La ministra de Transports espanyola, Raquel Sánchez (PSOE), ha deixat ben sola l’alcaldessa Ada Colau en la seva proposta de rebaixar a la meitat la T-Usual durant 3 mesos per compensar l’impacte de la inflació. Al mateix programa Els Matins de TV3 on la líder dels comuns ho va anunciar, la socialista l’ha renyat per haver-se tirat a la piscina sense comptar amb la resta d’administracions.
“Abans de llançar una proposta com aquesta s’ha de tractar amb les administracions a les que està demanant aquesta aportació” econòmica, ha asseverat la ministra. “Per no generar frustracions o que no es compleixin les expectatives, és important que es parli i es negociï”, ha advertit a Colau. A més, ha recordat que l’increment de preus generalitzat dels darrers anys no s’ha repercutit en la tarifa del transport metropolità gràcies a que “els tiquets porten anys congelats perquè s’ha acordat entre les diferents formacions polítiques”.
No ha descartat accedir a fer aquesta rebaixa de preu, però ha donat a entendre que si l’Estat accedís a aportar-hi finançament aplicaria la doctrina del café para todos i s’implantaria a totes les autonomies. “S’ha de tenir en compte que parlem del transport del conjunt del país, no tindria sentit que es fes només en un territori localitzat”, ha dit.
S’ha escapolit de respondre si hi ha ja converses en marxa per la T-Usual –”estem analitzant la situació”, ha dit– però ha defensat que “el transport públic ja està molt subvencionat per l’Estat” amb “290 milions d’euros a Catalunya”, malgrat que les institucions catalanes fa anys que es queixen de la reducció acumulada en les aportacions dels pressupostos espanyols a la xarxa barcelonina. “Estem oberts a analitzar les necessitats del transport públic, però m’agradaria dir que està subvencionat i té un tractament específic en aquest pla de resposta a la crisi”, ha dit en referència a la política que emmarca les ajudes als carburants.
Traspàs de Rodalies “fet”
Preguntada també per la xarxa de Rodalies, que arrossega un greu infrafinançament estatal, ha assegurat que el traspàs financer a la Generalitat “està fet” tot i que les converses encara estiguin enllestint els darrers detalls amb discreció. “S’ha d’acabar de concretar i en això estem treballant, en com fer possible la transferència de diners a la Generalitat i que aquesta sigui qui paga a Renfe”, ha respost. Segons la ministra, el govern de coalició PSOE-Podemos “ha canviat moltíssim la dinàmica” de les inversions de l’Estat i ha reivindicat que no se’ls atribueixi el dèficit durant els mandats del PP. Segons ella ara Catalunya és la regió que més inversió rep: “No hi ha ningú més interessat que el Govern i el ministeri en poder executar unes inversions que tenen garantida la seva partida pressupostària”.
D’altra banda, ha assegurat que el govern espanyol està “obert a recuperar” l’ampliació de l’Aeroport d’El Prat tot i que el Govern català no li ho ha demanat ara per ara, segons ella. Malgrat que l’estiu passat la Moncloa va pressionar les institucions catalanes amb una data límit per acceptar el pla, Raquel Sánchez ha dit aquest dimecres que la proposta d’ampliació “és absolutament vàlida”. Per reobrir el debat, ha demanat que la Generalitat es posicioni de forma ferma i unànime. “Un projecte com aquest no pot estar subjecte a que si es convoca una manifestació en contra, el president de la Generalitat es desmarqui” de l’ampliació”, ha criticat.