Competència, nou camp de batalla del motosharing a Barcelona

Queixes de diversos operadors i un avís de l'Ajuntament motiven la intervenció de l'organisme independent

El motosharing a Barcelona segueix enredant-se. A les investigacions, denúncies i requeriments administratius ja presentats i en curs actualment, s’hi suma ara l’Autoritat Catalana de la Competència (Acco). L’organisme independent de la Generalitat de Catalunya estudia, segons ha pogut saber el TOT Barcelona de fonts de l’Acco, “indicis de pràctiques anticompetitives” al sector, immers ja en una guerra judicial de tots contra tots.

Les indagacions en aquest sentit van començar arran de queixes de diversos operadors que consideren que els seus competidors vulneren els principis de la competència. Així, segons detallen fonts de l’organisme públic, s’està analitzant si algunes companyies formen part del mateix grup empresarial o si, d’alguna manera, actuen de forma conjunta i només fingeixen competir.

Fonts de l’Acco especifiquen que, en cas d’actuar de forma coordinada, les 5 empreses investigades –Iberscoot, TuCycle, Avant, Oiz i Reby– estarien operant d’una forma “lesiva” amb la competència. En canvi, si formessin part del mateix grup estarien vulnerant les bases del concurs de llicències per a motos compartides, que prohibia la fusió d’empreses per compartir motos, per la qual cosa seria l’Ajuntament de Barcelona qui hauria de sancionar.

Vehicles de motosharing a Barcelona / Jordi Play

Preguntats per aquesta qüestió, els fundadors de dues de les companyies que estan al punt de mira, Reby i TuCycle, neguen la major. Pep Gómez, fundador de Reby, indica que la seva companyia va vendre motos a algunes de les altres quatre. A més, precisa que Reby ofereix una app que funciona com un agregador en què qualsevol empresa pot participar per oferir els seus serveis de mobilitat. Iberscoot, Avant, Oiz i TuCycle ofereixen les seves motos als seus usuaris a través de l’app de Reby a canvi d’una comissió. Amb tot, aquests pactes són habituals en el sector. Freenow, per exemple, inclou a la seva app motos de Cooltra.

El creador de Reby explica que algunes empreses estan tenint problemes per pagar les comissions per falta d’usuaris. Amb aquest exemple vol demostrar que no hi ha cap mena de relació més enllà dels acords comercials per oferir la seva app.

El fundador de TuCycle, David Gómez, puntualitza que van rebre un requeriment de l’Acco per esmenar un error a la web perquè els faltava informació per encabir-ho tot plegat en una campanya d’atac de companyies com Cooltra, Yego o Acciona. “La meva empresa és meva”, afirma, taxatiu, per negar que formi part de cap grup empresarial.

Sigui com sigui, admet que té una “molt bona relació” amb Reby i que hi ha fet acords per ser més competitius, però rebat les queixes sobre presumptes pràctiques anticompetitives. “Els interessa això per atacar”, sentencia.

Avís de l’Ajuntament

La regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, va desvelar la setmana passada durant la comissió d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat que l’Ajuntament de Barcelona va fer arribar una queixa a l’Acco avisant d'”indisciplina” en matèria de competència per part d’algunes empreses. “Hem detectat comportaments que creiem que no són correctes en matèria de competència”, va expressar. Segons va apuntar, el consistori espera ara una resolució de l’Acco per determinar com ha d’actuar amb les companyies suposadament infractores.

Acusacions i infraccions

Per als operadors acusats de pràctiques anticompetitives, les queixes que analitza Competència provenen de les empreses que han infringit en algun moment els límits de motos compartides. És el cas de Yego, Cooltra, Movo i Acciona, que l’agost de l’any passat van ser advertides per l’Ajuntament per tenir vehicles sense llicència al carrer.

Tal com va destapar el TOT Barcelona, a l’octubre Acciona i Cooltra seguien incomplint. Aquest diari també va publicar que el consistori ha acabat multant Acciona per vulneració del límit de llicències, tot i que amb una sanció petita.

Més informació

Nou comentari