Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Una catenària atura tot el corredor d’alta velocitat Madrid-Barcelona

Una avaria que afecta un sol tren, de l’operadora Ouigo, ha interromput el funcionament de tot el corredor d’alta velocitat entre Madrid i Barcelona a partir de les tres del migdia. La causa és “una afectació al sistema d’electrificació” de la línia, amb una concreció molt senzilla: el despreniment d’una catenària sobre el tren.

La versió de l’empresa privada, recollida per l’agència ACN, situa com a causa un “error en la infraestructura” que gestiona l’estatal ADIF. Ja estaria mig caiguda quan ha passat el tren i se l’ha emportada per davant, caient-li al damunt. El tren ha quedat varat en aquell punt, entre Ariza i Alhama d’Aragó, cap a les 14:55h. Això ha fet que altres combois que havien de fer el mateix viatge en un sentit o l’altre, carregats de passatgers en ple cap de setmana, hagin quedat aturats a diferents indrets.

Segons ha detallat Adif en una piulada, almenys 6 trens acumulen importants retards: un AVE francès ha hagut de retrocedir fins a Calatayud, un Ouigo s’ha hagut de quedar a Saragossa, un Alvia a Pamplona i un AVE a Barcelona surten tard de Madrid – Puerta de Atocha, un AVE Barcelona-Madrid s’espera a Sants Estació i un altre ha de fer parada a Saragossa també. Inicialment entre Madrid i Saragossa s’han congelat tots els desplaçaments, mentre que entre la capital aragonesa i Barcelona es mantia el servei però amb “fortes demores” segons Renfe.

A dos quarts de set de la tarda, Adif ja anunciava el restabliment de la circulació, tot i que per una única via, un cop finalitzat el transbordament dels passatgers del tren afectat. Tècnics d’Adif i d’Ouigo han treballat en la resolució de la incidència i Renfe els “ha ofert tots els seus recursos humans i materials”, sosté l’operadora pública.

La ferroviària està gestionant un servei alternatiu per carretera per garantir la mobilitat dels clients afectats, tot i remarcar que la incidència és deguda a causes totalment alienes a ella. La liberalització del servei d’alta velocitat genera que, en situacions com aquesta, diferents empreses públiques i privades es vegin obligades a cooperar per evitar o minimitzar l’afectació als seus usuaris.

Tot i així, la rivalitat entre companyies és notable i cadascuna mira d’apaivagar com pot als seus propis clients. Renfe recordava que “permet els canvis i les anul·lacions sense cost i manté el seu compromís voluntari de puntualitat”. “Tots els trens de Renfe es troben amb confort a zones d’estacionament i els viatgers han rebut informació a través de tots els canals de comunicació i atenció al client de Renfe”, assegurava.

Ouigo responia queixes de nombrosos usuaris aquest dissabte tarda a través de Twitter i els demanava disculpes per les molèsties. Per exemple una usuària reclamava conèixer una hora estimada d’arribada al destí, quan ja porten més d’una hora de retard, per poder refer els seus plans: “No és simplement dir ho sento“. “No podem facilitar un temps aproximat, tan aviat ho sapiguem us ho farem saber… De nou ho sentim moltíssim”, li responia Ouigo. Una altra piulada des de dins del tren avariat criticava la manca d’aire condicionat en un dels dies més calorosos d’enguany. “Ho sentim moltíssim, estem intentant que el temps d’espera sigui el mínim possible”, li deia la companyia.

També els clients dels AVE de Renfe es queixen a la xarxa social, enfadats per veure’s afectats per una avaria aliena. Un passatger, per exemple, denunciava que el seu tren havia quedat aturat dins d’un túnel proper a Sants i reclamava que els deixessin almenys entrar a l’estació barcelonina.

També hi havia queixes a Madrid, on podrien cancel·lar-se trens fins i tot nocturns: una passatgera preguntava a les 17h si continuava en peu una sortida a les 20:40h i Renfe li responia que “de moment els trens amb origen Madrid no efectuaran sortida” però que els viatgers poden canviar el bitllet per un altre dia sense cost addicional. Una resposta que no ha agradat gens a l’afectada, que no disposaria d’hotel per allargar l’estada a la capital espanyola. Altres afectats tampoc veien bé canviar de data i demanaven autobusos substitutoris per qui no pugui desplaçar-se un altre dia.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Ricard a maig 21, 2022 | 22:09
    Ricard maig 21, 2022 | 22:09
    Adif i manteniment no rimen. Millor no anar a Castella.
  2. Icona del comentari de: miquel puigpelat a maig 22, 2022 | 10:23
    miquel puigpelat maig 22, 2022 | 10:23
    O sigui que afecta al "corredor madridterrani".

Nou comentari

Comparteix