La presidenta de TMB i regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, ha anunciat que l’empresa iniciarà aviat el procés per comprar 42 trens de cinc cotxes per substituir la totalitat de les sèries 3000 i 4000, que operen bàsicament a la L1 i la L3 i són els més afectats per la presència d’amiant. Vidal ha explicat que “és la major compra de la història de TMB”, ja que el contracte està valorat en gairebé 450 milions d’euros.
El conseller delegat de TMB, Enric Cañas, ha reconegut que la presència d’amiant als trens ha obligat a accelerar un procés de renovació que ja estava previst, tot i que la licitació serà molt llarga i com a mínim s’allargarà fins el 2022. El que sí ha assegurat és que a la llarga es retiraran tots els trens afectats on s’ha “detectat pintura antisoroll o components del sistema elèctric amb alguna proporció d’amiant”.
Una renovació de 555 milions
El concurs s’ha dividit en dos lots: un de 24 trens d’ample ibèric per l’L1, valorat en 264 milions, i un altre de 18 trens d’ample internacional per l’L3, que valorat en 182 milions. En total, més de 447 milions que, sumats als costos de finançament suposarà una inversió total de 555 milions, un import que serà assumit per l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) a través de les aportacions que fan les administracions públiques durant els pròxims 20 anys.
La previsió de TMB és que el concurs es resolgui a la tardor, cosa que retardarà l’inici de les entregues fins al 2022, ja que es preveu que el procés de substitució duri entre 30 i 48 mesos des de la signatura del contracte. La retirada d’aquests trens permetrà renovar la flota més antiga de TMB, que va entrar en servei a finals del 90 i ja han arribat a la fi de la seva vida útil, que ronda els 30 anys.
Pel que fa a la presència d’amiant, TMB ha confirmat que les xifres no han variat. Dels 210 vagons que formen les sèries 3000 i 4000, en 94 s’ha localitzat amiant en baixa proporció. Amb la compra dels 42 nous trens (que també sumen 210 vagons) s’assegura la retirada de tots els afectats per l’amiant i la renovació de la resta, que ja van haver de ser actualitzats a la meitat de la seva vida útil i que ara s’han de retirar de la circulació.