de les estacions de plaça Catalunya i passeig de Gràcia i a la parada de Verneda s'hi poden trobar etiquetes

TMB defensa la seva gestió de l’amiant al metro i censura la vaga pel MWC

El conseller delegat Enric Cañas recorda que el conveni segueix vigent i que actualment no hi ha cap treballador exposat a fibrociment