Sant Andreu Comtal serà una estació soterrada amb molta llum natural

La nova estació entrarà en funcionament a partir de la segona meitat del 2022

La nova estació de Rodalies de Sant Andreu Comtal entrarà en funcionament a partir del segon semestre de l’any que ve, coincidint amb el trasllat de les vies de la línia de Granollers al seu pas per l’estació intermodal de La Sagrera, tal com es va fer a finals de l’any passat amb la línia de Mataró. Segons el coordinador d’Adif de l’operació ferroviària de La Sagrera i Sant Andreu, Lluís Ubalde, l’objectiu és “minimitzar afectació ferroviària” en una línia que compta amb un trànsit “molt elevat”. El nou edifici comptarà amb una superfície de 696 metres quadrats, dels quals 332 metres corresponen al vestíbul i disposarà de dues andanes de 210 metres amb quatre vies en total, és a dir, dues en el tram central i una auxiliar per cada costat.

A més, comptarà amb il·luminació natural de forma zenital a les vies a través de cinc lluernaris i unes pantalles laterals translúcides que també serviran de protecció acústica. Es tracta, segons Ubalde, d’un fet força excepcional en estacions soterrades que a més permetrà reduir el consum d’energia elèctrica i comptar amb ventilació natural. Per fora, el vestíbul comptarà amb grans vidrieres que també aprofitarà la llum solar.

Una de les cinc lluernàries que permetrà dotar la zona de vies de l’estació de llum natural / ACN

L’estació d’estacions

Ubalde ha explicat que els treballs s’han de concebre dins dels treballs conjunts amb les obres de La Sagrera, que ha definit com una “estació d’estacions” on coincidiran els serveis de Rodalies, alta velocitat, busos urbans i interurbans i metro. En aquest sentit, ha recordat que a La Sagrera cal soterrar tres línies: la de Mataró –que ja està operativa des del desembre però els trens no s’hi aturen- , la de Granollers i la de l’alta velocitat. Segons el coordinador d’Adif, actualment les obres a La Sagrera són l’obra civil més important de l’Estat.

D’altra banda, pel lateral de la nova estació –on hi ha l’actual– s’hi habilitaran vials soterrats d’accés per als busos que accedeixin a la futura estació de La Sagrera o els vehicles particulars que s’adrecin a l’aparcament des del Nus de la Trinitat, que disposarà d’unes 1.500 places. En sentit contrari, de sortida de Barcelona, també s’habilitarà un vial pel costat mar, segons ha explicat Ubalde. Els vials també connectaran amb els carrers cap al centre de la ciutat. Amb tot, però, els responsables d’Adif han precisat que encara cal acabar de concretar aquesta actuació amb l’Ajuntament de Barcelona.

Un canvi radical al barri

Els treballs de la nova estació de Sant Andreu Comtal també comportaran la instal·lació de 16 quilòmetres de noves vies (comptant les dues vies principals i les dues auxiliars dels laterals), dels quals 9 quilòmetres seran sobre una placa de formigó. El cost de l’obra a la nova estació és de 6,3 milions d’euros. Els treballs es van iniciar el 30 de setembre del 2020 i és una de les actuacions previstes en el Pla de Rodalies. De fet, les obres ja porten uns anys d’endarreriment des que al 2018 es va haver d’anul·lar l’adjudicació del projecte per presumptes irregularitats com a resultat d’una auditoria.

Un altre dels resultats visibles els treballs serà la urbanització de tota la zona exterior de Sant Andreu i La Sagrera, en total un sector de 3,7 quilòmetres de longitud, que és similar a la del Central Park de Nova York tot i que amb menys superfície, segons ha comentat Ugalde. D’aquesta manera, la “cicatriu” que separa els barris de Sant Andreu, La Sagrera i el barri de Sant Martí de Provençals quedarà definitivament “esborrada”, ha afegit.

Nou comentari