Junts per Catalunya aprofita el malestar que hi ha entre els motoristes de Barcelona per les últimes mesures municipals que els afecten –des de la Zona de Baixes Emissions fins a la campanya per acabar amb les motos mal aparcades anunciada fa uns dies, passant pel repartiment caòtic de les llicències del motosharing– per desafiar l’alcaldessa, Ada Colau, i tot l’equip del govern municipal dels comuns i el PSC amb un pla integral per a aquest tipus de vehicles.
La presidenta del grup municipal de JxCat, Elsa Artadi, l’ha anunciat avui i portarà la proposta, força detallada, a la comissió municipal d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat que se celebra demà, en què es prepara el ple de la setmana que ve.
Artadi, motera reconeguda, fa mesos que reclama una aposta de l’Ajuntament de Barcelona per un tipus de vehicle que caracteritza la mobilitat de la ciutat i que afavoreix que hi hagi menys embussos i menys contaminació. Avui, ha reclamat a Colau “un acord per a un nou Pla de la Moto, per recuperar el consens amb el sector i els usuaris d’un mode de transport bàsic per a Barcelona”.
La regidora de JxCat ha criticar “els atacs consecutius del govern municipal contra motocicletes i ciclomotors amb més restriccions i persecucions”. De fet, el conseller d’Interior, Miquel Buch, també s’ha queixat últimament de l’enfoc que l’Ajuntament dona a les qüestions relacionades amb les motos. Per tota plegat, JxCat proposa impulsar un pla sobre 4 eixos: seguretat, aparcament, electrificació i moto compatida.
“Presentem un Pla a favor de la Moto, i ho fem ara després de 3 atacs consecutius del govern municipal contra motocicletes i ciclomotors, un mode de transport que fa que el trànsit a la ciutat de Barcelona sigui prou fluid, i que ja és una característica que ens diferencia d’altres ciutats europees. No s’entén la ciutat de Barcelona sense les motos”, ha advertit Artadi.
En concret, ha retret al govern municipal que amb la Zona de Baixes emissions (ZBE) que no s’hagi facilitat “cap tipus de transició en el cas de les motos” –tot i que hi ha hagut altres moratòries–, que després s’hagi anunciat “una forta persecució amb reducció de zones d’aparcament sense donar alternatives” i que amb la resolució inicial del per a la concessió de llicències de moto compartida s’hagi “reduït un sector plenament actiu, que afavoria la reducció de la tinença de vehicles, i ampliava el sharing de motos, una bona pràctica que la UE recomana per anar a favor de la sostenibilitat”, ha ressaltat Artadi.
Per cohesionar i “recuperar el consens” amb els 300.000 usuaris de moto que calculen que circulen per Barcelona, JxCat proposa que el pla es basi en quatre apartat:
- Seguretat: revisió i anàlisi de conductes, per reduir accidents.
- Aparcament: gestió intel·ligent de l’aparcament, evitant que es desincentivi el seu ús; garantir l’exclusivitat dels vianants a les voreres, i afavorir la convivència amb altres modes de transport.
- Electrificació: afavorir una transició accelerada cal als vehicles elèctrics, amb més punts de recàrrega i avantatges fiscals en els impostos municipals.
- Moto compatida: un augment de les llicències i veure aquest sector com un “aliat”.