Empresaris del taxi negocien amb Cabify per col·laborar a Barcelona

Volen arribar a una entesa com la que s'ha aconseguit a Madrid o València, on a través de la plataforma es poden demanar taxis

La convivència entre taxistes i Cabify no és impossible, sinó que és una necessitat. Aquest és el plantejament d’un sector dels taxistes, que volen evitar una altra guerra entre les VTC i el taxi. Segons ha pogut saber el TOT Barcelona, Cabify i empresaris del taxi mantenen converses des de fa mesos per conviure a Barcelona. Sobre la taula tenen possibles acords de col·laboració com el que Cabify ha aconseguit a Madrid i a València, on ja es pot demanar un taxi a través de l’app, segons va anunciar la plataforma.

Els contactes fins ara s’han materialitzat en una reunió presencial i en diversos contactes per via telefònica, segons desvelen fonts de la negociació a aquest diari. 

Les persones del sector del taxi que negocien amb Cabify han confirmat al TOT Barcelona els contactes, i justifiquen les converses amb la necessitat d’arribar a un “consens en matèria de mobilitat”. Un empresari del taxi que participa en la negociació –i que prefereix mantenir l’anonimat perquè tem pressions– es mostra favorable a col·laborar amb la plataforma i a poder demanar taxis a través de l’app de Cabify. “Això sí, amb una comissió pactada”, matisa.

Això és el que ja ha aconseguit la plataforma en ciutats com ara Madrid, València i Santander. Cabify va anunciar que 110 taxistes començaven a col·laborar amb ells, tot i que ho farien sense cap distintiu que els relacionés amb Cabify i sense l’obligació de vestir amb americana i corbata o oferir aigua als clients. Així, la plataforma fa un pas més en la integració de diverses formes de mobilitat, ja que també està oferint la possibilitat de contractar patinets elèctrics o motos a Madrid. El fundador de Cabify va expressar a Barcelona​ el desig de l’empresa de treballar amb taxistes i integrar-los a l’app. La plataforma, a més, ha obert una pàgina web per instar els taxistes a treballar amb ells a Madrid, València o Santander. 

“Aquest anunci reforça el compromís de Cabify d’oferir en una única aplicació diferents opcions de mobilitat, inclòs el taxi, amb la finalitat que sigui l’usuari qui esculli en cada moment l’opció que més li convé”, reiterava l’empresa en un comunicat. I afegia: “Cabify té com objectiu expandir aquest acord a una aliança més àmplia a nivell geogràfic, tant a Madrid, València i Santander, com a la resta de ciutats on opera“. Una d’elles, Barcelona.

Per què hi ha taxistes que volen col·laborar amb Cabify?

Què porta un sector dels taxistes a negociar amb Cabify? “No marxaran de Barcelona, i una guerra no convé a ningú”, declara una persona del sector implicada en les converses. La mateixa persona considera que l’empresa de VTC té cabuda a la capital catalana perquè hi ha una part dels usuaris de la ciutat que vol un servei de transport que el taxi no ofereix. “Algunes persones volen que els rebi un conductor mudat i que els ofereixi aigua”, precisa. A més, critica alguns taxistes, especialment els autònoms: “M’avergonyeix que alguns vagin amb pantaló curt i xancletes”.

La mateixa persona matisa, però, que Cabify haurà d’adaptar-se a la regulació -que ara és als tribunals. El sector del taxi i la plataforma VTC són complementaris, opina, però veu com un problema traslladar aquesta posició al gruix dels autònoms del sector. “Creuen que l’Ajuntament els solucionarà la vida”, lamenta. Es queixa que col·laborar és la millor solució, però que el sector “radical” dels taxistes no entendria un pacte. 

La visió de l’interlocutor de la plataforma en el sector del taxi és la d’un empresari, i veu en la col·laboració una oportunitat de negoci per obtenir més beneficis que anirien a favor de tothom, segons el seu punt de vista. En aquesta línia anunciava Cabify l’acord amb més d’un centenar de taxistes a l’Estat. L’app va iniciar una prova pilot a Santander en què, segons Cabify, els taxistes que hi van participar han augmentat de mitjana un 25% els ingressos.  

Una forma de preparar la “derrota judicial”

Aquesta persona que conversa amb Cabify veu en les negociacions amb la plataforma VTC una manera d’afrontar la previsible “derrota judicial” del sector del taxi als tribunals. La suspensió cautelar de l’hora d’antelació de la norma de l’AMB és una prova de les dificultats del procés a nivell judicial. “Els jutges tombaran els reglaments que limiten les VTC i tornarem a la guerra”, avisa.

[r:1]

Per això, manifesta, el sector del taxi ha d’arribar a una entesa amb les plataformes VTC. No vol que es repeteixi l’entrada d’Uber i Cabify a Barcelona de fa uns anys, ja que van entrar “sense contemplacions” i això va causar la ira del sector. 

Un altre empresari del taxi contactat per aquest diari admet que “el pacte amb Cabify seria el més intel·ligent”. Si bé l’interlocutor de Cabify al sector del taxi tem la derrota judicial, aquest empresari fia el futur del sector al final de la moratòria de quatre anys del conegut com decret Ábalos –en referència al ministre de Foment, José Luis Ábalos, que el va impulsar a finals de setembre de l’any passat. Amb aquesta decisió l’Estat donava, en concepte d’indemnització, quatre anys al sector de les VTC per adaptar el model de negoci amb un període de moratòria en què no es podia modificar la llei, cosa que han fet la Generalitat i l’AMB i motiu pel qual el sector de les VTC les ha portat als tribunals.

Després dels quatre anys Cabify ja no podrà operar dins dels nuclis urbans, segons estableix el decret. “D’aquí a tres anys, quan acabi la moratòria, les llicències VTC passaran a ser interurbanes i això suposarà la fi de Cabify“, declara l’empresari que no manté contacte amb Cabify. 

Tampoc té interès a fer-ho perquè “qui ho faci està mort”. Igual que la persona que sí que negocia amb la plataforma, però, està d’acord amb conviure a Barcelona. I coincideixen també en el nombre de cotxes de Cabify que estarien disposats a acceptar: 2.000. “Ho firmaria aquesta tarda mateix”, sentencia la persona que no manté contactes amb Cabify, tot i que espera que d’aquí a tres anys el decret solucioni el conflicte definitivament. 

Aquest empresari censura la “radicalitat” d’alguns sectors del taxi, tot i que entén la situació de desesperació d’alguns taxistes. “Molts estan pagant la hipoteca i Cabify els pot prendre clients”, justifica. A més, adverteix que si Uber o Cabify tornen a la capital catalana amb força “la gent no s’estarà quieta”. 

La patronal de les VTC, “intermediària”  

El contacte entre l’empresa i els taxistes va ser propiciat pel president d’Unauto VTC Catalunya, Josep Maria Goñi, segons precisa a aquest diari. El màxim representant de la patronal de les VTC a Catalunya afegeix que ha estat un “intermediari” perquè “acabi bé”, i celebra les negociacions. “El futur passa per empreses de transport que siguin capaces de donar servei en els diferents segments possibles”, defensa.

“Unauto ha participat en els contactes entre taxistes i Cabify”, afirma, per després assegurar que hi ha prop de 700 taxistes disposats a treballar amb Cabify. Per a Goñi, el futur de la mobilitat passa per la integració de les diverses opcions i per donar la possibilitat als usuaris d’escollir entre agafar un autobús, un cotxe compartit, un vehicle de lloguer, un taxi o un VTC.

Élite Taxi avisa: “El que treballi amb Cabify és un traïdor”

El portaveu d’Élite Taxi, Alberto Tito Álvarez és l’altra cara de la moneda i deixa clara la seva posició: “El que treballi amb Cabify és un traïdor”. Es mostra contrari a qualsevol col·laboració amb l'”enemic”, i adverteix que els que treballin amb la plataforma hauran de ser “responsables” de les conseqüències. Sobre les represàlies del sector del taxi contra els empresaris que tenen converses amb l’app, precisa que la “gent se’ls tirarà a sobre”.

Tot i així, es desmarca de qualsevol crida a la mobilització contra els que col·laborin amb Cabify.

Més informació

Nou comentari