Al voltant d’uns 4.200 treballadors de les línies d’autobusos de Barcelona han cobrat 25,6 milions d’euros menys del que haurien d’haver percebut a través de la nòmina en els últims 18 anys. Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ho ha admès en una reunió recent amb el comitè d’empresa, segons confirmen UGT i CGT, els dos sindicats majoritaris dins de la plantilla del bus.
Representants de la direcció de l’empresa que depèn de l’Ajuntament de Barcelona van trobar-se amb els delegats sindicals el passat 16 de desembre, en una comissió per abordar la pròrroga del conveni laboral. Allà, la companyia va lliurar un document que desglossa els impagaments any rere any. D’acord a la seva pròpia estimació, TMB ha deixat de transferir 25.617.546,61 euros al personal dels autobusos entre 2003 i 2021, inclosos els conductors.
La diferència entre els sous liquidats i els que realment haurien d’haver-se transferit suma més d’un milió d’euros anual a partir de 2005. Només a 2021, els treballadors han deixat d’ingressar 1.729.521,11 euros a què tenen dret.

A preguntes del TOT Barcelona, TMB atribueix el desajust en les remuneracions als empleats a un “error en el càlcul” d’un complement fix inclós en el sou, el plus de lloc de treball. La fórmula per determinar la quantia anual del complement per a cada treballador es va incorporar al conveni col·lectiu dels empleats del bus en el trienni 1998 – 2001. L’empresa s’excusa apuntant que es tracta d’un “error que, fins ara, ningú havia detectat”.
La CGT va detectar que la plantilla estava percebent menys diners dels que tocava el passat novembre. El sindicat se’n va adonar mentre elaborava una proposta de conveni col·lectiu refós, de cara a la negociació en marxa sobre el marc laboral a la xarxa de bus. La CGT va advertir a TMB que, d’entrada, el decalatge suposava que enguany no s’hagi traspassat a cada operari entre 395,07 i 468,42 euros, segons el nivell retributiu.
Missatge d’admissió
El sindicat va advertir que buscaria l’empara dels tribunals en cas que la desviació no es corregís. A finals de novembre, la direcció de TMB va reconèixer en un missatge adreçat a la secció sindical de la CGT que el sistema de càlcul havia de ser “revisat”. En el mateix document, l’empresa anuncia que els imports del plus “seran actualitzats” i que els abonarà als afectats “durant el primer trimestre de 2022 amb una retroactivitat d’un any”.

La companyia assenyala al TOT Barcelona que no es poden rescabalar més que els impagaments dels últims 12 mesos “d’acord amb el que determina la llei”. Afegeix que un informe jurídic “encarregat a l’efecte” també ho confirma.
La CGT xifra que TMB haurà de desembutxacar més de dos milions d’euros entre gener i març de 2022 per compensar la plantilla d’autobusos per les quanties no rebudes en l’últim any. Estima que a cada treballador li correspondrà un cobrament que fluctuarà entre 567,91 i 673,35 euros, en concepte d’endarreriments i actualització del complement.
Per la seva banda, UGT s’ha declarat disconforme amb el compromís de l’empresa d’indemnitzar el deute de només l’últim any. El sindicat ha presentat una denúncia al Tribunal Laboral de Catalunya i sol·licita que s’aboni al personal com a mínim els impagaments dels dos últims anys, basant-se en què l’actualització de les taules salarials no s’ha signat des de 2019.
A banda, el cas fa patent les divergències entre els dos principals sindicats als busos, que es recriminen mútuament complicitat amb la direcció de l’empresa. UGT creu que CGT es queda curta acceptant que la companyia es limiti a sufragar el dèbit d’un any.
Per la seva banda, CGT reinvidica la “victòria” d’haver aconseguit que l’empresa adeqüi l’import a sufragar. El sindicat culpa UGT de no haver revisat durant dues dècades si la companyia complia amb la fórmula per fixar el complement i l’acusa de fer un “brindis al sol” demanant una indemnització per més anys dels que remarca que legalment es poden reclamar. Sigui com sigui, tots dos sindicats sí que coincideixen a retreure a TMB haver-se estalviat diners en el sou del personal d’autobusos.