Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Els sindicats exigeixen a TMB els 25 milions no abonats a personal del bus
  • CA

Els sindicats dels autobusos de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) avisen que no tenen prou amb la decisió de l’empresa de rescabalar dos dels 18 anys en què s’ha descobert que els conductors i altres empleats van deixar de percebre uns 25,6 milions d’euros de sou. Els representants dels treballadors exigeixen negociar la devolució íntegra de la part no liquidada del complement de lloc de treball entre 2003 i 2021. La companyia municipal ha justificat que no es va abonar a uns 4.200 treballadors de la xarxa de bus per un suposat “error” de càlcul.  

Cinc sindicats (ACAT, ACTUB, CCOO, CGT i SIT) han manifestat en un comunicat conjunt que no accepten el compromís a què TMB i la secció majoritària al comitè d’empresa, UGT, van arribar en un acte de conciliació. El pacte afegeix els imports indegudament no transferits pel complement de lloc de treball el 2020 i per hores extra i hores de l’últim bienni a la compensació. TMB havia acceptat ja abans costejar les quanties relatives al plus de 2021, després que CGT detectés que el personal rebia menys del que corresponia. L’empresa va al·legar que la llei no li permet regularitzar més que un any de retribució.

Els cinc sindicats critiquen que no se’ls hagi tingut en compte en l’acord, del qual ressalten que “es limita a recuperar només nou mesos més de retards respecte allò que ja s’havia aconseguit”. Les organitzacions consideren que el compromís “significa la pèrdua de la resta d’anys” en què els empleats van rebre menys salari del que pertocava. A més, qüestionen que TMB plantegi fraccionar el desemborsament del sou no pagat a 2020 en sis mensualitats, d’octubre de 2022 a març de 2023. Creuen que es pretén així afavorir la UGT, perquè coincidiran “els primers pagaments amb la celebració de les pròximes eleccions sindicals” a la secció d’autobusos municipals, fan notar.

Reclamem el deute que té l’empresa amb tota la plantilla, que puja a uns 25 milions aproximadament, i s’ha de negociar amb tot el comitè com ens l’han de tornar”, assenyalen els cinc sindicats. “La plantilla no es conforma amb una part, vol allò que és seu perquè s’ho va treballar”, reblen fonts de la CGT.  

La resposta d’UGT

Per la seva banda, la UGT afirma que tampoc renuncia al reintegrament total de l’import que TMB admet que no va transferir als empleats dels busos durant 18 anys. “Continuem reclamant els 25 milions d’euros”, diuen fonts del sindicat, que va al·legar que les taules salarials no s’han actualitzat des de 2020 per instar davant del Tribunal Laboral de Catalunya que la indemnització al personal s’ampliés des d’aleshores.

UGT ha contestat els altres cinc sindicats amb un escrit en què els acusa de mentir. La secció sindical sosté que l’acord que ha assolit amb la companyia “no està supeditat a no seguir amb la reivindicació dels 25 milions d’euros, ni significa la pèrdua dels endarreriments de tots anys anteriors”, que comprenen de 2003 a 2019. UGT assegura que el rescabalament pels impagaments de 2020 s’efectuarà encara que les altres organitzacions no avalin l’acord dins del comitè d’empresa.

A falta que TMB concreti la suma que haurà de desembutxacar, la combinació de les estimacions d’UGT i CGT apunta que podria rondar els quatre milions d’euros en total pels dos anys. Per tant, queda lluny lluny de satisfer els 25,6 milions que, segons el seu propi càlcul, l’empresa depenent de l’Ajuntament de Barcelona va deixar de transferir al llarg de gairebé dues dècades.

CGT, CCOO, ACAT, ACTUB i SIT sol·liciten a TMB una relació detallada del deute que ha contret amb cadascun dels treballadors de la xarxa d’autobusos per les quantitats no sufragades a través de la nòmina. Per la seva banda, UGT suggereix que el comitè d’empresa proposi a la companyia que saldi el dèbit dels 16 anys pendents de compensar al llarg de 2023, dividint-lo en diferents abonaments.

Diferències a banda, tots els sindicats amb representació als autobusos de TMB mantenen la vaga prevista pel 17 de febrer entre les 09.00 i les 15.00 hores. Entre altres reivindicacions, els treballadors estan cridats a secundar-la per demanar el cobrament sencer dels 25,6 milions. També s’exigirà la dimissió de la regidora i presidenta de TMB, Laia Bonet, arran de la controvèrsia del conductor que va ser acusat per una mare a Twitter de retenir suposadament les seves filles negant-se a obrir les portes de l’autobús i que després va ser exculpat al revisar-se els sistemes de seguretat del vehicle. Alhora, es defensarà que es redueixi l’edat de jubilació als treballadors de bus als 60 anys.

Més notícies
Imatge d'arxiu de dos agents dels Mossos traslladant un detingut / CME
Els Mossos detenen el principal investigat per la mort d’un home a Sant Andreu
Notícia: Els Mossos detenen el principal investigat per la mort d’un home a Sant Andreu
Comparteix
El 28 de novembre una baralla a Sant Andreu va derivar en un homicidi que assenyala un jove de 19 anys com l'assassí
La Guàrdia Urbana desallotja els veïns del Baix Guinardó que han ocupat un solar municipal on han fet un hort comunitari / Hort El Brot (cedida)
Desnonen l’hort comunitari El Brot: “Han entrat a traïció”
Notícia: Desnonen l’hort comunitari El Brot: “Han entrat a traïció”
Comparteix
La Guàrdia Urbana desallotja amb excavadores veïns del Baix Guinardó d'un solar municipal on es farà habitatge públic i uns jardins

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa