ERC posa quatre condicions al seu ‘sí’ al tramvia i descarta l’inici d’obres al 2020

Els republicans avisen que la votació decisiva sobre la unió del Trambaix i el Trambesòs serà l'aval al futur conveni entre ATM i Ajuntament

ERC votarà que ‘sí’ al tramvia per la Diagonal, si el govern d’Ada Colau descafeïna l’expedient que portarà a votació al plenari del proper divendres. El regidor Jordi Coronas ha exposat en roda de premsa aquest dimarts les quatre condicions que han posat en materia de calendari, gestió pública, finançament i traçat. En primer lloc, els republicans no volen que el redactat expliciti el 2020 com a any previst per a l’inici d’obres, perquè considera que és “un brindis al sol” i un “engany a la ciutadania”. Així mateix, el partit demana que no s’insti genèricament a l’ATM a renegociar la concessió amb les empreses privades que gestionen el tramvia sinó que es condicioni l’aval del ple a que l’ATM aconsegueixi un “resultat satisfactori”, que consistiria en garantir que “la inversió pública no reverteixi en benefici privat”. Aquesta renegociació hauria d’abordar principalment la tarifa tècnica que cobren les empreses en funció del volum de passatge i l’augment de la participació pública en l’accionariat de TRAM.

En tercer lloc, el grup republicà demana al govern municipal que encarregui “un estudi sobre l’impacte econòmic que la unió del tramvia tindrà en TMB”. “Ara mateix hi ha unes 100.000 validacions de bus a la Diagonal, que possiblement es perdran”, ha argumentat Coronas. Els republicans sospiten, a més, que les finances municipals no són prou sòlides per afrontar els 180 milions d’euros que requereix el tramvia –el consistori s’ha compromès a avançar a la Generalitat, que és l’administració competent de l’obra– i temen que “s’hipotequi” excessivament el pressupost municipal durant tot el proper mandat. Finalment, sobre el traçat en línia recta per l’avinguda, ERC vol que l’expedient deixi clar que “no és el ple qui l’avala sinó els estudis tècnics” i defensa que encara no han pogut veure “cap projecte exectiu sobre la segona fase” que va de Verdaguer a Francesc Macià.

Coronas ha explicat que després de la primera reunió entre Ernest Maragall i Ada Colau hi ha hagut més negociacions entre ERC i el govern municipal: dos “reunions breus” entre el regidor i la tinent d’alcaldia Janet Sanz “i un intercanvi de documents” per transaccionar el redactat que es sotmetrà a votació al plenari. ERC nega que hagi cedit a la pressió de BComú i reivindica que “qui ha canviat de posició” respecte a l’abril passat –quan l’oposició va tombar la unió tramviària– ha estat el govern municipal, que porta ara al plenari un requeriment explícit a l’ATM per la gestió pública de la xarxa enlloc de l’anterior protocol d’intencions. “El govern d’Ada Colau vol fer creure que divendres és la gran votació del ‘sí’ al tramvia i no és cert –ha insistit Coronas–, ho serà el dia que el ple voti el conveni entre l’ATM i l’Ajuntament, que això sí que serà d’obligat compliment”. “Aquest divendres tindrem tot just una declaració d’intencions”, ha dit.

Janet Sanz: “Tots tenim línies vermelles però tots ens hem mogut”

La tinent d’alcaldia Janet Sanz ha reaccionat a les declaracions de Coronas aquest mateix matí i ha confiat que ERC acabarà votant que sí al ple de divendres. “Estem negociant i tots tenim línies vermelles, però tots ens hem mogut”. Sanz ha ressaltat que “hi ha hagut un abans i un després” en el posicionament dels republicans, des de “l’immobilisme” en la votació del passat abril al ‘sí’ condicionat actual. Tot i que sense esmentar a Alfred Bosch, la regidora ha atribuït al relleu polític la major receptivitat actual: “Volem agraïr-li a Ernest Maragall aquesta nova actitud d’ERC”.

No s’ha pronunciat sobre si els comuns accedeixen a les quatre condicions anunciades avui per Coronas, sobretot a prescindir de l’horitzó 2020, però ha deixat entreveure que el govern municipal estaria disposat a fer les concessions necessàries per aconseguir l’aprovació. “Algunes condicions no depenen de l’Ajuntament i hem de veure com les incorporem”, ha dit. L’única línia vermella, ha explicitat, és “que el ple digui ‘sí’ al tramvia per la Diagonal”. “Els convenis posteriors entre ATM i Ajuntament parlaran del finançament de la infraestructura, però abans l’Ajuntament ha de dir de forma clara i contundent que vol aquesta infraestructura”, ha remarcat. Preguntada sobre si aquest conveni podria votar-se abans d’eleccions o saltaria ja al següent mandat, Sanz ha passat la pilota als republicans: “ERC és al Govern de la Generalitat i entenem que també pressionarà perquè l’ATM negociï amb celeritat”.

Finalment ha tret ferro a la reserva de vot que va fer el PSC a la darrera comissió d’Urbanisme, sense desvetllar el sentit del seu vot fins al plenari. Sanz considera fora de dubte el suport socialista a la unió de tramvies i ha recordat que el partit de Jaume Collboni ja va votar a favor del protocol d’intencions votat a l’abril.

Més informació

Comentaris

    el mussol emprenyat 22/01/2019 1:51 pm
    existint avui dia, busos hibrids i elècrics, te algun sentit aquesta obra? de veritat val la pena gastar-se tants millors en això i no pas en coses més urgents??

Nou comentari