ERC votarà finalment a favor de la unió de tramvies per la Diagonal al ple de demà divendres. Després del ‘no’ del passat abril, de la reserva de vot a l’última comissió d’Urbanisme i del ‘sí’ condicionat d’aquest dimarts, el grup municipal republicà ha acordat amb el govern d’Ada Colau el seu suport al projecte estrella dels comuns. L’alcaldable Ernest Maragall ha confirmat el pacte aquest dijous, que inclou no explicitar l’horitzó 2020 com a data d’inici d’obres.
El vot dels quatre regidors d’ERC inclina la majoria del plenari i fa prescindible el suport de la CUP, que té previst decidir aquesta nit en assemblea el seu posicionament definitiu. El govern municipal en tindrà prou amb els seus 11 vots, els quatre del PSC, els quatre d’ERC i els dos dels regidors no adscrits Gerard Ardanuy i Juanjo Puigcorbé per aconseguir just els 21 vots necessaris, dels 41 que té el ple. El PDeCAT, Cs i PP sempre s’han mantingut en contra del traçat per la Diagonal.
[r:5]
“Hem fet passar del pur gest electoral a un exercici de bon govern”, ha justificat Maragall. “L’acord estableix les condicions que haurà de complir el projecte quan afrontem la decisió real, que és debatre i votar al ple una proposta de conveni entre l’ATM i l’Ajuntament”, ha detallat en roda de premsa. ERC havia posat 4 condicions al govern municipal: renunciar a la data 2020, delegar en els estudis tècnics l’aval definitiu al traçat, fer un estudi d’impacte sobre les finances de TMB i detallar-li a l’ATM què ha de negociar amb les actuals adjudicatàries de la gestó del tramvia.
Segons Maragall, ara no hi haurà “cap data fixada” tot i el consens de què l’obra es faci “com abans millor”. “No volem fotos dient que això està a punt de començar, tindrem foto quan hi hagi sobre la taula un conveni”, insisteix l’exconseller i ara cap de llista per Barcelona. “Avui afirmar que farem les obres el 2020, quan no hi ha ni un conveni sobre la taula ni la garantia pressupostària, seria una pura gesticulació sense base real”, ha remarcat. “Hem saber tots els efectes de la inversió i tenir totes les dades a la mà quan haguem de prendre la decisió definitiva sobre la posada en marxa de l’operació”, agrega.
Les negociacions amb les empreses privades que gestionen el Trambaix i el Trambesòs –amb concessió fins al 2032– hauran d’aconseguir, insisteixen els republicans, una rebaixa de la tarifa tècnica per garantir “el retorn del benefici que generi la inversió pública” i una major participació dels TMB i FGC en l’operador. Aquest matí el PSC de Barcelona ha anunciat també el seu vot favorable al ple de demà, que ha pactat amb el govern municipal a canvi de vincular les obres del tramvia entre Glòries i Verdaguer a la reforma pendent de l’avinguda Diagonal.