Els VTC han tocat sostre a Catalunya, que és com dir a Barcelona, on es concentra el gruix del negoci dels vehicles de transport amb conductor al país. El nou reglament que els dos partits del Govern, ERC i Junts, han pactat amb el PSC compta amb l’aval d’una organització de taxistes detractora de plataformes com Uber i Cabify, Élite Taxi, i impedeix al capdavall que augmentin els automòbils que s’ofereixen amb xofer per circular dins de l’àrea metropolitana.
El Govern ha aprovat aquest dimarts el decret llei que fixa les bases que veten el creixement dels VTC. Ho fa sense necessitat de fixar un topall, sinó amb uns requisits prou restrictius com per assegurar-se que els compleixen només els cotxes que ja compten amb llicència i que, a més, estiguin operatius. Segons el Departament de Territori, són entre 1.455 i 1.500 automòbils, en gran part amb base a la capital.
La norma ratificada pel consell executiu regula els vehicles que competeixen amb els taxis pels trajectes urbans; és a dir, els desplaçaments sense sortir d’una mateixa localitat o del continu format pels 36 municipis de la corona metropolitana. Per obtenir la credencial, cal posseir prèviament d’un permís d’VTC domiciliat a Catalunya, disposar d’un vehicle adscrit a la llicència durant almenys l’últim any sense interrupció i acreditar que s’ha prestat servei els darrers 12 mesos.
Fre a les llicències
Les condicions del decret barren de facto la concessió de llicències que facin créixer el volum d’automòbils que pugnen pel mateix mercat que els taxistes. Territori apunta que existeixen uns 4.000 permisos de VTC a Catalunya, si bé només uns 2.700 compten amb un automòbil associat a l’autorització. D’aquests últims, uns 1.200 resten inactius.
En cas de no poder demostrar que hagin treballat en l’últim any, no passaran el tall perquè els ajuntaments o l’AMB -habilitats per lliurar les llicències- els tolerin que efectuïn trajectes urbans, com podrien ser dins de Barcelona o entre la capital i l’aeroport del Prat, per exemple. En canvi, no es limita que puguin recórrer itineraris interubans, que inclouen qualsevol connexió entre Barcelona i una població de fora de l’àrea metropolitana.
A més, el nou marc endureix les obligacions per als VTC que sí que estan actives. En les negociacions al Parlament per garantir l’aprovació del decret, el PSC va imposar que els vehicles facin 4,90 metres de llarg com a mínim. Si un vehicle amb xofer amb autorització vigent queda per sota de la talla, haurà de canviar de model i comprar-ne un que s’atingui a la mida prescrita i que lluexi etiqueta Eco o Zero emissions per seguir circulant dins de la ciutat o a l’interior de l’àrea metropolitana.
Territori diu desconèixer quants vehicles de transport amb conductor es cenyeixen als 4,90 metres de longitud, una mida identificada amb cotxes de luxe. El departament sí que apunta que s’hi ajusten les 700 VTC tradicionals que estima que existeixen, les que actuen sense el paraigua de les plataformes.
Dos anys de permís de conduir
La norma també imposa que els conductors dels VTC han de comptar amb un permís de conduir que sumi almenys dos anys d’antiguitat. Alhora, es mantenen deures que ja han sigut d’aplicació fins ara a Catalunya, com la precontractació amb un mínim de 15 minuts d’antel·lació del servei i la prohibició d’estacionar a la via pública o que els vehicles busquin clients al carrer.
El Govern confia que els preceptes seran prou dissuasius per impedir que les plataformes ambicionin expandir-se a Catalunya. “Si no ho han fet ja, no entenem per què ho haurien de fer a partir d’ara”, responen a Territori. Les patronals dels VTC han qüestionat la regulació i han acusat la Generalitat de pretendre ofegar-les. El departament diu que es defensarà en cas que el sector recorri als jutjats.
A banda, es posa cotilles a la venda de llicències i només en pot traspassar una cada persona física. El decret estableix multes de 201 a 6.000 euros pels cotxes que l’infringeixin, també la possibilitat d’immobilitzar l’automòbil.
La Generalitat no ha inclós el rati d’una autorització d’un VTC per cada 30 taxis, que les organitzacions de taxistes reclamaven quan van envair la Gran Via el maig passat. Territori justifica que, d’haver-lo acceptat, hagués suposat anul·lar centenars de llicències per deixar-ne només unes 400.
El decret és tan sols temporal fins que es resolguin processos judicials oberts sobre la regulació dels VTC als alts tribunals i es pugui substituir per una llei que les reglamenti, junt amb els taxis i les empreses d’intermediació. Serà vigent durant dos anys amb opció de prorrogar-se per dos anys més. Ara la norma restarà pendent de ser convalidada al Parlament, un tràmit que té garantit i que ha de formalitzar-se abans del 30 de setembre, quan decau el decret estatal en què s’han emmarcat els serveis dels automòbils que es presten amb xofer.