La construcció de l’estació de la Sagrera inicia una nova obra aquest estiu a l’esquema de vies del nord de Barcelona, que obligarà a efectuar un tall a dues línies de tren durant 3 mesos. Concretament es veuran afectades les línies R2 de Rodalies, que va a Granollers, i l’R11 de Regionals que puja cap a Girona. L’inici previst és l’última setmana d’agost, pel que l’afectació s’estendria fins al mes de novembre. El tall seria dins mateix de Barcelona, entre les estacions de Clot-Aragó i Sant Andreu Comtal.
L’afectació es va anunciar, sense més detalls, durant la visita de la ministra Raquel Sánchez a les obres de la Sagrera aquest dilluns. Adif va detallar que “la intenció” és que l’operació comenci a finals d’agost i duri 12 setmanes. També va advertir que hi hauria afectació als passatgers, si bé va anunciar-ho sense comptar amb Renfe, que és qui estableix i comunica el pla alternatiu de mobilitat per explicar als viatgers com hauran de fer els seus trajectes. Fonts de Renfe han confirmat al TOT Barcelona que el pla per al servei alternatiu està en fase de disseny actualment.
L’obra consisteix en moure les vies de la línia de Granollers perquè els trens puguin passar ja pel seu traçat definitiu, per dins de l’estació buida de la Sagrera. No hi podran parar fins d’aquí uns anys, quan s’estreni, meta per a la qual l’Estat no vol posar data oficial després de tants retards acumulats. Actualment ja passen –de llarg, també– per l’espai sagrerenc els trens de Rodalies de la línia R1 que va a Mataró, des de desembre de 2020, després de moure’n també les vies.
Estació de Sant Andreu Comtal
La nova estació de Sant Andreu Comtal sí que té data d’estrena: el segon semestre de 2020. Els preparatius es faran coincidir amb aquest tall de la R2 i la R11. La nova infraestructura serà soterrada però tindrà molta llum natural, que entrarà de forma per 5 lluernaris zenital i pantalles laterals translúcides que també faran de topall acústic. Farà 696 metres quadrats, dels quals 332 metres corresponen al vestíbul. Adif promet que aquest disseny ajudarà a reduir el consum d’electricitat i proporcionarà ventilació natural. Tindrà dues andanes de 210 metres de llarg, amb 4 dies, distribuïdes en tres espais: dues centrals entre les dues andanes i una auxiliar per cada costat.
A banda, veïns de Sant Andreu impulsen una campanya per canviar el nom a l’estació de tren i la de metro. Volen que passin a dir-se “Sant Andreu de Palomar” en comptes de l’actual epítet “Comtal” o el canvi anunciat per dir-ne simplement “Sant Andreu”, un cop es faci efectiu el rebateig de Sant Andreu Arenal com a Fabra i Puig per alinear-se amb la parada de metro veïna.
AVE a la Sagrera el 2025… sense parada
La següent fita en les obres de la Sagrera, que ja estan al 60% d’execució, és traslladar el traçat de les vies d’alta velocitat per tal que els trens AVE puguin creuar l’interior de la futura estació intermodal el 2025. Tampoc hi faran parada fins que es posi en marxa la infraestructura, moment sense calendari tot i les reiterades peticions. La ministra va argumentar aquest dilluns que “encara és d’hora” per parlar d’una data i que calia “prudència” amb el calendari.